Lemvig-Müller A/S - Stor volumen giver store besparelser
CASE: "MEd EDI-løsningen fra Evenex sparer vi tid og penge i forbindelse med håndtering af vores elektroniske dokumenter. Vi migrerede nemt fra anden leverandør og er meget tilfredse med konsulenter og løsning fra Evenex", siger Jørn Heideman, Teamchef for e-Connect hos Lemvig-Müller A/S
Lemvigh-Müller A/S er Danmarks største stål- og teknikgrossist med 1.350 medarbejdere og en årlig omsætning på 4,9 milliarder kroner. Kunderne er andre virksomheder, bl.a. el- og VVS-installatører, industrivirksomheder og den offentlige sektor. Totalsortimentet udgør i alt 270.000 varenumre, hvoraf cirka halvdelen er på lager.
Med et sådant volumen er der meget store besparelser at hente ved elektronisk at modtage og sende ordrer, ordrebekræftelser, fakturaer m.m. Det har Lemvigh-Müller A/S for længst opdaget og har for nylig migreret sit eksisterende flow af elektroniske dokumenter til Evenex´ VANS-løsning (elektronisk ”posthus”).
”Vi integrerer til både kunder og leverandører. Eksempelvis sender vi elektronisk omkring 2.000 ordrer til vores leverandører og modtager 10.000 fakturaer elektronisk om måneden. Tallene er stærkt stigende, så potentialet i forbindelse med elektronisk behandling er meget stort. Tidligere brugte vi bl.a. tid på at sprætte kuverter op, verificere oplysninger osv., så vi sparer rigtig mange minutter ved at køre behandlingen elektronisk frem for med en traditionel indscanningsløsning. Med transaktioner i vores størrelsesorden kan vi skabe en betydelig økonomisk besparelse. Den kan vi fx bruge til at give bedre priser til vores kunder,” fortæller Jørn Heideman, Teamchef for e-Connect hos Lemvigh-Müller A/S.
Cash is King
Hos Lemvigh-Müller A/S valgte man at skifte til Evenex´ løsning, fordi den gav en besparelse i forhold til den eksisterende. Derudover kan Evenex fremvise en lang liste af andre kunder som anvender den samme løsning, hvilket sikrer ekspertisen, når det kommer til mapping og integration.
I løbet af en uge var Lemvigh-Müller A/S klar på den nye platform.
”Migreringen gik smertefrit. Vi var især glade for, at vi havde en dygtig konsulent som al vores kommunikation gik til. Det var ”single point of contact” og det fungerede rigtig godt. Han var dedikeret til at løse vores problemstillinger og var meget synlig og aktiv,” siger Jørn Heideman og fortsætter: ”Evenex hjalp os også med vores kunder i Tyskland, som kommunikerer via X.400. De integrationer kan godt drille, men Evenex sørgede for, at alt fungerede. Vi brugte en uge til at monitorere, at alt forløb som det skulle. Vi fulgte de første indkøbsordrer hele vejen gennem systemerne – og det gik fint.
I dag har Lemvigh-Müller A/S stabil drift og en løsning der kører, men har potentiale til endnu mere. ”Der blev leveret det aftalte til aftalt pris, så vi er godt tilfredse, men fortsætter jagten på besparelser. Vi modtager fx kun omkring 25-30 % af vores leverandørfakturaer elektronisk, så her er en mulig fremtidig gevinst at høste.
OMRÅDE/BRANCHE
Danmark - Grossist
OMSÆTNING
4,9 mia. DKK.
UDFORDRINGER
- Mere økonomisk løsning
- Eliminering af ressourcekrævende papirgange
- Stabil drift
LØSNING
- Besparelser på flere minutter på hver
- Ordrelinje
- Enkel og hurtig migrering fra anden udbyder til Evenex på en uge
- God support gennem ”single point of contact”–konsulent