Her er Europas skarpeste logistikløsning

Ford har sammen med logistikpartner Penske modtaget den europæiske logistikpris for årets mest værdiskabende logistikløsning i Europa. Løsningen sparer Ford for 25 millioner lastbil km. og 10.000 tons CO2 per år i distributionen af reservedele til hele Europa. Hør hele historien fra Ford-direktøren selv på Den Danske Logistikkonference den 31. oktober.

Raymond Damerow fra Ford er hovedtaler på Den Danske Logistikkonference den 31. oktober. Foto: Ford..

10.09.2012

SCM.dk

”Konceptet er simpelt. Det handler om at udnytte lastbilernes kapacitet bedst muligt og løfte vores serviceniveau over for kunderne. Men at eksekvere konceptet i alle kroge af vores europæiske organisation fra Rusland til Portugal og Norge til Syditalien er en helt anden og kompliceret historie”, fortæller Raymond Damerow, der er Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.

”Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket”, fortæller Raymond Damerow om den løsning, som gav Ford og Penske den europæiske logistikpris 2012. Foto: Ford..

10 års eksekvering
Ford har sammen med logistikpartner Penske foreløbig arbejdet ti år med gradvist at eksekvere løsningen, og det resulterede i maj måned i modtagelsen af European Award for Supply Chain Excellence, der bliver uddelt af European Logistics Association.

Den Danske Logistikkonference

Den 31. oktober 2012 afholder effektivitet.dk og IDA Produktion & Logistik Den Danske Logistikkonference med Raymond Damerow som hovedtaler og afsløringen af Den Danske Logistikpris 2012. Se program på www.logistikkonferencen.dk.

For cirka ti år siden betjente Ford en stribe forskellige forsyningskæder af reservedele til mærkerne Ford, Land Rover, Jaguar, Volvo og Aston Martin. Forsyningskæderne havde alle forskellige løsninger med forskellige logistikpartnere og forskellige kvalitetsniveauer.

”Vi så et stort potentiale i at samkøre de individuelle distributionsløsninger i én løsning, som både kunne levere til vores mange kunder på tværs af bilmærkerne og hente varer fra vores mange leverandører. På den måde kan vi reducere mængden af luft i lastbilerne og mængden af tomme kilometre”, fortæller Raymond Damerow og tilføjer: ”Det lykkedes os også at inkludere London Taxa, Renault Trucks og Volvo Trucks, som alle er ikke konkurrerende automotive mærker til vores egne mærker” (Volvo Trucks har aldrig været del af Volvo, red.).

”Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed”.

Raymond Damerow, Director Parts Supply and Logistics, Ford European Customer Sales Division.

Samkøring på tværs af markeder

Virkemidlerne for at få eksekveret løsningen har været en ligeværdig kombination af teknologi, processer, mennesker og samarbejde. ”Vi har været hele vejen rundt om mennesker, processer, teknologi og organisation, og det er også nødvendigt for at få det til at spille i så stor et distributionsnetværk som vores fordelt på et tal af lokationer og ruter. Det er ikke svært at udtænke strategien. Det svære et at få det til at virke i alle dele af netværket”, fortæller Raymond Damerow. 

Han fortæller, at den største barriere for implementeringen har været at samkøre og afstemme alle de mange forskellige service level agreements for de cirka 750.000 transporter mellem de mange aktører på de mange forskellige markeder i ét system og i én standard. Det har taget lang tid og trukket mange tænder ud på implementeringsholdet. ”Vi har i enkelte tilfælde måtte kompromittere en service level agreement for at få den store kabale til at gå op”.

Store gevinster for alle parter

Men det har været sliddet værd. Løsningen har resulteret i meget markante resultater såsom 25 millioner færre lastbilkilometre og 10.000 tons mindre CO2-udledning per år. ”Kunderne får bedre service i form af hyppigere og hurtigere leveringer, vi sparer omkostninger, alle parter udleder mindre CO2 og vi opnår en højere kundetilfredshed. Der er rigtig mange fordele i dette koncept”, fortæller Raymond Damerow. 

Han afslører, at Ford håber at tiltrække nye partnere til konceptet, der kommer fra andre industrier end bilindustrien: ”Når en lastbil alligevel skal køre en strækning, gælder det om fylde den helt op, og så er det i princippet ligegyldigt om lasten består af autodele, vandhaner, legetøj, lamper eller noget helt fjerde”.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025KNAPP A/S

Sponseret

Arbejdsmiljø og holistisk tilgang kendetegner Ahlsells største automationsinvestering nogensinde

20.01.2025SCM.dk

100 millioner euro til udvikling af logistikejendomme

16.01.2025SCM.dk

Italienske Globalpesca etablerer højtautomatiseret lager til frostvarer ved -25 grader

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup