Mindre svovludledning medfører afgift
Fra 2015 må maritimt brændstof maksimalt have et svovlindhold på 0,1 procent. Kravet medfører en ekstra brændstofsafgift på op til 150 dollars per skibscontainer.
Den internationale maritime organisation (IMO), der er FNs søfartsorganisation og blandt andet regulerer udledningen af svovlmængder, strammer emissionskravene for maritimt brændstof betydeligt fra næste år.
Det betyder, at maritimt brændstof fra 2015 højst må indeholde 0,1 % svovl mod en procent i dag.
Stramningen får den konsekvens, at rederierne skal anvende en betydelig dyrere olie, ligesom mange skibe vil kræve tekniske forbedringer, skriver speditørvirksomheden DSV på sin hjemmeside.
Der er derfor fra rederiernes side, blandt andet Mærsk Line, forvarslet en Low Sulphur Surcharge på op til 150 dollars per 40 fods container.
Der har i flere år været krav om, at olien, der benyttes i farvandene omkring Nordsøen, Baltikum og Nordamerika, de såkaldte Emissions Control Areas (ECAs), skal være med særligt lavt svovlindhold.
Udenfor ECAs-områderne er den tilladte mængde i dag 3,5 procent. Der er planer om, at det skal nedsættes til 0,5 procent i 2020.
- JKK