PostNord går i laboratoriet

PostNord har etableret et kompetencecenter for logistik, der skal drive innovation og implementere nye produkt- og serviceudviklingstiltag. Målet er at hjælpe kunderne med teknologi og koncepter, der forbedrer kundeoplevelsen uden, at omkostningerne løber løbsk.

PostNord samarbejder med Volvo om levering direkte til bagagerummet. Foto: Volvo.

30.03.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

E-handel og omnichannel er i fuld færd med at omskrive spillereglerne for detailsektoren, og det smitter af på B2B-markedet og ikke mindst på logistikudbydere, der skal servicere detailsektoren og deres kunder. PostNord befinder sig i en stor transformation, hvor forandringstakten og innovationstempoet er intenst. De sidste cirka to år har PostNord for alvor gearet sin forretning og drift efter modtagerdrevet logistik.

”Vi er pisket til at arbejde innovativt. Udviklingen går ekstremt hurtigt. Men det er også utrolig spændende at føle sig frem, arbejde efter laboratorieprincipper, hvor vi udfører forsøg og tester hele tiden. Vi skal være pragmatiske, eksperimentere, og det skal ofte ske i små hurtigt arbejdende teams, der typisk er sammensat af en specifik kunde og it-specialister, app-teknikere samt forretningsudviklere fra PostNord”, fortæller Carsten Dalbo Pedersen, Head of Logistics & eCommerce hos PostNord Danmark A/S, der en del af PostNord, og tilføjer:

Carsten Dalbo, PostNord fortæller, at forbrugerne fortsat stiller krav til pris og kvalitet, men at det nye parameter er fleksibilitet. Foto: PostNord..

”Vi arbejder meget struktureret og formaliseret med vores projekter. Vi prioriterer projekter ud fra værdi, ressourcer og kompetencer, og vi har det som et fast element, at vi skal opsamle læring fra alle projekter i vores projektrapportering, før et projekt formelt kan afsluttes. Men selvom vi er meget strukturerede i vores projekt- og porteføljestyring, så oplever vi alligevel, at nogle nøglepersoner bliver flaskehalse, fordi de bliver inddraget i for mange projekter”.

Fleksibilitet er det nye sort
Carsten Dalbo fortæller, at forbrugerne fortsat stiller krav til pris og kvalitet, men at det nye parameter er fleksibilitet. Forbrugerne forventer at kunne bestille og betale per smartphone, tablet eller i en butik. Men de forventer nu også at kunne styre leveringen af varen fra mobile enheder nærmest i realtid og i hele forløbet frem mod leveringstidspunktet.

”Vi arbejder løbende på at tilbyde forbrugerne mulighed for at ændre på udleveringssted, så de kan ændre en levering fra privatadressen til et udleveringssted eller en pakkeautomat, carporten eller naboen”, siger han.

<p>Vi er pisket til at arbejde innovativt. Udviklingen går ekstremt hurtigt. Men det er også utrolig spændende at føle sig frem</p>

Carsten Dalbo

Det sker blandt andet i samarbejde med DPD, som PostNord samarbejder med om levering af varer i hele Europa. DPD har udviklet en løsning, der, giver kunden mulighed for, via en app (som en fjernbetjening) at dirigere sin forsendelse indtil kort tid før levering. Det betyder, at pakkebuddet, der skal levere varen, kan modtage ændringer om leveringen fra hjemmeadresse til caféen om hjørnet eller måske badmintonhallen i nærområdet.

En anden mulighed er levering direkte til bilens bagagerum. PostNord har udviklet en løsning i samarbejde med Volvo om levering til Volvoens bagagerum, der holder parkeret uden for for eksempel arbejdsadressen. En tredje innovation, som testes, er indoor delivery, hvor PostNord leverer til aftalt skab eller zone bag den låste hoveddør i et privathjem. Forudsætningen er, at dørlåsen er digital, så PostNord kan åbne den med en kode.

Bekvemmelighed og it-infrastruktur
PostNord arbejder endvidere på at tilbyde kunderne - det vil sige de virksomheder, som afsender varer - endnu større gennemsigtighed omkring varens vej mod slutkunden. ”Vores kunder skal ikke bekymre sig om vægt og størrelse hos PostNord. Den afsendende og modtagende kunde skal - uanset vægt eller størrelse på forsendelsen - have den samme oplevelse og de samme muligheder for for eksempel at dirigere per fjernbetjening”, fortæller Carsten Dalbo.

Forbrugere modtager i dag for eksempel sofaer og vaskemaskiner på hjemmeadressen, hvor vaskemaskinen eller tørretumbleren måske også bliver installeret, og den gamle tages med retur.

Et nyt og potentielt stort forretningsområde for PostNord er Collect in Store. Det er levering af en fuld logistik- og it-infrastruktur til en detailkæde, der ønsker at tilbyde sine kunder omnichannel. Foto: PostNord.

Et nyt og potentielt stort forretningsområde for PostNord er Collect in Store. Det er levering af en fuld logistik- og it-infrastruktur til en detailkæde, der ønsker at tilbyde sine kunder omnichannel, men ikke ønsker selv at udvikle og vedligeholde den nødvendige it-infrastruktur.

”Det er ganske komplekst at holde styr på informationsstrømmene mellem butikker, lager og udleveringssteder samt adviseringer per SMS og e-mail, og samtidig hele tiden sikre sig, at lagerstatus på varen er opdateret og korrekt”, slutter Carsten Dalbo.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

19.11.2025SCM.dk

Verdens første elektriske 4x4 RoRo-traktor klar til havnene

19.11.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Digitalt overblik gav Sydkystens Automatik kontrol over materialeforbruget

16.11.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

14.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

Er dit lager klar til Black Friday? Her er de kritiske punkter, der kræver fokus nu

13.11.2025TECSYS A/S

Sponseret

5 fordele ved lagerautomation

13.11.2025Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

13.11.2025ECK – Ejnar C. Kjeldsen A/S

Sponseret

RFID behøver ikke være kompliceret

11.11.2025SCM.dk

Nordjyllands lagerlokaler bliver hurtigt lejet ud i takt med lavt nybyggeri

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 - Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Sted

Vejle

Slimstock Nordic
Konference
Supply Chain Club den 24. november 2025 på Knudhule Badehotel i Ry. - Fuldt Booket

Fuldt booket. Kom og vær med til en dag fyldt med inspiration, faglig indsigt og aktuelle emner inden for supply chain management.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

Knudhule Badehotel, Ry – Randersvej 88, 8680 Ry

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense