Indkøb gemmer kæmpestort innovationspotentiale

Innovation er ikke kun noget, der foregår i R&D-laboratoriet eller på tværs af funktioner i en virksomhed. Konceptet ”Open Innovation” går efter også at finde innovationen i det eksterne samspil med alle mulige parter som fx leverandører, iværksættere, den akademiske verden og offentlige institutioner. Her kan indkøb komme til at spille en hovedrolle som facilitator.

Professor Geneviève Berger er Chief Research & Development Officer hos Unilever, som er en af de virksomheder, der har taget open innovation til sig som virkemiddel i konkurrencen om hele tiden at være på forkant med markedsbehov. Foto: Unilever..

17.09.2012

SCM.dk

Specialist i Open Innovation Line Bagger-Hansen, Accenture er ikke i tvivl om, at indkøbschefer kan spille en langt større rolle for at løfte virksomheders innovationskraft end, de fleste gør i dag. Foto: Accenture..

Innovation er vigtigt. Kolossalt vigtigt. Det er der ingen tvivl om. I dagens globale konkurrence er der ingen, der kan holde sig i førerfeltet uden løbende at lancere nytænkende produkter, serviceydelser, processer eller forretningsmodeller. Apple, RIM (Research in Motion, står bag Blackberry) og HTC er gode eksempler på aktører i en branche, der vinder stort på at være innovative. De tre producenter af mobiltelefoner høster mere end 50 % af branchens profit, men repræsenterer faktisk mindre end 10 % af volumenen.

Mere og hurtigere
Moderne virksomheder er pisket til at innovere både mere og hurtigere end tidligere. De skal innovere mere både fordi, forbrugerne bliver mere krævende og mindre loyale; men også fordi de nye økonomier som Indien, Kina, Rusland, Brasilien etc. stiller helt nye krav til produkter, priser, processer og modeller. Og de skal innovere hurtigere for at imødekomme de kortere produktlivscyklusser og jagten på Blue Ocean markeder.

Indkøb og Open Innovation
Der er mange måder og virkemidler i denne jagt på at styrke innovationen. Èn af de oversete nøgler er indkøbsorganisationer og Open Innovation. Det mener Line Bagger-Hansen, der er Accentures ansvarlige for rådgivning på feltet i Europa, Mellemøsten, Afrika og Latinamerika. Indkøbsorganisationen har en gylden chance for at positionere sig i epicenteret for arbejdet med at trække nye forretningsidéer, kreativitet, nytænkning og nye forretningsmodeller ud af virksomhedens samspil med eksterne parter som leverandører og alle mulige andre samarbejdspartnere.
”Open Innovation er udviklet gennem de sidste cirka ti år, og der er faktisk gjort ganske mange erfaringer, som har modnet processerne og metoderne”, fortæller Line Bagger-Hansen.

Leverandører en guldgrube
Hun peger på, at indkøbsorganisationer i mange virksomheder er en overset kilde til innovation. Indkøb er traditionelt meget transaktionsorienteret, men har en kontaktflade til en leverandørbase, som potentielt sidder inde med en masse viden og idéer, der kan være til stor gavn for virksomheden. ”Hvis virksomheder er i stand til at involvere indkøbere i arbejdet med at grave nytænkende kommercielle idéer og forretningsmodeller frem af de mange leverandørrelationer, som de fleste virksomheder har, kan det være en sand guldgrube til innovationsprocessen”, fortæller Line Bagger-Hansen.
Hun peger på, at indkøbere i forvejen har mange af de kompetencer, der skal til for at løfte innovation og nytænkning ud af leverandørrelationer. Det omfatter fx:
• Erfaring med at koordinere interorganisatoriske samarbejder.
• Samarbejde på tværs af funktioner, fagskel og virksomhedsgrænser.
• Gode kommunikations- og relationskompetencer.
• Dybt kendskab til markeder og leverandørstrategier
• Indsigt i kritiske eller centrale behov hos både købere og sælgere i B2B-relationer.

Åbner op
Som koncept blev Open Innovation skabt af Henry Chesbrough fra Haas School of Business at the University of California, Berkeley i 2003. Konceptet handler om at gå fra de lukkede kredsløb i interne R&D-afdelinger, hvor grundholdningen er ”at vi ved bedst selv, hvad vi skal, og hvad vores kunder ønsker”, til en mere åben tilgang, hvor man går efter at aktivere og mobilisere flere parter i en åben proces, hvor idéen er, at flere ressourcer og mange hjerner skaber flere muligheder og potentialer.

P&G og Unilever går foran
Line Bagger-Hansen fremhæver de to producenter af en bred portefølje af daglig- og fødevarer Procter & Gamble samt Unilever som to pionerer, der på et tidligt tidspunkt har taget Open Innovation til sig og arbejdet systematisk med blandt andet at involvere indkøbere i arbejdet med at få tilgangen integreret i de to virksomheders DNA.
På Procter & Gambles hjemmeside skriver virksomheden: “Vi ønsker alle steder at være partnere med de bedste innovatorer, og vi anvender en række tilgange til at skabe forbindelser med et netværk af top innovatorer rundt omkring i verden. Vi kalder vores tilgang til åben innovation for Connect + DevelopSM”, se http://www.pg.com/connect_develop/index.shtml
En væsentlig del af Procter & Gambles åbne innovationsprogram er samarbejde med leverandører, og det arbejde bliver organiseret og drevet af CPO, indkøbsdirektøren Rick Hughes. Det er blandt andet organiseret omkring virksomhedens leverandørportal på www.pgsupplier.com
Unilever har på samme måde erkendt, at virksomhedens innovationskraft kan blive endnu bedre ved at indlemme leverandører og samarbejdspartnere i innovationsprocessen, og de har på samme måde som Procter & Gamble udviklet en portal, der understøtte den åbne innovation, se efter open innovation på http://www.unilever.com/innovation

Fem gode råd
Line Bagger-Hansen er ikke i tvivl om, at indkøbschefer kan spille en langt større rolle for at løfte virksomheders innovationskraft end, de fleste gør i dag. Hun nævner fem gode råd, der kan hjælpe på vejen mod åben innovation i indkøbsafdelingen:
1. Der er intet free lunch over åben innovation, det er benhårdt arbejde,
2. sørg for at opbygge de rette kompetencer i indkøbsafdelingen, der bliver brug for nogle scout-typer, der er nysgerrige, åbne, nytænkende og har brede kommunikations- og relationskompetencer,
3. indret organisationen efter åben innovation og de nye måder at arbejde på,
4. sørg for at de rette værktøjer er på plads, og
5. ikke mindst erkend og kommuniker at åben innovation er et brud med traditionelle tankesæt i indkøbsafdelinger, hvor det meget handler om transaktioner og prisforhandlinger.
 

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

09.10.2024SCM.dk

Nyt nordisk samarbejde om forsyningssikkerhed

25.09.2024SCM.dk

Stål og beton med lavere CO2-aftryk lokker – teoretisk set

20.09.2024SCM.dk

Forsyningssikkerhed fordrer først og fremmest forberedelse

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 3

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 2

11.09.2024SCM.dk

Sådan kan indkøbere bidrage til mere bære- og modstandsdygtige værdikæder – del 1

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online