Ny standard muliggør både tilretning og opgradering i samme it-løsning
Et nyt produkt, Supply Chain Box, fra it-konsulenthuset Abakion skal gøre det lettere for produktions- og logistikvirksomheder at gennemføre tilretninger i økonomistyringsprogrammet Dynamics NAV.
Forbrugernes købsadfærd er under forandring. Med udgangspunkt i smartphones og tablets er forbrugerne begyndt at tænke i apps, når de handler. De forventer, at det er nemt at finde de relevante produkter, og at indkøbet kan gennemføres som download - hurtigt, nemt og agilt.
Læs også: Nordisk it-værktøj smidiggjorde Carlsberg-automatisering
Derfor har it-konsulenthuset Abakion udviklet den såkaldte Supply Chain Box, der implementeres direkte i virksomhedens ERP-system og indeholder mere end 20 add-ons inden for blandt andet salg, business intelligence og master data. Det betyder, at når man først har brugt tid på at købe og implementere ét modul i systemet, kan man tilføje resten af boksens andre løsninger lige så nemt som at downloade en app til telefonen.
Vores produkter it-løsninger og økonomisystemer ligger som udgangspunkt langt fra 'se-køb-brug- princippet', fordi det er så komplekse størrelser, men det betyder ikke, at vi ikke kan lære noget her. Vi har længe været opmærksomme på den udvikling, der har været inden for apps, og jeg tror virkelig på, at det er fremtiden, siger Sune Lohse, der er vice president of operations hos Abakion.
<p>"Vi har længe været opmærksomme på den udvikling, der har været inden for apps, og jeg tror virkelig på, at det er fremtiden. </p>
Sune Lohse, vice president of operations, Abakion
Sådan virker det
Typisk vil virksomheder bruge tid og penge på konsulenthuse til at lave branchespecifikke tilretninger i deres it-løsning. Tilretninger gør hverdagen lettere, men så snart Microsoft lancerer en ny version, hindrer de samme tilretninger en opgradering af systemet, fordi de følger med automatisk. Virksomhederne står altså over for det paradoks, at de enten mister deres dyrekøbte tilretninger i den gamle version eller må vinke farvel til markedets nyeste teknologier.
Supply Chain Box gør op med dette paradoks, fordi alle løsninger er standard. Det betyder, at de virksomheder, der tilknytter løsninger fra boksen, stadig kan følge med de nyeste teknologier, så snart de sendes ud.
Når man én gang for alle har kvalificeret, valgt og købt Supply Chain Box, får man direkte adgang til alle moduler. For overblikkets skyld ser brugeren kun de købte moduler, men finder man løbende ud af, at andre add-ons derinde giver økonomisk mening, er det kun et spørgsmål om at sætte et kryds i systemets opsætning, og så bliver den nye funktionalitet synlig, oplyser Abakion i en pressemeddelelse.
Mange fordele for partnere
Selve boks-tanken er ny i Microsoft-verden i Danmark og også internationalt. Supply Chain Box blev lanceret under den årlige Directions EMEA-konference for Microsoft-partnere i start september, og her blev andre best-practice partnere med fokus på produktion og logistik inviteret til at deltage i boks- fællesskabet. På den måde vil de få muligheden for at bidrage med deres egne add-ons og tilbyde alle add- ons til deres kunder.
Den helt store fordel for partnerne er, at kunderne ikke behøver at skifte partner for at tilkøbe og bruge add-ons fra boksen. Det er ellers normalt kutyme, at add-ons følger den partner, som har udviklet det, fordi kunden ellers står uden teknisk back-up, hvis det fejler.
Læs også: Kanban bliver mobil
Men på grund af den store standardisering og lette implementering af boks-produkterne bliver dette overflødigt. Altså får alle partnere ifølge Abakion også en business-case ud af at sælge Supply Chain Box til deres kunder, selvom de ikke selv nødvendigvis har et add-on at tilbyde selv.
- JKK