Ny standard muliggør både tilretning og opgradering i samme it-løsning

Et nyt produkt, Supply Chain Box, fra it-konsulenthuset Abakion skal gøre det lettere for produktions- og logistikvirksomheder at gennemføre tilretninger i økonomistyringsprogrammet Dynamics NAV.

07.10.2013

SCM.dk

Supply Chain Box-produktet er inspireret af udviklingen inden for apps. Foto: Abakion. .

Forbrugernes købsadfærd er under forandring. Med udgangspunkt i smartphones og tablets er forbrugerne begyndt at tænke i apps, når de handler. De forventer, at det er nemt at finde de relevante produkter, og at indkøbet kan gennemføres som download - hurtigt, nemt og agilt.

Læs også: Nordisk it-værktøj smidiggjorde Carlsberg-automatisering

Derfor har it-konsulenthuset Abakion udviklet den såkaldte Supply Chain Box, der implementeres direkte i virksomhedens ERP-system og indeholder mere end 20 add-ons inden for blandt andet salg, business intelligence og master data. Det betyder, at når man først har brugt tid på at købe og implementere ét modul i systemet, kan man tilføje resten af boksens andre løsninger lige så nemt som at downloade en app til telefonen.

”Vores produkter – it-løsninger og økonomisystemer – ligger som udgangspunkt langt fra 'se-køb-brug- princippet', fordi det er så komplekse størrelser, men det betyder ikke, at vi ikke kan lære noget her. Vi har længe været opmærksomme på den udvikling, der har været inden for apps, og jeg tror virkelig på, at det er fremtiden”, siger Sune Lohse, der er vice president of operations hos Abakion.

<p>"Vi har længe været opmærksomme på den udvikling, der har været inden for apps, og jeg tror virkelig på, at det er fremtiden”. </p>

Sune Lohse, vice president of operations, Abakion

Sådan virker det
Typisk vil virksomheder bruge tid og penge på konsulenthuse til at lave branchespecifikke tilretninger i deres it-løsning. Tilretninger gør hverdagen lettere, men så snart Microsoft lancerer en ny version, hindrer de samme tilretninger en opgradering af systemet, fordi de følger med automatisk. Virksomhederne står altså over for det paradoks, at de enten mister deres dyrekøbte tilretninger i den gamle version eller må vinke farvel til markedets nyeste teknologier.

Supply Chain Box gør op med dette paradoks, fordi alle løsninger er standard. Det betyder, at de virksomheder, der tilknytter løsninger fra boksen, stadig kan følge med de nyeste teknologier, så snart de sendes ud.

Når man én gang for alle har kvalificeret, valgt og købt Supply Chain Box, får man direkte adgang til alle moduler. For overblikkets skyld ser brugeren kun de købte moduler, men finder man løbende ud af, at andre add-ons derinde giver økonomisk mening, er det kun et spørgsmål om at sætte et kryds i systemets opsætning, og så bliver den nye funktionalitet synlig, oplyser Abakion i en pressemeddelelse.

Mange fordele for partnere
Selve boks-tanken er ny i Microsoft-verden i Danmark og også internationalt. Supply Chain Box blev lanceret under den årlige Directions EMEA-konference for Microsoft-partnere i start september, og her blev andre best-practice partnere med fokus på produktion og logistik inviteret til at deltage i boks- fællesskabet. På den måde vil de få muligheden for at bidrage med deres egne add-ons og tilbyde alle add- ons til deres kunder.

Den helt store fordel for partnerne er, at kunderne ikke behøver at skifte partner for at tilkøbe og bruge add-ons fra boksen. Det er ellers normalt kutyme, at add-ons følger den partner, som har udviklet det, fordi kunden ellers står uden teknisk back-up, hvis det fejler.

Læs også: Kanban bliver mobil

Men på grund af den store standardisering og lette implementering af boks-produkterne bliver dette overflødigt. Altså får alle partnere ifølge Abakion også en business-case ud af at sælge Supply Chain Box til deres kunder, selvom de ikke selv nødvendigvis har et add-on at tilbyde selv.

- JKK

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

21.11.2025SCM.dk

Forsyningskæden er cybersikkerhedens svageste led

20.11.2025Fellowmind Denmark A/S

Sponseret

PacsOn automatiserer ordreflowet med AI

20.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Ny flagskibsbutik løfter standarden for elektronikhandel i Grønland

18.11.2025SCM.dk

Hybridtrusler rammer bredt og kræver målrettet cybersikkerhed

18.11.2025SCM.dk

Hackerangrebet der kostede 16,3 milliarder kroner

17.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Natur, ekspertise og moderne retail mødes i Nuuk

17.11.2025SCM.dk

Varmepumper er den billigste vej til grøn industriel varme

17.11.2025SCM.dk

Hummel styrker lageret i Padborg med ny AI-drevet robotplukning

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby

STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

Dansk Standard
Kursus
Revision af ISO 9001:2026 – bliv klædt på til de kommende ændringer

Få overblik over de vigtigste ændringer i revisionen af ISO 9001, og hvad de betyder for dig, der arbejder med kvalitetsledelse i hverdagen. På kurset får du indsigt i ændringerne, forståelse for tankerne bag revisionen samt konkrete input til, hvordan du kan komme på forkant med de nye krav.

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Online

AGR
Webinar
Chain reactions: The spark behind smarter supply chain decisions

Supply chain: The hidden link in financial success

Dato

25.11.2025

Tid

14:30

Sted

Online on LinkedIn