Her er Europas skarpeste logistikløsning

Ford har sammen med logistikpartner Penske modtaget den europæiske logistikpris for årets mest værdiskabende logistikløsning i Europa. Løsningen sparer Ford for 25 millioner lastbil km. og 10.000 tons CO2 per år i distributionen af reservedele til hele Europa. Hør hele historien fra Ford-direktøren selv på Den Danske Logistikkonference den 31. oktober.

Raymond Damerow fra Ford er hovedtaler på Den Danske Logistikkonference den 31. oktober. Foto: Ford..

10.09.2012

SCM.dk

”Konceptet er simpelt. Det handler om at udnytte lastbilernes kapacitet bedst muligt og løfte vores serviceniveau over for kunderne. Men at eksekvere konceptet i alle kroge af vores europæiske organisation fra Rusland til Portugal og Norge til Syditalien er en helt anden og kompliceret historie”, fortæller Raymond Damerow, der er Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.

”Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket”, fortæller Raymond Damerow om den løsning, som gav Ford og Penske den europæiske logistikpris 2012. Foto: Ford..

10 års eksekvering
Ford har sammen med logistikpartner Penske foreløbig arbejdet ti år med gradvist at eksekvere løsningen, og det resulterede i maj måned i modtagelsen af European Award for Supply Chain Excellence, der bliver uddelt af European Logistics Association.

Den Danske Logistikkonference

Den 31. oktober 2012 afholder effektivitet.dk og IDA Produktion & Logistik Den Danske Logistikkonference med Raymond Damerow som hovedtaler og afsløringen af Den Danske Logistikpris 2012. Se program på www.logistikkonferencen.dk.

For cirka ti år siden betjente Ford en stribe forskellige forsyningskæder af reservedele til mærkerne Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo og Aston Martin. Forsyningskæderne havde alle forskellige løsninger med forskellige logistikpartnere og forskellige kvalitetsniveauer.

”Vi så et stort potentiale i at samkøre de individuelle distributionsløsninger i én løsning, som både kunne levere til vores mange kunder på tværs af bilmærkerne og hente varer fra vores mange leverandører. På den måde kan vi reducere mængden af luft i lastbilerne og mængden af tomme kilometre”, fortæller Raymond Damerow og tilføjer: ”Det lykkedes os også at inkludere London Taxa, Renault Trucks og Volvo Trucks, som alle er ikke konkurrerende automotive mærker til vores egne mærker” (Volvo Trucks har aldrig været del af Volvo, red.).

”Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed”.

Raymond Damerow, Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.

Samkøring på tværs af markeder

Virkemidlerne for at få eksekveret løsningen har været en ligeværdig kombination af teknologi, processer, mennesker og samarbejde. ”Vi har været hele vejen rundt om mennesker, processer, teknologi og organisation, og det er også nødvendigt for at få det til at spille i så stor et distributionsnetværk som vores fordelt på et tal af lokationer og ruter. Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket”, fortæller Raymond Damerow. 

Han fortæller, at den største barriere for implementeringen har været at samkøre og afstemme alle de mange forskellige service level agreements for de cirka 750.000 transporter mellem de mange aktører på de mange forskellige markeder i ét system og i én standard. Det har taget lang tid og trukket mange tænder ud på implementeringsholdet. ”Vi har i enkelte tilfælde måtte kompromittere en service level agreement for at få den store kabale til at gå op”.

Store gevinster for alle parter

Men det har været sliddet værd. Løsningen har resulteret i meget markante resultater såsom 25 millioner færre lastbilkilometre og 10.000 tons mindre CO2-udledning per år. ”Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed. Der er rigtig mange fordele i dette koncept”, fortæller Raymond Damerow. 

Han afslører, at Ford håber at tiltrække nye partnere til konceptet, der kommer fra andre industrier end bilindustrien: ”Når en lastbil alligevel skal køre en strækning, gælder det om fylde den helt op, og så er det i princippet ligegyldigt om lasten består af autodele, vandhaner, legetøj, lamper eller noget helt fjerde”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online