PostNord går i laboratoriet

PostNord har etableret et kompetencecenter for logistik, der skal drive innovation og implementere nye produkt- og serviceudviklingstiltag. Målet er at hjælpe kunderne med teknologi og koncepter, der forbedrer kundeoplevelsen uden, at omkostningerne løber løbsk.

PostNord samarbejder med Volvo om levering direkte til bagagerummet. Foto: Volvo.

30.03.2017

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

E-handel og omnichannel er i fuld færd med at omskrive spillereglerne for detailsektoren, og det smitter af på B2B-markedet og ikke mindst på logistikudbydere, der skal servicere detailsektoren og deres kunder. PostNord befinder sig i en stor transformation, hvor forandringstakten og innovationstempoet er intenst. De sidste cirka to år har PostNord for alvor gearet sin forretning og drift efter modtagerdrevet logistik.

”Vi er pisket til at arbejde innovativt. Udviklingen går ekstremt hurtigt. Men det er også utrolig spændende at føle sig frem, arbejde efter laboratorieprincipper, hvor vi udfører forsøg og tester hele tiden. Vi skal være pragmatiske, eksperimentere, og det skal ofte ske i små hurtigt arbejdende teams, der typisk er sammensat af en specifik kunde og it-specialister, app-teknikere samt forretningsudviklere fra PostNord”, fortæller Carsten Dalbo Pedersen, Head of Logistics & eCommerce hos PostNord Danmark A/S, der en del af PostNord, og tilføjer:

Carsten Dalbo, PostNord fortæller, at forbrugerne fortsat stiller krav til pris og kvalitet, men at det nye parameter er fleksibilitet. Foto: PostNord..

”Vi arbejder meget struktureret og formaliseret med vores projekter. Vi prioriterer projekter ud fra værdi, ressourcer og kompetencer, og vi har det som et fast element, at vi skal opsamle læring fra alle projekter i vores projektrapportering, før et projekt formelt kan afsluttes. Men selvom vi er meget strukturerede i vores projekt- og porteføljestyring, så oplever vi alligevel, at nogle nøglepersoner bliver flaskehalse, fordi de bliver inddraget i for mange projekter”.

Fleksibilitet er det nye sort
Carsten Dalbo fortæller, at forbrugerne fortsat stiller krav til pris og kvalitet, men at det nye parameter er fleksibilitet. Forbrugerne forventer at kunne bestille og betale per smartphone, tablet eller i en butik. Men de forventer nu også at kunne styre leveringen af varen fra mobile enheder nærmest i realtid og i hele forløbet frem mod leveringstidspunktet.

”Vi arbejder løbende på at tilbyde forbrugerne mulighed for at ændre på udleveringssted, så de kan ændre en levering fra privatadressen til et udleveringssted eller en pakkeautomat, carporten eller naboen”, siger han.

<p>Vi er pisket til at arbejde innovativt. Udviklingen går ekstremt hurtigt. Men det er også utrolig spændende at føle sig frem</p>

Carsten Dalbo

Det sker blandt andet i samarbejde med DPD, som PostNord samarbejder med om levering af varer i hele Europa. DPD har udviklet en løsning, der, giver kunden mulighed for, via en app (som en fjernbetjening) at dirigere sin forsendelse indtil kort tid før levering. Det betyder, at pakkebuddet, der skal levere varen, kan modtage ændringer om leveringen fra hjemmeadresse til caféen om hjørnet eller måske badmintonhallen i nærområdet.

En anden mulighed er levering direkte til bilens bagagerum. PostNord har udviklet en løsning i samarbejde med Volvo om levering til Volvoens bagagerum, der holder parkeret uden for for eksempel arbejdsadressen. En tredje innovation, som testes, er indoor delivery, hvor PostNord leverer til aftalt skab eller zone bag den låste hoveddør i et privathjem. Forudsætningen er, at dørlåsen er digital, så PostNord kan åbne den med en kode.

Bekvemmelighed og it-infrastruktur
PostNord arbejder endvidere på at tilbyde kunderne - det vil sige de virksomheder, som afsender varer - endnu større gennemsigtighed omkring varens vej mod slutkunden. ”Vores kunder skal ikke bekymre sig om vægt og størrelse hos PostNord. Den afsendende og modtagende kunde skal - uanset vægt eller størrelse på forsendelsen - have den samme oplevelse og de samme muligheder for for eksempel at dirigere per fjernbetjening”, fortæller Carsten Dalbo.

Forbrugere modtager i dag for eksempel sofaer og vaskemaskiner på hjemmeadressen, hvor vaskemaskinen eller tørretumbleren måske også bliver installeret, og den gamle tages med retur.

Et nyt og potentielt stort forretningsområde for PostNord er Collect in Store. Det er levering af en fuld logistik- og it-infrastruktur til en detailkæde, der ønsker at tilbyde sine kunder omnichannel. Foto: PostNord.

Et nyt og potentielt stort forretningsområde for PostNord er Collect in Store. Det er levering af en fuld logistik- og it-infrastruktur til en detailkæde, der ønsker at tilbyde sine kunder omnichannel, men ikke ønsker selv at udvikle og vedligeholde den nødvendige it-infrastruktur.

”Det er ganske komplekst at holde styr på informationsstrømmene mellem butikker, lager og udleveringssteder samt adviseringer per SMS og e-mail, og samtidig hele tiden sikre sig, at lagerstatus på varen er opdateret og korrekt”, slutter Carsten Dalbo.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

12.12.2024SCM.dk

Global logistikudbyder vil løfte ambitioner for ESG i logistikløsninger

10.12.2024SCANLOX ApS

Sponseret

Forbedrede arbejdsgange hos EXPO-NET med SCANLOX’s LED-Safety Light løsning

10.12.2024SCM.dk

Skanlog overtager lager- og logistikaktiviteter i Godshotel & Transport

06.12.2024Dematic

Sponseret

Fremtidens logistik

05.12.2024Brother Nordic A/S

Sponseret

Case: Så nemt og effektivt bliver Sunset Boulevards råvarer opmærket

03.12.2024KNAPP A/S

Sponseret

Sådan fungerer et automationsprojekt

02.12.2024SCM.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Jorden under pres: “De Planetære Grænser”

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Jagten på at skabe en bedre fremtid

Sådan lyder én af mange spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en helt ny webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Mere sikkerhed - mindre aftryk

Sådan lyder en af flere spændende overskrifter på BV Talks

Dato

09.01.2025

Tid

14:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup