Outsourcing af logistik stiger
To ud af tre virksomheder lader i stigende grad eksterne firmaer stå for virksomhedens logistik. Samtidig vælger 58 procent af virksomhedskunderne at konsolidere deres outsourcing-opgaver hos et færre antal leverandører. 24 procent går dog ifølge ny global undersøgelse den modsatte vej og trækker logistikopgaver hjem.
Konklusionerne fremgår af rapporten Third-Party Logistics (3PL), som Capgemini har udarbejdet i samarbejde med Penn State University, konsulenthuset Heidrick & Struggles og logistikfirmaet Panalpina. Rapporten fokuserer på markedet for outsourcing af logistik og er baseret på svar fra 2.250 speditører og logistikvirksomheder over hele verden suppleret med interviews med brancheeksperter.
Såvel speditører som logistikudbydere peger på, at kommunikation, fleksibilitet og åbenhed er de vigtigste faktorer for, om virksomheder er tilfredse med deres outsourcingpartner. Imidlertid er det blot to ud af tre af kunderne, der finder deres tredjeparts logistikleverandører tilstrækkelig smidige og fleksible, hvilket afspejler et fald på fire procentpoint fra 72 til 68 procent i forhold til sidste års undersøgelse.
Nye it-investeringer
Danmark har en international stærk position inden for transport og logistik og er foregangsland med globale it-systemer til at sikre effektivitet i hele logistikværdikæden. Men ifølge Carsten Dalsgaard fra Capgemini står danske udbydere over for at skulle foretage nye it-investeringer for at fastholde deres førende position:
”Historisk set har danske logistikfirmaer udviklet deres egne legacy-systemer og koblet dem til nogle få standardiserede backoffice systemer, hvilket indtil nu har fungeret effektivt og givet konkurrencefordele. Næste udfordring bliver at udnytte det potentiale, der opstår, når både kunde og leverandør kan komme over på mere standardiserede platforme, der muliggør en endnu tættere integration af arbejdsprocesser, samtidig med at nye konkurrenceparametre skal etableres,” siger Large Account Director Carsten Dalsgaard fra Capgemini Danmark.
Behov for talentudvikling
En begyndende mangel på dygtige ledere er en trussel mod en effektiv logistikbranche, og eftersom en effektiv logistikpartner er forretningsmæssigt kritisk for mange produktions- og handelsvirksomheder, er det derfor også en trussel mod mange af kunderne. Ledertalenterne skal beklæde vitale ledelsesposter inden for logistik. Logistikleverandørerne indgår i stadigt mere komplekse forsyningskæder, og det skærper behovet for og kravene til ledere med mangesidede lederegenskaber. De vigtigste kvalifikationer for denne type ledere er ifølge rapporten erfaring med drift og ledelse samt parathed til udvikling og innovative forbedringer.
Hidtil er de fleste ledere blevet hentet internt fra branchens egne virksomheder. Men nu begynder virksomheder og logistikudbydere i stigende omfang at kigge efter ledelsestalenter fra andre brancher. For at kunne tiltrække de rette talenter er mange af virksomhederne derfor ved at opgradere deres HR-funktion og skilter blandt andet med mulighederne for at arbejde internationalt.
Kilde: Third-Party Logistics rapporten kan downloades på www.3plstudy.com.