Når postkassen taler sammen med postbilen
PostNord har mange års erfaring med RFID og har etableret et RFID-system, der giver værdifulde temperaturmålinger på, hvor godt virksomhedens end-to-end processer fungerer. Nu har virksomheden også etableret et bluetooth-baseret netværk, der dækker det meste af Danmark og indført et såkaldt commotive-system, der får fysiske ting til at tale sammen.
De nordiske postvirksomheder har anvendt RFID til at måle og dokumentere kvaliteten af brevleveringer i de sidste 17 år. ”Det har givet os en solid basis for også at arbejde systematisk med at optimere vores processer. Vi har løbende fået præcise målinger på, hvor godt processerne fungerede, og hvor forbedringsmulighederne ligger. Vi har derfor været i stand til hele tiden at forbedre og forbedre”, fortæller Christian Østergaard, der er Head of Business Information & Production Alignment i PostNord.
10.000 ekstra containere
Post Danmark implementerede for 6 år siden RFID til at holde styr på postcontainere, de såkaldte gitterbure på hjul, som virksomheden anvender som transportenhed til pakker. ”Vi havde tidligere store problemer med mangel på containere, når vi startede sorteringsproduktionen op. Det skabte mange dage produktivitetstab på 5-7 procent, fordi der opstod forsinkelser. Vi brugte samtidig store summer på at reparere og købe nye containere for hele tiden at have tilstrækkelig kapacitet” fortæller Christian Østergaard.
Post Danmark monterede dengang RFID-tags på 34.000 containere. RFID-tagsene læses automatisk af RFID-antenner, der er opsat på strategiske steder i loftet i virksomhedens terminaler.
”Implementeringen af RFID på postcontainere medførte, at vi på kort tid ”øgede” flåden af containere med cirka 10.000, som vi rent faktisk troede at vi havde mistet! Det svarer til, at vi siden har sparet indkøb af nye containere til en værdi på 4 millioner euros. Det var containere, som stod mere eller mindre stille i forskellige afkroge af både vores eget system, vores kunders systemer og endda en del, der befandt sig i udlandet”.
Når ting taler sammen
PostNord har også etableret et landsdækkende dansk net af såkaldte commotive-sendere, der er bluetooth-teknologiske sendere og læsere, som kan kommunikere med andre Commotive-sendere i en afstand af cirka 200 meter. ”I første omgang har vi installeret sendere i vores 7700 postkasser, 3800 biler og 400 bygninger. Det betyder, at når en postbil nærmere sig en postkasse for at tømme den, får sender og læser kontakt og kan kommunikere med hinanden. Det smarte er, at det foregår automatisk og derved ikke skaber friktion eller tager tid for chaufføren af bilen. Konkret har den samlede løsning foreløbig resulteret i, at vi igennem bedre udnyttelsesgrader i vores biler og ruteoptimering har sparet, hvad der svarer til cirka 10 % af bilparken, samtidigt med at vi har forbedret kvaliteten. Det er en ganske markant besparelse”, fortæller Christian Østergaard.
Der er også uventede gevinster ved projektet. I efteråret havde Post Danmark et problem med en stjålet postkasse i Nordjylland. En postbil kørte dagen efter igennem et skovområde og opfangede signalet fra postkassen. Det førte til fundet af postkassen, der var smidt i skovbunden.
”Næste skridt er at installere commotive-sendere på vores 175 lastbilanhængere og cirka 600 knallerter. Det vil give os et bedre overblik, en bedre udnyttelse og det vil forebygge tyveri”, fortæller Christian Østergaard.
Fra intern optimering til ekstern anvendelse
I modsætning til RFID er Commotive-teknologien en to-vejs kommunikation, hvor man kan få fysiske ting til at kommunikere med hinanden. ”Vi har nu etableret et net i Danmark, der er tæt på at dække alle dele af landet. Det kan vi for eksempel udnytte til at spore stjålne køretøjer som biler, trailere, motorcykler, knallerter, scootere, cykler og arbejdsmaskiner som en service for eksterne parter. Og der kan nemt vise sig at være en række andre måder at anvende netværket til at tilbyde ydelser til eksterne parter på”, fortæller Christian Østergaard.