Hurtigere leveringer åbner op for nye tech-aktører
E-handelskunder modtager varer hurtigere, og e-handlen vokser markant. Men hvad sker der med distributørerne i midten af sandwichen?
E-handelskunder i større nordamerikanske byer modtager ofte varer samme dag som, de bestiller. Den dominerende aktør inden for e-handel i Nordamerika og store dele af resten af verden er Amazon, som tilbyder kunder at være medlem af Amazon Prime mod en mindre månedlig betaling. Det indebærer blandt andet gratis og hurtige leveringer, og medlemstallet af Amazon Prime er estimeret til at være 65 millioner og i markant vækst.
Tendensen går mod hurtigere leveringer af e-handelsvarer, og i hvert fald nordamerikanske e-handelsbutikker har vækst i omsætningen. Men hvad sker der med mellemleddet, som er distributørerne efterhånden, som leveringstiden bliver hurtigere og hurtigere?
<p>Kunderne forventer hastighed og bekvemmelighed... Det er her ny teknologi kommer ind i billedet</p>
CBRE-rapport
Flere mindre lagre tættere på bycentre
En ny rapport fra amerikanske CBRE konkluderer, at væksten i e-handel er i gang med fuldstændig at overhale logistikindustrien indenom. Virksomheder og 3PLer kan ikke længere understøtte leveringerne med nogle få centralt placerede distributionscentre. De er nødsaget til at etablere flere mindre lagre, der er placeret tættere på bycentrene.
Skiftet henimod samme-dags-levering og næste-dags-levering er med andre ord i færd med at ændre på distributionsstrukturen og placeringen af lagre, så der opstår et mere fintmasket net af lagre, der er placeret tættere på de større byer. Bevægelsen illustrerer logistikindustriens voksende fokus på the last mile eller levering til dørtrinnet. Den sidste del af leveringskæden, der går fra færdigvarelageret ud til slutkundens foretrukne modtageradresse har de sidste par år været genstand for intens konkurrence og innovation.
Kunderne forventer hastighed og bekvemmelighed, og logistikudbydere er tvunget til at give kunderne, hvad de ønsker, hvis de ønsker at overleve i dette konkurrenceudsatte marked, skriver CBRE i rapporten og tilføjer: Det er her ny teknologi kommer ind i billedet.
Tech startups
Rapporten peger på, at tech startups som Bringg og Deliv er dukket op som en reaktion på behovet at understøtte hastighed og bekvemmelighed i leveringer. Bringg tilbyder kunderne sporingsinformationer på deres leveringer i realtid, mens de gør det muligt for distributører at sende og håndtere ordrer fra hjemmesider.
Servicen fra Bringg gør det muligt for chauffører at interagere direkte med både kunder og distributører og gør det muligt at overvåge levering af en pakke på samme måde som, kunder kan overvåge Uber eller Lyft persontransportservice.
Deliv lægger sig også opad Ubers crowdsourcing-model. Deliv gør det muligt for distributører at mobilisere chauffører til at levere pakker, når behovet er der. Forventningen er, at det skaber en mere effektiv og billigere leveringsmodel end den traditionelle vognmandsmodel med faste ruter og fast vognpark. For første gang i historien er den hurtigste og mest fleksible leveringsmåde også den billigste måde, lyder det selvsikkert på Delivs hjemmeside.
I Danmark tilbyder Burd (tidligere Trunkbird) leveringer på deleøkonomisk basis fra restauranter og butikker hjem til danske dagligstuer.
Afhentningsbokse
CBRE fremhæver en anden dominerende tendens, der understøtter last-mile leveringen, nemlig afhentningsbokse. Her leverer distributøren varen til en boks, der er placeret i kundens nærmiljø. Kunden modtager en kode og information om leveringstidspunkt, og så kan kunden afhente varen i boksen ved passende lejlighed.
Amazon er vanen tro gået forrest med innovation på det nordamerikanske samt engelske marked og har foreløbig placeret afhentningsbokse på 13 markeder i USA. I Danmark har PostNord etableret næsten 500 pakkeboksautomater over hele landet. Automaterne er placeret over hele Danmark i Coops dagligvarebutikker eller udendørs.
Denne artikel er del af et tema:
Tema: Distribution