07.03.2017 | Lager & distribution
ITD: Danske særregler vil hæmme transportbranchen
Danske særregler vil ikke sikre en fair konkurrence i transportbranchen, men i stedet hæmme både den danske og europæiske vækst, mener brancheorganisationen ITD.
Brancheorganisationen ITD er langt fra enige med danske politikere i, at der skal indføres nationale transportsærregler i Danmark. Heller ikke selvom det er for at beskytte de danske chauffører.
SF og DF, med støtte fra S, har fremstillet et beslutningsforslag, der omhandler de danske chaufførers sociale forhold og hvordan ulovlig cabotagekørsel kan begrænses i fremtiden, skriver ITD. Men det er, ifølge brancheorganisationen selv, den helt forkerte vej at køre ned ad.
Problemet med SF og DFs beslutningsforslag er deres ambition om, at de vil beskytte det danske transportmarked ved at indføre en række nationale særregler i Danmark. Det er ikke vejen frem, hvis man vil sikre fair konkurrence og ordnede vilkår i transportsektoren, siger Karen Roiy, public affairschef i ITD.
Karen Roiy anbefaler i stedet de danske politikere at vente på EU-Kommissionens kommende vejpakke, der bliver præsenteret om cirka to måneder. Hun mener kun, den fair konkurrence kan sikres gennem fælles europæiske regler:
Transporterhvervet er internationalt. Vi lever af at fragte vores varer ud til kunder i hele Europa. Transportvirksomhederne har derfor brug for klare, ensartede og solide regler, der gælder for alle EU-lande ikke at hvert enkelt land opfinder deres egne systemer og særregler for de internationale transporter. Det vil i sidste ende være en hæmsko for både den danske og europæiske vækst, siger Karen Roiy.
Læs også: Akut mangel på lastbilchauffører truer transportbranchen
Det forventes, at EUs vejpakke blandt andet indeholder en ny definition på cabotagekørsel, bedre digital kontrol samt koordinering af vejskatter i Europa.
-CHM
Branchenyt

SCM+Logistik kan nu også læses som e-magasin
Fremover bliver det muligt at læse hele SCM+Logistik-magasinet online.
Lager & distribution

Danmark skal være digital frontløber i handel og transport
Forbrugerne er i stigende grad online. Det skaber nye udfordringer, men også muligheder for handels- og logistikerhvervet. Derfor nedsætter regeringen et nyt vækstteam for handel og logistik, som skal sikre vækst i disse erhverv.
Branchenyt

Teradyne køber fynsk robotvirksomhed for 1,7 milliarder kroner
Mobile Industrial Robots sikrer sin globale position i fremtiden. Det sker efter den amerikanske gigant Teradyne køber virksomheden for 1,7 milliarder kroner.
Innovation

Mærsk starter nyt projekt mod madspild
FoodTrack by Maersk er et nyt samarbejde mellem startup'en Rockstart og A.P. Møller-Maersk. Sammen med en række iværksættere skal det mindske det globale madspild.
Sourcing

Dansk Supermarked udelukker frugtgigant
Fremover kan man ikke købe bananer fra Fyffes i Netto, Bilka og Føtex. Det sker efter, at bananproducenten er blevet anklaget for at udsætte sine landarbejdere for elendige arbejdsvilkår og for at undertrykke retten til faglig organisering.
SCM 4.0

Hannover Messe/CeMAT er i gang
To af verdens største fagmesser, Hannover Messe og CeMAT, har slået sig sammen om et ugelangt megaevent, der ventes at trække 300.000 besøgende til den nordvesttyske storby for at se på morgendagens logistik- og industriløsninger. I dag slog man dørene op.