Menneskelig intuition er afgørende i logistikverdenen

At tjene gode penge og samtidig sikre, at de 25 medarbejdere trives på og uden for arbejdspladsen, er den balance, som den 35-årige stifter af 3pl logistics, Paw Kristensen, stiler efter i sit daglige lederskab.

29.05.2012

Joe Kristian Kipp, SCM.dk

Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med logistik?
At beskæftige sig med logistik er blevet et bredspektret og værdibaseret arbejde, som bliver meget indholdsrigt, når man kommer i dybden med det. Jeg mener, at logistik fungerer på tværs af kulturelle og politiske barrierer, og det er netop arbejdet på kryds og tværs af de globale linjer, der tiltrækker mig. I vores virksomhed er vi multikulturelle og nødt til at arbejde sammen på tværs af skel for at få logistikken til at fungere. Logistik handler om at nedbryde barriererne, og jeg oplever klart, at de bliver mere og mere udvisket.

Er du individualist eller holdspiller?
Inden for logistik er det bedst, hvis man er holdspiller, da mange af opgaverne skal udføres i fællesskab og med en god holdånd. Som iværksætter vil jeg ikke sige, at jeg er udpræget holdspiller, da det kræver en høj grad af individualisme og gåpåmod. Men der kan ingenlunde herske tvivl om, at 3p logistics aldrig var nået så langt, som virksomheden er, uden mine partnere i Danmark og udlandet. At vi i 2011 blev gazellevirksomhed (Børsens betegnelse for virksomheder med en vækst på mere end 100 procent, red.) er resultatet af en holdindsats, hvor jeg har været vejviser. Uden mennesker ville virksomheden bare være et CVR-nummer uden egentlig værdi.

FAKTABOKS

Navn: Paw Kristensen

Nuværende job: CEO og hovedaktionær i 3p logistics group, eneejer af 3pg.dk og medejer af Rodecon™                     

Uddannelse: Shippinguddannet i IAT koncernen, MBA (P) fra Business Institute, vinder af Berlingske Top 100 erhvervstalent konkurrence

Fritidsinteresser: Træning, løb og fitness

Civilstatus: Er 35 år, bor i Kolding, ugift og ingen børn    

Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Pt. er det en stor opgave at finde vækstområder både i og uden for Danmark, men qua vores erfaring i Østeuropa, er det især der, vi søger at øge vores vækst. Det er i et vist omfang lykkedes for os, for eksempel har vores polske afdeling i Gdansk, der åbnede for et år siden, fundet et godt momentum. Vi forsøger i det hele taget at skabe vækst ved dels at have en offensiv salgsstrategi i Skandinavien og dels igennem udrulningen af vores koncept i Østeuropa og Fjernøsten. Vi er offensive uden at gå på kompromis med kvaliteten, og er meget opmærksomme på at indgå partnerskaber fremfor et traditionelt kunde-leverandørforhold. Vi ønsker således at bidrage til, hvordan vores partnere kan udvikle logistikken og dermed blive mere konkurrencedygtige. Vi tilbyder derfor løsninger til både den udførende og rådgivende del af logistik.

Er der særlige udfordringer forbundet med at agere i Østeuropa?
Der er forskellige forholdsregler, man skal tage, når man har aktiviteter i et land som eksempelvis Rusland. Det bliver mere bureaukratisk, jo længere østpå du kommer. Men jeg synes, at vi har langt mere tilfælles, end hvad der skiller os inden for transport- og logistikområdet. Hvad angår bureaukratiet, er der nogle andre dokumentationskrav, end vi er vant til herhjemme. Det kan for os virke unødvendigt, men vi har i 3p logistics accepteret, at tingene kører sådan. Jeg har aldrig i mine 15 år i logistikbranchen oplevet, at der er blevet forlangt penge under bordet. Jeg har hørt, at det foregår, men min vurdering er, at omfanget er overdrevet. Min oplevelse er tværtimod, at østeuropæerne er meget professionelle omkring deres arbejde.

Hvordan vil du beskrive dig selv som leder?
Jeg er ikke bange for at fortælle, hvordan tingene ser ud – også når der er dårlige nyheder. Jeg er heller ikke bange for at tage teten og afhængig af situationen trække medarbejderne med mig eller inspirere dem til at gå den vej, som vi har fundet frem til. Jeg er krævende, men jeg synes ikke, at jeg stiller urealistiske krav til medarbejderne. Det er vigtigt, at medarbejderne trives – ikke bare fra otte til fem, men også uden for arbejdstiden.

”Vi skal tjene gode penge, men der skal være balance mellem indtjeningen og vores medarbejderes udvikling og trivsel”, fortæller Paw Kristensen. Foto: Privat .

Hvad motiverer dig i dit arbejde?
At medarbejdere og partnere er glade for at arbejde i den virksomhed, jeg har etableret. Og at vi skaber en god og sund økonomi. Jeg siger gerne ligeud, at en af drivkræfterne er, at vi skal tjene gode penge, men der skal være balance mellem indtjeningen og vores medarbejderes udvikling og trivsel.

Hvordan leder og motiverer du dine medarbejdere?
Som ejer af en virksomhed, der i løbet af syv år er vokset til en koncern, er der mange udfordringer, men den vigtigste opgave er at motivere mennesker til at flytte sig selv i en positiv retning. De ansatte og virksomhedens succes er tæt forbundne. 
Jeg arbejder desuden meget ud fra min menneskelige intuition – vi skal vise interesse for hinanden, have en god dialog, udvise nærhed og situationsfornemmelse. Når vi åbner kontorer i nye lande, er jeg tilstede og meget synlig. Synlighed er i det hele taget supervigtigt som leder. 

Hvordan synes du, at logistikchefens rolle har ændret sig i din tid i faget?
Logistikchefen er blevet væsentlig mere vigtig end for ti år siden, fordi transport- og logistikdelen er så essentiel for, at en virksomheds vareflow fungerer. Vigtigheden er ikke blevet mindre under krisen, hvor man har skåret ned på lagerkapaciteten og outsourcet lagrene. Der er blevet meget mere fokus på, hvordan man driver en konkurrencedygtig og professionel logistik.

Hvilke udfordringer ser du generelt for logistik i fremtiden?
I takt med globaliseringen er transport- og logistikområdet gået fra et typisk kunde-leverandørbaseret forhold til et værdibaseret partnerskab, hvor logistikken indgår i virksomhedernes konceptprogrammer og skal bidrage som et konkurrenceskærpende parameter. Der ligger derfor en stor opgave i at uddanne vores personale til at være bedre rustet til at støtte kunderne på det globale marked.

Hvad bliver de vigtigste kompetencer for logistikchefen i fremtiden?
Uddannelse og evnen til at håndtere mennesker er afgørende for at forstå og overskue kompleksiteten i logistik. Man må aldrig gå på kompromis med sin menneskelighed, den er absolut nødvendig, når man har med logistik at gøre. 

Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Det er sjældent, jeg kobler helt af. Men jeg kan godt lide at dyrke motion og være sammen med mine venner og nære familie. I ferier rejser jeg gerne til Sydeuropa – især Frankrig, Spanien og Portugal. Det er tæt på og dejligt varmt.
 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

10.07.2024SCM.dk

Motorola opruster for at tage livtag med Norden

05.07.2024DTU Learn for Life

Sponseret

Nyt kursus i jernbaneteknologi tilbyder dybdegående indsigt

04.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

5 gode råd til at kortlægge dine emballagedata

02.07.2024Descartes

Sponseret

Descartes bliver stærkere inden for fragthåndtering med opkøbet af BoxTop Technologies

02.07.2024SCM.dk

Maersk har trukket sig - DSV fortsat med i budkrig om DB Schenker

02.07.2024GS1 Denmark

Sponseret

22 af verdens største virksomheder er enige: Farvel stregkode – og velkommen QR-kode fra GS1

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup