Rapport: Kendt teknologi kan gøre skibsfarten (næsten) CO2-fri i 2035

Ved at implementere al eksisterende teknologi på området fuldt ud, kan drivhusgasudledningerne fra den internationale søfart reduceres med op til 95 procent i 2035, viser rapport fra OECD.

Den kugleformede bov i vandlinjen på containerskibe som dette er blandt de kendte teknologier, der kan være med til at gøre den internationale shippingindustri (næsten) CO2-fri i 2035..

05.04.2018

SCM.dk

En totalt dekarboniseret maritim transportsektor behøver ikke være et usikkert scenarie for en fjern fremtid. Ifølge en rapport fra det såkaldte International Transport Forum under OECD kan den vision tværtimod blive til virkelighed allerede om under 20 år.

“Decarbonising Maritime Transport: Pathways to zero carbon-shipping by 2035” fastslår således, at en fuld udrulning af alle de kendte, relevante teknologier på området kan reducere CO2-udledninger fra den globale shippingindustri med mellem 82 og 95 procent sammenlignet med de nuværende forventninger til niveauet i 2035.

Læs også: Elektriske pramme undervejs i Benelux

Rapporten, der er blevet til i samarbejde med European Climate Foundation, behandler flere forskellige strategier, der sammenlagt kan bane vejen for det forbedrede miljøaftryk, der ifølge ITF svarer til det årlige udslip fra 185 kulkraftværker.

  • Alternative brændstoffer og vedvarende energi kan levere store dele af de nødvendige reduktioner. De typer, der er tilgængelige i dag, bør suppleres med andre naturlige eller syntetiske varianter, såsom metanol, ammoniak og brint. Rapporten peger også på, at vind og elkraft har vist potentiale for yderligere reduktioner.
  • Diverse teknologiske tiltag kan også bidrage. Det inkluderer bl.a. forbedringer på designet af skibsskrog, luftsmøring og bulbous bows, altså den bule på skibets bov, under/i vandlinjen, der kan forbedre brændstofeffektiviteten.
  • Forbedringer i driften som eksempelvis lavere sejlhastigheder (også kendt som slow steaming, som bl.a. Maersk gør brug af), mere gnidningsfri koordination mellem skib og havn, og anvendelse af større, mere effektive skibe kan medføre flere, vigtige reduktioner.

På den baggrund anbefaler ITF i rapporten at der bliver sat en række klare mål for dekarboniseringen af den maritime transport, dels at disse mål bliver understøttet politisk, og at der skal etableres ’smarte, finansielle incitamenter’ for at få sektorens virksomheder til at forfølge målene.

”Sikker viden om den eftersøgte vej til dekarbonisering af shippingbranchen vil hjælpe med at fremme forandringerne. Klar og entydig styring fra regeringer er essentielle for at accelerere skiftet i retning af en CO2-fri shippingindustri”, siger havne- og shippingekspert for ITF, Olaf Merk i forbindelse med udgivelsen af rapporten.

-AK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

05.09.2025PALOMAT

Sponseret

PRODUKTNYHED fra verdens største leverandør af pallemagasiner

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles

Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense