Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret de sidste 12 år. Det er konklusionen i en rapport fra en uafhængig NGO. Men en af Danmarks største brancheorganisationer er ikke enig og kalder rapporten misvisende.

CO2-udledningen fra de europæiske lastbiler er ikke blevet forbedret i mere end 10 år, mener NGO. Dansk brancheorganisation og svensk fabrikant er dog ikke enige. Foto: Flickr/Rob Gambon.

18.01.2016

Anders Kampmann, SCM.dk

Effektiviteten er ikke blevet bedre og andelen af CO2-udslip fra tunge køretøjer er vokset siden starten af dette årtusind. Sådan lyder hovedkonklusionerne i en ny rapport fra den uafhængige non profit-organisation ICCT (The International Council on Clean Transportation), der bl.a. forsker i miljøregulering og har som formål at forbedre miljøpåvirkningerne fra alle typer transportmidler med både folkesundhed og klimaforandringer for øje.

Læs også: Scania på den grønne vej

Under overskriften ”Overview of the heavy-duty vehicle market and CO2 emissions in the European Union” har rapportens to forfattere indsamlet og analyseret data omkring lastbiltrafikken i Europa mellem 2002 og 2014. På den baggrund når de frem til, at de europæiske lastbiler og andre tunge køretøjer (primært busser) bruge ligeså meget brændstof pr. kilometer i dag, som det var tilfældet for 12 år siden.

De tunge køretøjer udgør kun fire procent af den samlede flåde på vejene i EU, men tegner sig for 30 procent af CO2-udslippet fra vejtrafikken. Rapporten mener på den baggrund, at udviklingen er stagneret i Europa sammenlignet med USA, hvor fabrikanter er længere fremme med at indføre ny, miljøvenlig teknologi. Det fremkalder kritik fra en af Europas største miljøorganisationer:

”Den ene undersøgelse efter den anden viser, at lastbiler er et reelt klimaproblem i Europa. Efterspørgslen stiger, men effektiviteten udvikler sig, så CO2-udledningen fra lastbiler vokser støt. Efter 10 år uden fremskridt og en stor kartelsag er det åbenlyst at en frivillig tilgang ikke er nok. Vi har ikke engang bestemt os for, hvordan vi skal måle lastbilernes CO2-udslip”, siger freight manager i NGO’en Transport and Environment, William Todts, til organisationens hjemmeside.

”I bedste fald misvisende konklusion”
Den udmelding giver man imidlertid ikke meget for i ITD, brancheorganisation for den danske vejgodstransport, som kraftigt anfægter ICCTs konklusioner.

”Den konklusion (om den uforbedrede brændstoføkonomi, red.) lyder i bedste fald misvisende. Faktisk er de europæiske lastbiler blevet betydeligt mere energieffektive over de sidste 10 år. Det man skal huske at tage med i regnestykket er, at både godsmængden og det samlede transportarbejde, dvs. de kilometer, godset bliver transporteret, jo også er steget voldsomt i den periode. Så selvom bilerne er blevet større, så flytter de også langt flere kilo gods med den samme mængde brændstof, fordi motorerne er blevet langt bedre, bilerne er blevet mere aerodynamiske og deres egenvægt er blevet reduceret”, siger direktør for Innovationscenter for Logistik og Transport (ILT) under ITD, Poul Bruun.

”Derudover er der jo det økonomiske perspektiv. Transportvirksomhederne bruger typisk en tredjedel af deres budget på brændstof, så de har store incitamenter til at forbedre sig på den konto, både ved at indkøbe det bedste udstyr og ved at uddanne chaufførerne til at køre så effektivt som muligt”, tilføjer han.

Lovgivning burde harmoniseres
Hos en af Danmarks største aktører på lastbilmarkedet, svenske Scania, er man heller ikke ubetinget enige i ICCTs syn på branchen, men anerkender dog også de lovmæssige udfordringer, rapporten påpeger.

”Mht. NOx og partikeludslip er der sket en markant reduktion de seneste 10 år og senest med Euro6-normerne, der trådte i kraft 1. januar 2014, og fra Scanias side er vi de seneste 10 år kommet med flere produktfinesser og forbedringer, som har givet mere end 10 procents brændstofbesparelse. Men nu handler rapporten om CO2, og her er det korrekt, at der ikke findes EU-normer for lastbilers brændstofforbrug, ligesom der heller ikke er lovgivet omkring lastbilers CO2-udslip", siger salgsdirektør i Scania Danmark, Anton Freiesleben og fortsætter:

"Sidstnævnte skulle EU arbejde med, men jeg tænker at en af udfordringerne er, hvordan man skal føre kontrol med det. Danmark har i dag lovpligtig iblanding af syv procent biodiesel i den diesel, vi tanker på almindelige tankstationer. Denne iblandingsprocent kunne så lovmæssigt øges, men for at skabe ensartede konkurrencevilkår i hele Europa, burde lovgivningen nok harmoniseres inden for EU”.

Hos Scania er man derfor en smule spændte på, hvor stramme et eventuelt sæt EU-krav kommer til at blive, og modsat William Todts udviser man i den forbindelse mere tillid til de markedsdrevne fremskridt.

”Mht. til at stille krav til lastbilers brændstofforbrug vil kravene sikkert ende med at ligge over, hvad lastbilproducenterne rent faktisk formår at fremstille. Man vil næppe lægge det så restriktivt, at et par producenter må lukke ned, hvis de teknisk ikke er i stand til at løse opgaven. Konkurrencen på lastbiler er i høj grad også præget af, hvor god brændstoføkonomi den enkelte leverandør kan præstere, så jeg tror dette rækker til at drive de mest energieffektive produkter frem på markedet”, siger Anton Freiesleben.

Læs også: Lastbiler tester solceller

Fra EU-Kommissionens side har man siden 2010 arbejdet sammen med udvalgte lastbilfabrikanter i EU omkring udviklingen af simuleringsredskabet Vecto (Vehicle Energy consumption Calculation Tool) til at beregne både brændstofforbruget og CO2-udledningen fra tunge køretøjer. Det er i test nu og frem til medio 2016 med den egentlige indfasning sat til 2018. Hvorvidt det vil blive fulgt at et sæt udlednings- og forbrugsnormer vides endnu ikke.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

07.10.2025SCM.dk

Toldspecialist styrker danske virksomheder med nyt kontor i Frederikshavn

07.10.2025WITRON Group

Sponseret

Letters of intent signed for new highly automated logistics center in Kungsbacka

06.10.2025SCM.dk

Arla og Maersk etablerer nyt kølelager i Taulov

02.10.2025Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vakuumløftere til Danmarks største dækhotel

30.09.2025Combilift

Sponseret

Celebrating 100,000 Trucks – Win a Golden Combilift and Support UNICEF

29.09.2025SCM.dk

Logistikvirksomhed reducerer energiforbruget til lagerdrift med 50 procent

29.09.2025TECSYS A/S

Sponseret

Sådan kan din webshop tilbyde sen cut-off og stadig levere næste dag

29.09.2025TECSYS A/S

Sponseret

Fra manuelle plukkelister til WMS: Når lageret skal levere til vækst

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
QMS ISO 9001:2015 Lead Auditor Kvalitet (CQI IRCA-certificeret)

Bliv certificeret ISO 9001:2015 Lead Auditor i kvalitetsledelsessystemer (CQI-IRCA-certificeret)

Dato

06.10.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Få styr på de nye krav om energiledelse, energi- og klimasyn baseret på BEK 761/2024

Er din virksomhed omfattet af Bekendtgørelsen, skal I sikre, at I opfylder de nye krav. På dette 2,5-times online minikursus, giver vi dig den viden, du har brug for for at leve op til de nye krav.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Roima Intelligence
Konference
Besøg Roima på E-handelskonferencen

Den 9. oktober markerer Dansk Erhverv 20-året for E-handelskonferencen – årets største mødested for e-handlere i Danmark, hvor Roima deltager for første gang. Besøg os på vores stand, få noget lækkert at drikke og lad os sammen løfte glasset for smartere e-commerce.

Dato

09.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lokomotivværkstedet, København

KNAPP A/S
Seminar
Morgenmad hos KNAPP

Deltag i vores undersøgelse af teknologierne bag et højautomatiseret lager. For dem, der vil vide mere om forskellige automatiseringsløsninger og hvilke områder de er bedst egnede til.

Dato

15.10.2025

Tid

07:30

Sted

KNAPP Nordics kontor | Hyllie Vattenparksgata 12, Malmö (lige over broen)

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

20.10.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Bliv klar til NIS2 med ISO 27001 - diplomkursus

På dette to-dages kursus får du en gennemgang af kravene i EU's NIS2-direktiv med fokus på, hvordan du kan efterleve og implementere kravene i praksis med ISO/IEC 27001 - ledelsessystem for informationssikkerhed.

Dato

21.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn