Logistik på russisk
Finske Itella Logistics har været i Rusland siden 2006 og har opbygget erfaring i at navigere i et land med et stort markedspotentiale og mange udfordringer.
Itella i Rusland
- Itella Logistics startede med at operere i Rusland i 2006 og har i dag 12 lagerbygninger, de seks i Moskva, fra Skt. Petersborg til Vladivostok med et opbevaringsareal på 580.000 m2 og 4.500 ansatte.
- Blandt kunderne i Rusland er Marks & Spencer, Canon, Procter & Gamble og Kraft.
- Den russiske detailhandel er ifølge Itella steget med ti procent per år i perioden 2009-2011 og forventes at ligge mellem seks og ni procent per år frem mod 2015.
Kilde: itella.com.
Med en årlig vækst i BNP, der ifølge Dansk Erhvervs Landeanalyse ligger omkring fire procent og en voksende middelklasse, især i Moskva og Skt. Petersborg, der har øget privatforbruget, er Rusland et interessant marked for danske virksomheder. Men trods fremgangen har Rusland stadig sit at slås med. Korruption og dårlig infrastruktur er blandt de problemer, som den statsejede finske servicelogistik-leverandør Itella Logistics kæmper med i Rusland.
På en international pressekonference i Moskva fortalte en række af Itellas topfolk om de muligheder, de som logistikudbyder kan tilbyde deres kunder på det russiske marked. Erhvervsmagasinet SCM talte med Lauri Vesalainen, Senior Vice President i Itella Logistics og Elena Pechnikova, salgs- og marketingsdirektør i Itella Logistics Rusland om at gebærde sig inden for logistik på det russiske marked.
Hvad er de største udfordringer ved at operere inden for logistik i Rusland?
”Infrastrukturen er et problem, da både vejkvaliteten og vedligeholdelsen mange steder er lav. Standarden bliver bedre, men det vil tage tid at etablere et tilfredsstilende vejnet over hele Rusland. Mit optimistiske bud er, at det overordnede vejnet i det centrale Rusland om fem år vil være oppe på europæisk standard. I resten af Rusland vil det afhænge af den økonomiske situation og vilje. Mange af Itella Logistics’ kunder dækker hele Rusland, så derfor er det vigtigt, at hele det russiske vejnet bliver løftet”, siger Elena Pechnikova.
Korruption
En anden væsentlig udfordring i Rusland er korruption. På Transparency Internationals Corruption Perceptions Index (CPI), der er den mest kendte liste over verdens mindst korrupte lande, er Rusland nummer 143 ud af 182, hvilket placerer Rusland i den tunge ende blandt verdens mest korrupte lande.
Indirekte oplever vi, at korruption kan blive foreslået, men i henhold til Itellas Code of Conduct accepterer vi aldrig sådanne forslag.
Elena Pechnikova, salgs- og marketingsdirektør, Itella Logistics Rusland.
Hvad er Itella Logistics’ erfaringer med korruption i Rusland?
”Vi har ikke direkte oplevet, at en myndighed har forbudt os at gøre noget, hvis vi ikke betalte. Indirekte oplever vi, at korruption kan blive foreslået, men i henhold til Itellas Code of Conduct accepterer vi aldrig sådanne forslag”, understreger Elena Pechnikova, der mener, at det nok er nemmere for Itella at undgå korruptionskrav, da virksomheden har en vis størrelse og dermed pondus at stå imod med.
Ifølge Transparancy International kan korruption inden for logistikområdet eksempelvis handle om, at lastbilchaufføren får et tilbud om hurtigere toldkontrol ved grænsen, hvis han betaler et mindre beløb.
Bureaukrati
Når en virksomhed vil gøre sin entré på det russiske marked, må man være forberedt på, at beslutningsvejene hos de offentlige myndigheder kan være lange og derfor tage en rum tid. Det kan være svært at håndtere for Itella Logistics’ kunder på egen hånd, og derfor har Itella et ønske om at være proaktive og støtte sine kunder i at finde vej igennem bureaukrati-junglen, fortæller Elena Pechnikova. Lauri Vesalainen supplerer:
”Vi har den fornødne erfaring, og det er vores job at fjerne forhindringerne og guide vores kunder i at undgå problemer. Mange virksomheder tænker over, hvordan de skal entrere på det russiske marked. En måde er at starte op i Moskva, lære at begå sig forretningsmæssigt her og så ekspandere”.
Den brune bjørn
Elena Pechnikova mener, at den frygt mange europæere kan have for at drive forretning i Rusland, er overdrevet. ”Nogle tror, at den store brune bjørn lever midt i Moskva”, siger hun med et smil.
”Når du ikke kender landet, er det naturligt at være usikker”, tilføjer Lauri Vesalainen.
En anden bekymring, som Itella møder, er, at russerne ikke forstår engelsk, men ifølge Elena Pechnikova taler majoriteten af den yngre generation, der bor i de større byer, udmærket engelsk eller tysk.
Hun mener, at bedre kommunikation om de reelle russiske forhold kan bidrage til at mindske de forudindtagede holdninger. Derfor gør Itella Logistics en del ud af at fortælle de gode kundehistorier, da tilfredse kunder er de bedste ambassadører for andre virksomheder i samme branche.
Hvad er vigtigt at huske på, hvis man vil gøre forretning i Rusland?
”Det er en smule mere kompliceret her end i eksempelvis Danmark med hensyn til lovgivningen. Derfor er det altid en god idé at søge hjælp hos nogle, der taler sproget og kender landet og systemet”, lyder Lauri Vesalainens råd.
Varetager Itella logistikken for nogle danske virksomheder i Rusland?
”Vi har nogen transport fra Danmark til Rusland og lidt opmagasinering for danske kunder, men endnu ikke i stor skala. Men vi ser et stort potentiale i at varetage logistikken for danske virksomheder, og vi vil snart banke på dørene i Danmark og fortælle om de konkurrencemæssige fordele, vi kan tilbyde i Rusland”, siger Elena Pechnikova.