10.11.2017  |  Strategi & ledelse

Nike vil reducere gennemløbstiden fra 60 dage til 10

Hos Nike vil man gerne omdanne sin forsyningskæde og i stedet tilpasse den til forbrugerne - men det kræver både teknologi- og procesinnovation og tætte forbindelser til leverandører, fortæller COO i Nike.

Hos amerikanske Nike har man sat sig et mål: Man vil reducere gennemløbstiden med 83,3 procent ved at kombinere både teknologi og procesinnovation, skriver mediet Quartz.

Læs også: Nike løfter sløret for sit bæredygtige DC

Ifølge Supplychaindive.com er det ensbetydende med at sportstøjsgiganten vil barbere lead time på sine ordre ned fra i omegnen af to måneder til ca. 10 dage.

Men Nikes mål er ikke kun baseret på egen drivkraft – koncernen vi nemlig i højere grad lytte til forbrugerne, der gerne vil have et stort udvalg af varerne til rådighed lidt oftere.

For at kunne opfylde et krav som dette er det nødvendigt med en fuld transformation af koncernens forsyningskæde.

Det kræver, at koncernen først tager et kig på sine designprocesser, inden den kan skifte til en direkte-til-forbrugerne-model.

Fokus på forbrugernes krav
Tidligere beroede Nikes produktcyklus sig på en såkaldt "futures-ordre", dvs. en køb-/salgsaftale til en fastsat pris på et forpligtende tidspunkt i fremtiden, gerne flere måneder i forvejen.

Det betød, at mere end én million medarbejdere på 566 fabrikker skulle producere cirka 1,3 milliarder enheder og sende dem gennem 75 distributionscentre og ud til mere end 30.000 detailhandlere i 190 lande.

Men nu forsøger virksomheden sig med en forretningsmodel, der i højere grad beror sig på forbrugernes efterspørgsel, fortæller Erik Sprunk, der er COO i Nike.

”For at udføre et sådant skifte digitaliserer vi nu vores end-to-end-forsyningskæde og skaber en model med kortere gennemløbstid for at levere, hvad forbrugerne ønsker, uanset hvor og hvornår de vil have det”, siger han.

Et tæt forhold til leverandører er vigtigt
Erik Sprunk påpeger samtidig, at et sådant skifte er stærkt afhængigt af to målsætninger: udvikling af nye fremstillingsmetoder og en ’utrættelig automatisering af de traditionelle metoder til produktion’.

Da Nike imidlertid ikke selv fremstiller alle sine produkter, kræver en sådan transformation, at man får et tæt forhold til sine leverandører. Her er Nikes samarbejde med skoproducenten Flex en god model.

"I 2023 planlægger vi sammen med Flex at producere flere millioner par sko kystnært, hvoraf mere end 25 procent af skal leveres via NIKE Direct med en responsiv model med kort lead time," siger Sprunk ifølge Supplychaindive.com og fortsætter:

"Vi opdager nye produktionskapaciteter i stor skala sammen. Vi samarbejder, fornyer, og når det er hensigtsmæssigt, bringer vi disse muligheder videre til hele vores indkøbsbase."

Læs også: Nike vil droppe butikkerne og sælge direkte til forbrugerne

Selvom Nike i flere år har reklameret med, at man på et tidspunkt vil fremskynde sin design-til-produkt-cyklus, var det altså først i forbindelse med Nikes 2017 Investor Day d. 25. oktober, at man kunne give endelige eksempler på, hvordan koncernen planlægger at gøre netop dette.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere