14.04.2014  |  Planlægning

Post Danmark vil være dansk e-handels silkevej

Indhold fra partner Hvad er dette?

Etableringen af et nyt samarbejde med China Post om dansk e-handel i Kina er på chefkonsulent Poul Skovgaards aktuelle dagsorden.

Post Danmark har indgået en aftale med China Post om at repræsentere den store kinesiske e-handelsplatform ule.com, der er delvist ejet af det kinesiske postvæsen, i Danmark.

Meningen med samarbejdet er, at danske e-handelsbutikker via Post Danmark får adgang til den attraktive salgskanal.

Chefkonsulent Poul Skovgaard står for at drive projektet, og han ser et gigantisk potentiale for de danske e-handlere.

Læs også: E-handel vender op og ned på pakkerne i Post Danmark

”Kina er ikke længere blot hele verdens producent, men også konsument. Der er en stigende efterspørgsel på danske varer i Kina, og i den sammenhæng er e-handel interessant”, siger Poul Skovgaard, der forklarer, at e-handlen i Kina mestendels foregår via store handelsportaler, blandt andet fordi de kinesiske myndigheder vil sikre varernes ægthed.

”Vores løsning er især interessant for mindre og mellemstore danske e-handlere, fordi det både giver nem adgang til markedet og en direkte salgskanal. En af de udfordringer, du har på det kinesiske marked, er at få pengene ud. Det kræver normalt, at man er etableret i landet som selskab, men det behøver du ikke med denne løsning”. 

Mere tilgængeligt marked  
Aftalen mellem China Post og Post Danmark indebærer, at danske e-handlere, samtidig med at de får deres varer på ule.com, vælger Post Danmark som distributør.

”Aftalen hænger nøje sammen med logistikken, så hele forudsætningen er, at vi repræsenterer ule.com her i landet. Vi forsøger med projektet at gøre det kinesiske marked, der tæller cirka 350 millioner online-shoppere, mere tilgængeligt, og vores plan at indgå en partnerskabsaftale med e-handlerne, hvor vi og vores samarbejdspartnere hjælper med juraen og oversættelse til kinesisk”, siger Poul Skovgaard.

Læs også: SCM-profilen: Vokseværk i Post Danmark Logistik

Projektets køreplan består af to faser, fortæller han. Først skal der lanceres et dansk område med i første omgang 10-12 e-handlere på ule.com, og i efteråret skal modellen skaleres op.

”Fra Post Danmarks side er vi naturligvis interesseret i at få flest mulig e-handlere med. Men valget af e-handlere sker blandt andet fra nogle produktkategorier, der opfylder den kinesiske lovgivning, der for eksempel ikke muliggør forsendelse af let fordærvelige fødevarer”. 

Tak til H.C. Andersen  
E-handlere i New Zealand og Australien er allerede repræsenteret på ule.com. I løbet af 2014 kommer Tyskland og Italien også med. At Danmark bliver det femte land på handelsportalen, kan vi ifølge Poul Skovgaard takke H.C. Andersen for.

Om Poul Skovgaard

Uddannelse: Cand.merc. fra CBS, speditør.
Tidligere job: Marketings- og innovationschef i DB Schenker, chef for pakkedivisionen i Post Danmark.
Fritid:  Musik, sport, rejser.

 

Læs også: Post Danmark er klar til grøn distribution med 50 nye elbiler

”Alle kinesiske skolebørn kender hans eventyr, og det medvirker til, at danske produkter er højt på skalaen i en kinesers bevidsthed”.

Det er især danske produkter som tøj, kosmetik, sundhedspleje, mælkepulver og smykker, som Post Danmark forventer, at kineserne vil købe online.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere