Returlogistik er et konkurrenceparameter
Eftermarkedet og ikke mindst returlogistikken har stigende betydning for elektronikvirksomhedernes evne til at fastholde kunderne til netop deres mærke.
Flere OEMer (Original Equipment Manufacturers) inden for forbrugerelektronik ser eftermarkedet og returlogistikken som strategisk afgørende konkurrenceparametre.
Det konkluderer en undersøgelse foretaget af logistikudbyderen Arvato og revisionsfirmaet Deloitte blandt lederne af de 25 største globale elektronikvirksomheder.
At have den bedste service på eftermarkedet er nu afgørende for elektronikvirksomhederne for at differentiere sig fra konkurrenterne og sikre en langvarig mærkeloyalitet hos forbrugerne, siger Marcus Karten, VP for global forretningsudvikling i Arvato.
Udfordret af vækstmarkederne
Ifølge undersøgelsen volder det virksomhederne størst kvaler at få returlogistikken op at køre på de nye vækstmarkeder. Samtidig er det en stigende udfordring at kunne tilbyde kunderne en hurtig og effektiv levering af reservedele globalt.
Læs også: Sæt prisen og få succes med logistik
Undersøgelsen viser en klar tendens til, at kundetilfredshed har afløst de senere års fokus på omkostningseffektivitet som en afgørende del af eftersalgsstrategien, skriver mhlnews.com.
- JKK