ITD: Danske særregler vil hæmme transportbranchen
Danske særregler vil ikke sikre en fair konkurrence i transportbranchen, men i stedet hæmme både den danske og europæiske vækst, mener brancheorganisationen ITD.
SF og DF, med støtte fra S, har fremstillet et beslutningsforslag, der omhandler de danske chaufførers sociale forhold og hvordan ulovlig cabotagekørsel kan begrænses i fremtiden, skriver ITD. Men det er, ifølge brancheorganisationen selv, den helt forkerte vej at køre ned ad.
Problemet med SF og DFs beslutningsforslag er deres ambition om, at de vil beskytte det danske transportmarked ved at indføre en række nationale særregler i Danmark. Det er ikke vejen frem, hvis man vil sikre fair konkurrence og ordnede vilkår i transportsektoren, siger Karen Roiy, public affairschef i ITD.
Karen Roiy anbefaler i stedet de danske politikere at vente på EU-Kommissionens kommende vejpakke, der bliver præsenteret om cirka to måneder. Hun mener kun, den fair konkurrence kan sikres gennem fælles europæiske regler:
Transporterhvervet er internationalt. Vi lever af at fragte vores varer ud til kunder i hele Europa. Transportvirksomhederne har derfor brug for klare, ensartede og solide regler, der gælder for alle EU-lande ikke at hvert enkelt land opfinder deres egne systemer og særregler for de internationale transporter. Det vil i sidste ende være en hæmsko for både den danske og europæiske vækst, siger Karen Roiy.
Læs også: Akut mangel på lastbilchauffører truer transportbranchen
Det forventes, at EUs vejpakke blandt andet indeholder en ny definition på cabotagekørsel, bedre digital kontrol samt koordinering af vejskatter i Europa.
-CHM