Mindre svovludledning medfører afgift

Fra 2015 må maritimt brændstof maksimalt have et svovlindhold på 0,1 procent. Kravet medfører en ekstra brændstofsafgift på op til 150 dollars per skibscontainer.

02.09.2014

SCM.dk

Den internationale maritime organisation (IMO), der er FN’s søfartsorganisation og blandt andet regulerer udledningen af svovlmængder, strammer emissionskravene for maritimt brændstof betydeligt fra næste år.

Det betyder, at maritimt brændstof fra 2015 højst må indeholde 0,1 % svovl mod en procent i dag.

Stramningen får den konsekvens, at rederierne skal anvende en betydelig dyrere olie, ligesom mange skibe vil kræve tekniske forbedringer, skriver speditørvirksomheden DSV på sin hjemmeside. 

Der er derfor fra rederiernes side, blandt andet Mærsk Line, forvarslet en ”Low Sulphur Surcharge” på op til 150 dollars per 40 fods container. 

Der har i flere år været krav om, at olien, der benyttes i farvandene omkring Nordsøen, Baltikum og Nordamerika, de såkaldte Emissions Control Areas (ECAs), skal være med særligt lavt svovlindhold.

Udenfor ECAs-områderne er den tilladte mængde i dag 3,5 procent. Der er planer om, at det skal nedsættes til 0,5 procent i 2020.

- JKK 

SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

24.04.2025SCM.dk

DTU-startups tiltrækker 1,8 milliarder i venturekapital i 2024

24.04.2025SCM.dk

Hg Capital opruster i IFS – værdi 112 milliarder kroner

23.04.2025SCM.dk

DSV styrker topledelsen før Schenker-overtagelse

23.04.2025SCM.dk

Dachser opruster søfragt i Norden med ny leder

18.04.2025SCM.dk

Dollaren vakler: Investorer flygter ikke længere mod USA i krisetider

17.04.2025SCM.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

17.04.2025SCM.dk

Klimakrisen vokser mens danskerne vender blikket mod trusler udefra

15.04.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatiseret sengetransport på NAU

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle