06.10.2016  |  Produktion

McDonald's vil gøre sin forsyningskæde mere bæredygtig

Burgergiganten McDonald's planlægger at gøre al sin kaffe bæredygtig i 2020. Derfor vil selskabet sikre ændringer inden for sin forsyningskæde.

Al den kaffe, der sælges på McDonald's mange restauranter rundt om i verden, skal fra 2020 være bæredygtig. Det melder burgerkæden ud i forbindelse med sine seneste menuændringer, skriver det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg på sin hjemmeside.

I 2015 blev 37 procent af McDonald's kaffeprodukter købt fra certificerede, bæredygtige producenter, men det tal skal i løbet af de kommende fire år altså stige til 100.

Derfor har McDonald's indgået et samarbejde med miljøorganisationen Conservation International, som kæmper for at gøre kaffeindustrien mere bæredygtig.

Ændringer i forsyningskæden
McDonald's benytter sig af kaffeproducenter i Colombia, Costa Rica, Nicaragua, Brasilien, Peru, Indonesien og El Salvador. For at kunne nå 2020-målet vil burgergiganten gøre sin forsyningskæde mere bæredygtig.

Læs også: McDonald's lover at stoppe skovrydning i hele sin forsyningskæde

”Vi vil sikre os, at vi har tilstrækkelige forsyninger af kaffe af høj kvalitet i det lange løb. Med en kaffeindustri, der er påvirket af klimaforandringer, er det meget vigtigt, at vi engagerer og hjælper landmændene”, siger Townsend Bailey, som står i spidsen for bæredygtighed inden for supply chain hos McDonald's i Oak Brook, Illinois.

McDonald's melder ikke ud, hvor mange ressourcer man vil investere i kaffe-bæredygtigheden, men kæden har brugt 6,7 millioner dollar (ca. 44,5 mio. kr.) på at lære landmænd i Guatemala om bl.a. vejrforhold og den såkaldte ’coffee rust diasease’.

Som ringe i vandet
Ifølge Peter Seligmann, adm. direktør for Conservation International, vil McDonald's udmelding skabe ringe i vandet blandt andre restauranter og store brands. Han spår, at flere vil melde sig ind i kampen om bæredygtighed inden for kaffeindustrien.

Læs også: McDonald's åbner sin forsyningskæde

McDonald's har tidligere meldt ud, at de dropper buræg og fjerner kunstige konserveringsmidler fra deres kyllinge-nuggets. De mange menuændringer har fundet sted, efter burgerkæden i marts sidste år fik ny administrerende direktør i form af Steve Easterbrook.

- KLZ

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere