Lageret år nul

Jesper Hviid Ibsen, distributions- og lagerchef i tøjkoncernen IC Companys, skal stå i spidsen for en effektivisering af virksomhedens lager i Brøndby. Det betyder først og fremmest nyt WMS og indførelse af lean, der skal automatisere og optimere en masse manuelle processer.

I øjeblikket arbejder der 27 forskellige nationaliteter på IC Companys’ lager. Det er Jesper Hviid Ibsen, der har fået idéen med at hænge flag op. Foto: Supply Chain Magasinet. .

29.05.2012

Joe Kristian Kipp, SCM.dk

Det er ikke kun på Brøndby Stadion, at man drømmer om effektivitet og forbedring. Et ejendomsmæglerstenkast derfra ligger tøjkoncernen IC Companys’ lager, hvor der ligeledes er brug for optimering – primært fordi et gammelt system med en ældre ERP-platform betyder, at det meste arbejde i dag foregår manuelt. I ERP-systemet bliver varemodtagelse og flytning fra en lokation til en anden registreret, men der ligger tunge manuelle processer bag, fortæller distributions- og lagerchef Jesper Hviid Ibsen.

Jesper Hviid Ibsen

• Distributions- og lagerchef i IC Companys siden oktober 2011.
• Er 39 år.
• Har tidligere arbejdet i Stockholm som logistikchef i Tech Data og som logistik manager i Ingram Micro.

”VI gør det ikke on-the-fly i dag. I plukkefasen scanner vi varerne, men det foregår ved en fast arbejdsstation, og det er ikke optimalt. En håndscanner ville gøre arbejdsrutinerne nemmere,” siger han, men roser dog i samme åndedrag ERP-systemet som værende ganske vandtæt:
”Kvaliteten af systemet er sådan set god nok, men det kan gøres mere effektivt og produktivt. Jeg ser det som, at vi befinder os i år nul.”    

Om IC Companys

• IC Companys designer og sælger herre- og dametøj til hele verden under 11 forskellige brandnavne såsom Cottonfield, Matinique og Tiger of Sweden. Hovedkvarteret ligger i København
• Koncernen blev dannet ved fusion af tøjfirmaerne Carli Gry og InWear i 2001
• Omsætter for 3,5 milliarder kroner
• Har 2.500 ansatte

Jesper Hviid Ibsen ser mange muligheder i at løfte effektivitet og produktivitet ved små og simple investeringer. Men øverst på ønskelisten står dog indførelsen af et WMS, som skal danne fundamentet for det videre optimeringsarbejde. Her kan der virkelig ske landvindinger, da indkomne varer i dag registreres manuelt. I fremtiden ser lagerchefen en mere automatiseret proces for sig, hvor WMS ud fra vægt og volumen kan dimensionere, hvor mange stykker tøj der kan være i hver kasse. Også når ordrene bliver plukket, vil WMS give fordele. I dag plukker lagermedarbejderne efter papir-pluklister, som kan blive væk og er svære at ændre, efter de er printet ud.
”I dag render vi rundt med papirer, og når vi har manuelle ændringer, går vi hen til en computer og taster dem ind. Det kan vi bestemt gøre bedre,” siger Jesper Hviid Ibsen.
I det hele taget skal processerne over hele linjen kigges efter i sømmene. Det gælder systemer, personale, kvalitet og service. Det handler om at kunne modtage, plukke og afsende varerne hurtigere til gavn for kunderne. Men lageret udgør kun en del af supply chain, så kunder, producenter og leverandører skal også inddrages.

IC Companys’ lager i Brøndby

• 50 fastansatte og op til 30 vikarer i sæsonperioder.
• Lagerareal: 12.000 m2.
• Kapacitet: 2.400 pallepladser og 31.000 hyldepladser.
• Distribuerer tøj til hele verden, dog mest til Europa.
 

I dialog med brands
En af de aktører, som lagerchefen allerede har involveret, er lagerkunderne, hvilket vil sige de forskellige tøjbrands, der tilsammen udgør IC Companys. De har stor betydning for optimeringsarbejdet, for eksempel spiller det afgørende ind på lagerrutinerne, hvordan brand-leverandørerne pakker deres kasser, og om der er almindelige labels eller stregkoder på kasserne. Lagerkunderne har vidt forskellige behov: To pluk til den ene, 1.000 til den anden, så lagerchefen lægger vægt på at give tid til at finde den rette løsning. Alt dette har IC Companys’ logistikledelse indledt en dialog med de enkelte brands om at optimere. Derudover er der også blevet nedskrevet en serviceaftale med alle de 11 forskellige brands for at afstemme krav og forventninger.    

Jesper Hviid Ibsen, distributions- og lagerchef i IC Companys, har gode erfaringer med at inddrage medarbejderne i optimeringen af virksomhedens lager. Foto: Supply Chain Magasinet. .

Inddrager personalet
Men optimeringsarbejdet handler ikke kun om kunder, leverandører og systemer. Personalet skal også spille med, og det sker blandt andet ved hjælp af lean, der handler om trimme arbejdsprocesserne, så de bliver så effektive som muligt og skaber mest mulig værdi for kunderne. På løbende møder, kaldet kaizen-events, er udvalgte medarbejdere med til at foreslå forbedringer af lagerrutinerne.
”Vi har i et halvt år været i gang med at bygge en kultur op, hvor medarbejderne er med til at påvirke beslutningerne og tager ansvar. De bidrager med mange guldkorn ved vores kaizen-events og er tydeligvis glade for at blive involveret,” siger Jesper Hviid Ibsen, for hvem det har været en fornøjelse at lære lean-værktøjerne bedre at kende og ikke mindst arbejde med den struktur, det giver.
”Jeg er godt klar over, at mange har det svært med forandringer – når de sker, bakker mange per automatik. Derfor skal medarbejderne have en rimelig tid til at reflektere og acceptere forandringer,” siger lagerchefen.  
I strategien for lageroptimeringen ser Jesper Hviid Ibsen et år frem ad gangen, og han har i første omgang prioriteret implementeringen af WMS, fastholdelsen af lean og granskning af spild som de vigtigste punkter. Går alt efter planen, skal WMS indføres inden for to år.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

15.07.2024SCM.dk

Maersk containerskib angrebet i Det Arabiske Hav

25.06.2024SCM.dk

Verdion fortsætter ekspansion med opkøb af byggegrund

18.06.2024SCM.dk

Lemvigh-Müller køber 34.000 kvm. i Kolding

18.06.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

EAB Kundecase: 4000 FLEKSIBLE M² TIL MEDICOBRANCHEN

17.06.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Party In A Box udvider lageret

14.06.2024SCM.dk

Carlsberg omlægger distribution i Taastrup

13.06.2024Fyns Kran Udstyr A/S

Sponseret

Vil du også have budgetpris på en ny traverskran?

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup