Ny kampagne skal tiltrække flere til transportfaget

Transportfaget har fået et blakket ry og flere unge vælger jobbet som lastbilchauffør fra. Det kan mærkes i branchen, der mangler de unge. Ny kampagne skal vende kurven.

Ny kampagne fra Transporten Udviklingsfond skal sætte fokus på alle fordelene ved at være lastbilschauffør. Foto: Transportens Udviklingsfond..

10.05.2016

SCM.dk

4.000 chauffører. Så mange vil transportfaget mangle om få år, hvis ikke tendensen vender.

Den nedadgående kurve skyldes i høj grad et negativt ry, hvor jobbet som lastbilchauffør sættes i forbindelse med lavstatus og ensomhed. Det er misvisende og ærgerligt, mener 3F og ATL, der nu vil gøre noget ved situationen.

Forældre og positive førerhushistorier skal i spil
Transportens Udviklingsfond (TU), et samarbejdet mellem netop 3F og ATL, sætter derfor nu ressourcer af til en omfattende kampagne rettet både mod de unge, men også forældrene. Formand for TU, Jørgen Aarestrup fra 3F, forklarer:

"Vi er oppe mod en tendens til, at mange unge ikke overvejer ret mange andre muligheder end gymnasiet, når folkeskolen er afsluttet. Derfor er kampagnen i lige så høj grad målrettet forældrene”, siger han og fortsætter:

”Når de taler med deres børn om forskellige muligheder, skal de også kunne pege på uddannelsen som lastbilchauffør, hvilket sker alt for sjældent. Der er ingen tvivl om, at der er gode fremtidsmuligheder inden for transportfaget. Det vil vi med denne kampagne gøre alt, hvad vi kan for at vise”.

Læs også: Brancheforening: chauffører i Danmark skal opkvalificeres

Direktør fra ATL, Lars William Wesch, forklarer endvidere hvad det er kampagnen skal fremhæve ved branchen:

"Som chauffør har man et selvstændigt arbejde med et stort ansvar. Det er et udadvendt job, hvor man er tæt på kunderne, og man får en god overenskomstmæssig løn. De positive sider ved at være chauffør er trængt i baggrunden de senere år. Dem skal vi have frem nu”, understreger han.

Kampagnen skal nå ud til de unge kvinder og mænd via sociale medier, en kampagnehjemmeside, digitale annoncer og forskellige events. Et af de events løber af stablen inden længe i Greve kommune, hvor en specialindrettet lastbil skal få flere til at finde vejen til førerhuset.

Greve vil fremme transportfaget
Greve kommune kan se behovet for flere lastbilschauffører og har derfor inviteret TU’s specialindrettede lastbil til at tage plads foran Greve Rådhus torsdag den 19. maj.

Lastbilen skal skabe fokus på og interesse for transportbranchen og friste både unge og ledige med en uddannelse som chauffør. Lastbilen indeholder en simulator, så man kan fornemme, hvordan det er at sidde bag rettet og styre det store køretøj.

Læs også: Danske Fragtmænd vil styrke medarbejderne med uddannelse

”Greve er et transportknudepunkt og vi har mange logistikvirksomheder. Derfor er det vigtigt for os at kunne imødekomme virksomhedernes efterspørgsel for arbejdskraft”, siger Greves borgmester, Pernille Beckmann, om det kommende event.

-CHM

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

25.06.2025KNAPP A/S

Sponseret

Hurtige trends og hård konkurrence er drivkræfterne bag KICKS lagerautomatisering

20.06.2025SCM.dk

Partnerskab sætter ny standard for forsyningskæder

20.06.2025Axacon A/S

Sponseret

Sådan ser regnestykket ud, når du fortsætter med manuelle lagerprocesser

17.06.2025SCM.dk

Taulov Dry Port nærmer sig fuld kapacitetsudnyttelse

16.06.2025Consafe Logistics

Sponseret

Fremtidens Lagerstyring: Download Rapporten med 5 Nøgletal og Indsigter

16.06.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

12.06.2025SCM.dk

Drømmeland rykker ind i nyt logistiklager

11.06.2025SCM.dk

Indspark: Fremtidens lagermedarbejder løfter mindre og lærer mere

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle