11.06.2018  |  Branchenyt

Ingen knuder på forsyningskæden hos garn-webshoppen, Rito

Indhold fra partner Hvad er dette?

Stort sortiment. Varen på lager. God kundeservice. Det er opskriften på glade kunder og en succesfuld webshop. Men der ligger mange processer bag, for at det kan lykkes. Og set i Dennis Dreyers optik, er hovedingrediensen digitalisering og automatisering.

Hvordan kører man en succesfuld webshop?

Gennem sit arbejdsliv har Dennis Dreyer arbejdet målrettet med, hvordan man kører den ideelle webshop. En af de gennemgående erfaringer er, at man skal gøre tingene rigtigt fra starten, eksempelvis ift. at automatisere processer og bruge standarder.

Rito.dk gik i luften i januar 2014, og 4 år senere beskæftiger Dennis Dreyer nu 19 fuldtids- og 21 ungarbejdere.

”Vi startede ud med primært garn, men har nu udvidet til kreative hobbyartikler generelt. Missionen er at gøre det let og inspirerende for flere mennesker at være kreativ”, fortæller Dennis.

Stort sortiment fordrer pinlig orden

Garn er blødt, men der er ikke noget uldent over Dennis’ tilgang til lagerstyring.

”Vi har pt. 12.000 varenumre og planlægger at nå op på 24.000 inden året er omme. Vi kører selv indkøb, markedsføring og logistik, og med så mange varenumre kræver det, at der er pinligt styr på, hvad vi har på lager, og hvor varerne er – hele tiden”, fortæller Dennis.

Et grundlæggende værktøj i at opnå denne kontrol er: Stregkoder.

”Vi beder alle leverandører om at sætte stregkoder på, og vores egenproduktion i Kina og Indien bliver mærket med vores GTIN-13 stregkodeserie. Hvis vi modtager noget uden stregkode, sætter vi selv en på. Ellers ryger systemet”, forklarer Dennis.

”Vi modtager al vareinformation koblet til et EAN-13 identifikationsnummer. Ved varemodtagelsen bliver stregkoden scannet og dermed matchet op imod ordren. Vi har gjort det nemt for medarbejderne i varemodtagelsen, for de modtager en rød, gul eller grøn indikation af, om ordre og leverance matcher. Uden stregkoder skulle der tælles op og arbejdes med papir – og dét er ikke værdiskabende”, mener Dennis.

Det handler om værdiskabelse i processerne

Hos Rito.dk bestiller den typiske kunde flere varenumre til én ordre, og når hobbyartiklerne skal pakkes og faktureres har stregkoden også en prominent position:

”Vi bruger ikke stregkoden i plukarbejdet, men ved pakning scanner medarbejderen ordrenummeret, som indeholder alle de bestilte varenumre. Herefter kører der automatisk fakturering, og varerne trækkes ud af lagersystemet – i én arbejdsgang. For en optimeringsnørd som mig, giver det supergod mening”, pointerer Dennis.

Sikring af track & trace

Alt i alt bliver det til mange tusinde pakker, der hver måned sendes fra lageret i Skive. Den sidste slags stregkode, som indgår i Rito.dk’s processer er den, der skal følge forsendelsen frem til kunden og sikre track&trace:

”Det er GS1-128 pakkelabels, som vi får via Postnord og selv printer ud via vores Consignor-system, som vi bruger til at booke forsendelser”.

Succes på søgemaskiner

Egentlig er det jo det nummer, der ligger i stregkoden, der er omdrejningspunktet. På Rito.dk er produkter så vidt muligt anført med deres EAN-13 identifikationsnummer. Hvorfor nu det?

”Det er ret simpelt: Fordi et unikt id-nummer ligger til grund for mange af de ting, der sker, når potentielle kunder søger efter hobbyartikler på internettet. For eksempel: I prissammenligningstjenester som Pricerunner er det unikke nummer vigtigt, da det bruges til at kunne vise shopperen identiske produkter. Og Google indekserer vores webshop bedre, når EAN-nummeret er med. Vi påtænker at gå i gang på Amazon, og her skal det unikke id også med”, forklarer Dennis.

”Standarder og stregkoder er jo noget, man kommer til at tage for givet. De bliver ”usynlige”, når systemet virker. Jeg tror for eksempel ikke at nogen af ungarbejderne hos Rito.dk tænker over, hvad alternativet ville være. Altså hvilke arbejdsgange vi ville være nødt til at have uden stregkoder”, slutter Dennis.

Må vi inspirere dig til at få mere ud af jeres medlemskab og den måde, I udnytter vores standarder og services? Tilmeld dig vores nyhedsbrev her.

Tags: GS1 Denmark

Mere fra GS1 Denmark

GS1 Denmark

www.gs1.dk

  • info@gs1.dk
  • 39278527
  • Vesterbrogade 149, 1620 København V

Vi hjælper virksomheder med at effektivisere deres forsyningskæde. Midlet er GS1 Standarderne for unik produkt-identifikation, automatiseret datafangst og datadeling. 

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere