Lageret år nul
Jesper Hviid Ibsen, distributions- og lagerchef i tøjkoncernen IC Companys, skal stå i spidsen for en effektivisering af virksomhedens lager i Brøndby. Det betyder først og fremmest nyt WMS og indførelse af lean, der skal automatisere og optimere en masse manuelle processer.
Det er ikke kun på Brøndby Stadion, at man drømmer om effektivitet og forbedring. Et ejendomsmæglerstenkast derfra ligger tøjkoncernen IC Companys’ lager, hvor der ligeledes er brug for optimering – primært fordi et gammelt system med en ældre ERP-platform betyder, at det meste arbejde i dag foregår manuelt. I ERP-systemet bliver varemodtagelse og flytning fra en lokation til en anden registreret, men der ligger tunge manuelle processer bag, fortæller distributions- og lagerchef Jesper Hviid Ibsen.
Jesper Hviid Ibsen
• Distributions- og lagerchef i IC Companys siden oktober 2011.
• Er 39 år.
• Har tidligere arbejdet i Stockholm som logistikchef i Tech Data og som logistik manager i Ingram Micro.
”VI gør det ikke on-the-fly i dag. I plukkefasen scanner vi varerne, men det foregår ved en fast arbejdsstation, og det er ikke optimalt. En håndscanner ville gøre arbejdsrutinerne nemmere,” siger han, men roser dog i samme åndedrag ERP-systemet som værende ganske vandtæt:
”Kvaliteten af systemet er sådan set god nok, men det kan gøres mere effektivt og produktivt. Jeg ser det som, at vi befinder os i år nul.”
Om IC Companys
• IC Companys designer og sælger herre- og dametøj til hele verden under 11 forskellige brandnavne såsom Cottonfield, Matinique og Tiger of Sweden. Hovedkvarteret ligger i København
• Koncernen blev dannet ved fusion af tøjfirmaerne Carli Gry og InWear i 2001
• Omsætter for 3,5 milliarder kroner
• Har 2.500 ansatte
Jesper Hviid Ibsen ser mange muligheder i at løfte effektivitet og produktivitet ved små og simple investeringer. Men øverst på ønskelisten står dog indførelsen af et WMS, som skal danne fundamentet for det videre optimeringsarbejde. Her kan der virkelig ske landvindinger, da indkomne varer i dag registreres manuelt. I fremtiden ser lagerchefen en mere automatiseret proces for sig, hvor WMS ud fra vægt og volumen kan dimensionere, hvor mange stykker tøj der kan være i hver kasse. Også når ordrene bliver plukket, vil WMS give fordele. I dag plukker lagermedarbejderne efter papir-pluklister, som kan blive væk og er svære at ændre, efter de er printet ud.
”I dag render vi rundt med papirer, og når vi har manuelle ændringer, går vi hen til en computer og taster dem ind. Det kan vi bestemt gøre bedre,” siger Jesper Hviid Ibsen.
I det hele taget skal processerne over hele linjen kigges efter i sømmene. Det gælder systemer, personale, kvalitet og service. Det handler om at kunne modtage, plukke og afsende varerne hurtigere til gavn for kunderne. Men lageret udgør kun en del af supply chain, så kunder, producenter og leverandører skal også inddrages.
IC Companys lager i Brøndby
• 50 fastansatte og op til 30 vikarer i sæsonperioder.
• Lagerareal: 12.000 m2.
• Kapacitet: 2.400 pallepladser og 31.000 hyldepladser.
• Distribuerer tøj til hele verden, dog mest til Europa.
I dialog med brands
En af de aktører, som lagerchefen allerede har involveret, er lagerkunderne, hvilket vil sige de forskellige tøjbrands, der tilsammen udgør IC Companys. De har stor betydning for optimeringsarbejdet, for eksempel spiller det afgørende ind på lagerrutinerne, hvordan brand-leverandørerne pakker deres kasser, og om der er almindelige labels eller stregkoder på kasserne. Lagerkunderne har vidt forskellige behov: To pluk til den ene, 1.000 til den anden, så lagerchefen lægger vægt på at give tid til at finde den rette løsning. Alt dette har IC Companys’ logistikledelse indledt en dialog med de enkelte brands om at optimere. Derudover er der også blevet nedskrevet en serviceaftale med alle de 11 forskellige brands for at afstemme krav og forventninger.
Inddrager personalet
Men optimeringsarbejdet handler ikke kun om kunder, leverandører og systemer. Personalet skal også spille med, og det sker blandt andet ved hjælp af lean, der handler om trimme arbejdsprocesserne, så de bliver så effektive som muligt og skaber mest mulig værdi for kunderne. På løbende møder, kaldet kaizen-events, er udvalgte medarbejdere med til at foreslå forbedringer af lagerrutinerne.
”Vi har i et halvt år været i gang med at bygge en kultur op, hvor medarbejderne er med til at påvirke beslutningerne og tager ansvar. De bidrager med mange guldkorn ved vores kaizen-events og er tydeligvis glade for at blive involveret,” siger Jesper Hviid Ibsen, for hvem det har været en fornøjelse at lære lean-værktøjerne bedre at kende og ikke mindst arbejde med den struktur, det giver.
”Jeg er godt klar over, at mange har det svært med forandringer – når de sker, bakker mange per automatik. Derfor skal medarbejderne have en rimelig tid til at reflektere og acceptere forandringer,” siger lagerchefen.
I strategien for lageroptimeringen ser Jesper Hviid Ibsen et år frem ad gangen, og han har i første omgang prioriteret implementeringen af WMS, fastholdelsen af lean og granskning af spild som de vigtigste punkter. Går alt efter planen, skal WMS indføres inden for to år.