Outsourcing slog fejl for B&O
Den danske elektronikvirksomhed Bang & Olufsens forsøg på at outsource sine udviklingsopgaver slog fejl og det er gået ud over omsætningen.
Det var først og fremmest softwareudviklingen Struer-virksomheden forsøgte at placere i Estland og Indien, hvor ingeniørlønningerne er betydeligt lavere end i Danmark. Det mislykkedes i midlertidig og det skuffer ikke overraskende direktøren.
Der har været outsourcet mange opgaver, og det er et område, hvor jeg ikke synes, at vi kan være tilfreds med udbyttet, siger CEO i Bang & Olufsen, Kalle Hvidt Nielsen, til Ingeniøren.
Grunden til, at det er gået galt, ligger hos koncernen selv, der ifølge direktøren simpelthen ikke har haft godt nok styr på processerne i forbindelse med outsourcingen og dermed har mistet overblikket undervejs. Man håber dog at have lært af sine fejl.
Vi har nu fået langt bedre struktur og fokus på den måde, vi bruger ekstern assistance. Vi har blandt andet skåret antallet af partnere gevaldigt ned. De, der er tilbage, har en berettigelse i form af kompetencer, som vi ikke har nok af, eller har kapacitet, som vi mangler. Vi ville foretrække at gøre tingene in-house, men der er mange steder, hvor man kan give et løft ved at bruge eksterne partnere, siger Kalle Hvidt Nielsen.
Den fejlslagne outsourcing får også skylden for, at kun meget få nye produkter fra B&O har ramt butikshylderne den seneste tid. Og netop de manglende produktnyheder står tilbage som hovedårsagen til, at det seneste regnskab fra elektronikvirksomheden viste et dundrende underskud på en halv milliard og et fald i omsætningen på 1 mia. kr. i forhold til sidste år.
-AK