Hvad er Open Innovation?
Line Bagger-Hansen har sammen med Accenture og the Institute for Innovation and Competitiveness i7 på universitet ESCP Europe undersøgt konceptet nærmere. De har undersøgt 20 virksomheder, der aktivt arbejder med Open Innovation. De konkluderer følgende kendetegn ved Open Innovation:
- En struktureret og systematisk tilgang til at bringe ”the outside inside” (jvf. eksterne innovationskompetencer).
- Konceptet er på mindre end 10 gået fra pionerstadium til moden og udbredt anvendelse - først og fremmest inden for brancher med hurtig ”clock-speed” som forbrugerelektronik og FCMG (Fast Moving Consumer Goods).
- Gør brug af et næsten uendeligt antal eksterne kilder – ikke mindst drevet af globaliseringen, internetteknologi og sociale medier samt tilhørende muligheder for forskellige former for crowd sourcing. Mængden af forskere i verdensklasse fra såkaldt lavomkostningslande som Kina og Indien er eksploderet.
- Der eksisterer mange grader af åbenhed i Open Innovation, de fleste arbejder med en temaorienteret åbenhed, andre med partnerorienteret åbenhed, mens de mest modne og erfarne inden for Open Innovation anlægger en total åbenhedstilgang.
- Det er vigtigt at finde den rette balancere i bredden og dybden af relationer med innovations-partnere.
- Open Innovation kræver relations- og partnerhåndteringskompetencer, som skal opbygges.
- Der er intet gratis over Open Innovation, det kræver investeringer i organisation, færdigheder, værktøjer og metoder samt it-støtte.
- Det er en ny kultur, hvor alle i hele virksomheden har vilje og evne til at være på udkig efter nye muligheder.
- Open Innovation har ikke løst udfordringen med at etablere 100 % vandtæt målstyring af innovationsprocessen.
- Det virker! Gevinster omfatter hurtigere time-to-market, færre risici, forbedrer beskyttelsen af IP-rettigheder, styrker bæredygtighedsagendaen og løfter virksomhedens generelle innovationsniveau.