Ny tendens: Cloud-baseret transportstyring giver nu også MMV’er bedre kontrol og store besparelser

De avancerede transport management systems (TMS) var tidligere forbeholdt store virksomheder med mange ressourcer og massive it-afdelinger. Sådan er det ikke længere. I dag kan mindre og mellemstore virksomheder (MMV) også gøre brug af TMS og høste store gevinster.

It-løsninger er i dag noget, man finder i skyen. Cloud er hurtigt blevet allemandseje, og det har vist sig, at total cost of ownership ved cloud-løsninger til logistik som for eksempel TMS gør cloud-baseret TMS til en god forretning - også for mindre og mellemstore virksomheder.

Årsagen er enkel: Virksomhederne får langt bedre funktionalitet for færre penge. Startomkostningerne ved at anvende cloud-baseret TMS er lave, og de løbende omkostninger afhænger helt af forbrug og behov. Tilgangen til løsningen og løsningens omfang kan skaleres op og ned alt efter behov – og det kan vel at mærke ske uden, at du bliver overrasket af store udgifter til servere, der skal udskiftes; software, der skal opgraderes eller andre uforudsigelige vedligeholdelsesopgaver. En cloud-løsning frigør it-ressourcer, som du i stedet kan bruge på mere forretningsudvikling; ligesom cloud giver højere it-sikkerhed samtidig med, at medarbejdernes tilgang bliver mere fleksibel.

Produktivitet, omkostninger og gennemsigtighed

TMS samler alle transportstyringsfunktioner i én it-løsning, hvor du kan planlægge, simulere, bestille, betale, overvåge, analysere, evaluere, overskue kvalitet o.s.v. på tværs af lastbil, skib, fly og tog; på tværs af lande og kontinenter; på tværs af transportudbydere; og på tværs af småpakker, stykgods, palleforsendelser, fulde containere etc.

Det er altså en digitalisering af en masse processer, der normalt bliver håndteret i mange separate systemer og sommetider med brug af en del manuelle processer. Digitaliseringen foregår i én samlet løsning, så man slipper for en masse snitflader, hvor gennemsigtigheden bliver tabt, og ting let kan gå galt.
”Cloud åbner op for helt nye muligheder for, at mindre og mellemstore virksomheder kan få del i de avancerede TMS-systemers brede og dybe funktionalitet, når de skal planlægge, drifte og styre virksomhedens transportopgaver”, fortæller Martin Carlsen, der er Supply Chain & Logistics Account Executive hos Oracle. Han tilføjer: ”Det er vores erfaring, at MMV’er kan opnå op til 50 procents forbedring af produktivitet i ordre- og eksekveringsprocessen, 20 procent lavere omkostninger og store forbedringer af lagerbindinger”.

Åbner op for apps ad libitum

Martin Carlsen fremhæver en anden stor gevinst ved cloud TMS. Cloud TMS er et standard-system, og det betyder, at virksomheder nemt kan bygge eller tilkøbe mindre applikationer, der kan løse specifikke opgaver, oven på TMS. Så selvom TMS er et standardsystem kan virksomheden med få klik implementere apps, der tilpasser standardsystemet til organisationens specifikke behov.

Denne artikel er del af et tema:

Tema om distribution i 2019

Mere fra...

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

09.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner® anerkender igen og for 17. gang Oracle som en leder i den seneste Magic Quadrant™ for TMS

08.03.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Oracle hjælper kunder med at strømline globale forsyningskæder

22.06.2020Oracle Danmark A/S

Sponseret

NRK to get faster and better analysis with Oracle Autonomous technologies

04.06.2019Oracle Danmark A/S

Sponseret

SCP: Højere leveringskvalitet, gladere kunder og lavere lager

27.05.2019Oracle Danmark A/S

Sponseret

Oracle Announces New Cloud Development to Break Down “Organizational Silos”