Menneskelig intuition er afgørende i logistikverdenen
At tjene gode penge og samtidig sikre, at de 25 medarbejdere trives på og uden for arbejdspladsen, er den balance, som den 35-årige stifter af 3pl logistics, Paw Kristensen, stiler efter i sit daglige lederskab.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med logistik?
At beskæftige sig med logistik er blevet et bredspektret og værdibaseret arbejde, som bliver meget indholdsrigt, når man kommer i dybden med det. Jeg mener, at logistik fungerer på tværs af kulturelle og politiske barrierer, og det er netop arbejdet på kryds og tværs af de globale linjer, der tiltrækker mig. I vores virksomhed er vi multikulturelle og nødt til at arbejde sammen på tværs af skel for at få logistikken til at fungere. Logistik handler om at nedbryde barriererne, og jeg oplever klart, at de bliver mere og mere udvisket.
Er du individualist eller holdspiller?
Inden for logistik er det bedst, hvis man er holdspiller, da mange af opgaverne skal udføres i fællesskab og med en god holdånd. Som iværksætter vil jeg ikke sige, at jeg er udpræget holdspiller, da det kræver en høj grad af individualisme og gåpåmod. Men der kan ingenlunde herske tvivl om, at 3p logistics aldrig var nået så langt, som virksomheden er, uden mine partnere i Danmark og udlandet. At vi i 2011 blev gazellevirksomhed (Børsens betegnelse for virksomheder med en vækst på mere end 100 procent, red.) er resultatet af en holdindsats, hvor jeg har været vejviser. Uden mennesker ville virksomheden bare være et CVR-nummer uden egentlig værdi.
FAKTABOKS
Navn: Paw Kristensen
Nuværende job: CEO og hovedaktionær i 3p logistics group, eneejer af 3pg.dk og medejer af Rodecon™
Uddannelse: Shippinguddannet i IAT koncernen, MBA (P) fra Business Institute, vinder af Berlingske Top 100 erhvervstalent konkurrence
Fritidsinteresser: Træning, løb og fitness
Civilstatus: Er 35 år, bor i Kolding, ugift og ingen børn
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
Pt. er det en stor opgave at finde vækstområder både i og uden for Danmark, men qua vores erfaring i Østeuropa, er det især der, vi søger at øge vores vækst. Det er i et vist omfang lykkedes for os, for eksempel har vores polske afdeling i Gdansk, der åbnede for et år siden, fundet et godt momentum. Vi forsøger i det hele taget at skabe vækst ved dels at have en offensiv salgsstrategi i Skandinavien og dels igennem udrulningen af vores koncept i Østeuropa og Fjernøsten. Vi er offensive uden at gå på kompromis med kvaliteten, og er meget opmærksomme på at indgå partnerskaber fremfor et traditionelt kunde-leverandørforhold. Vi ønsker således at bidrage til, hvordan vores partnere kan udvikle logistikken og dermed blive mere konkurrencedygtige. Vi tilbyder derfor løsninger til både den udførende og rådgivende del af logistik.
Er der særlige udfordringer forbundet med at agere i Østeuropa?
Der er forskellige forholdsregler, man skal tage, når man har aktiviteter i et land som eksempelvis Rusland. Det bliver mere bureaukratisk, jo længere østpå du kommer. Men jeg synes, at vi har langt mere tilfælles, end hvad der skiller os inden for transport- og logistikområdet. Hvad angår bureaukratiet, er der nogle andre dokumentationskrav, end vi er vant til herhjemme. Det kan for os virke unødvendigt, men vi har i 3p logistics accepteret, at tingene kører sådan. Jeg har aldrig i mine 15 år i logistikbranchen oplevet, at der er blevet forlangt penge under bordet. Jeg har hørt, at det foregår, men min vurdering er, at omfanget er overdrevet. Min oplevelse er tværtimod, at østeuropæerne er meget professionelle omkring deres arbejde.
Hvordan vil du beskrive dig selv som leder?
Jeg er ikke bange for at fortælle, hvordan tingene ser ud – også når der er dårlige nyheder. Jeg er heller ikke bange for at tage teten og afhængig af situationen trække medarbejderne med mig eller inspirere dem til at gå den vej, som vi har fundet frem til. Jeg er krævende, men jeg synes ikke, at jeg stiller urealistiske krav til medarbejderne. Det er vigtigt, at medarbejderne trives – ikke bare fra otte til fem, men også uden for arbejdstiden.
Hvad motiverer dig i dit arbejde?
At medarbejdere og partnere er glade for at arbejde i den virksomhed, jeg har etableret. Og at vi skaber en god og sund økonomi. Jeg siger gerne ligeud, at en af drivkræfterne er, at vi skal tjene gode penge, men der skal være balance mellem indtjeningen og vores medarbejderes udvikling og trivsel.
Hvordan leder og motiverer du dine medarbejdere?
Som ejer af en virksomhed, der i løbet af syv år er vokset til en koncern, er der mange udfordringer, men den vigtigste opgave er at motivere mennesker til at flytte sig selv i en positiv retning. De ansatte og virksomhedens succes er tæt forbundne.
Jeg arbejder desuden meget ud fra min menneskelige intuition – vi skal vise interesse for hinanden, have en god dialog, udvise nærhed og situationsfornemmelse. Når vi åbner kontorer i nye lande, er jeg tilstede og meget synlig. Synlighed er i det hele taget supervigtigt som leder.
Hvordan synes du, at logistikchefens rolle har ændret sig i din tid i faget?
Logistikchefen er blevet væsentlig mere vigtig end for ti år siden, fordi transport- og logistikdelen er så essentiel for, at en virksomheds vareflow fungerer. Vigtigheden er ikke blevet mindre under krisen, hvor man har skåret ned på lagerkapaciteten og outsourcet lagrene. Der er blevet meget mere fokus på, hvordan man driver en konkurrencedygtig og professionel logistik.
Hvilke udfordringer ser du generelt for logistik i fremtiden?
I takt med globaliseringen er transport- og logistikområdet gået fra et typisk kunde-leverandørbaseret forhold til et værdibaseret partnerskab, hvor logistikken indgår i virksomhedernes konceptprogrammer og skal bidrage som et konkurrenceskærpende parameter. Der ligger derfor en stor opgave i at uddanne vores personale til at være bedre rustet til at støtte kunderne på det globale marked.
Hvad bliver de vigtigste kompetencer for logistikchefen i fremtiden?
Uddannelse og evnen til at håndtere mennesker er afgørende for at forstå og overskue kompleksiteten i logistik. Man må aldrig gå på kompromis med sin menneskelighed, den er absolut nødvendig, når man har med logistik at gøre.
Hvordan kobler du bedst af fra dit arbejde?
Det er sjældent, jeg kobler helt af. Men jeg kan godt lide at dyrke motion og være sammen med mine venner og nære familie. I ferier rejser jeg gerne til Sydeuropa – især Frankrig, Spanien og Portugal. Det er tæt på og dejligt varmt.