Fri fragt kan sikre flere ordrer
En ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet Comscore viser, at fri fragt har en kæmpestor betydning for forbrugerne, når de handler på nettet.
Prisen på fragt er en meget vigtig faktor, når der skal handles på nettet. Det bekræfter en ny undersøgelse foretaget af analysefirmaet Comscore, skriver wsj.com.
Undersøgelsen viser, at næsten 93 procent af de handlende på nettet er villige til selv at gøre noget aktivt for at sikre gratis fragt, og 80 procent venter gerne længere tid på at få varen leveret, hvis det betyder, at de dermed ikke skal betale for at få det sendt. Hele 58 procent tilføjer gerne ekstra varer til kurven, 50 procent vælger en kortere leveringstid, og 47 procent leder efter rabatkoder for at spare pengene til fragten.
Læs også: 52 procent er ikke klar til at håndtere returflow
"Jeg tror, den vigtigste ting, som vi ser, er, at udgifterne til levering stadig overtrumfer tiden på ??leverancen. Så længe det er billigt og forhåbentlig gratis, så er folk villige til at vente på varerne", siger Bala Ganesh, detaildirektør i UPS, til wsj.com.
Kunder skrotter køb på grund af fragtomkostninger
Udgifterne til forsendelse er også en vigtig faktor, når kunderne skal afslutte deres køb. 58 procent af kunderne har forladt deres indkøbskurve uden køb, fordi forsendelsesomkostningerne var højere, end de havde forventet, og halvdelen har gjort det, fordi de ikke blev tilbudt fri fragt.
Derfor afviser analytikere nu teorien om, at e-handel vil skabe efterspørgsel efter dag til dag levering. UPS' årlige amerikanske online-shopper-studie, som undersøger 5.800 mennesker, der handler mindst to gange hver tredje måned, underbygger denne antagelse.
"En tredjedel af kunderne vælger ifølge studiet at afhente deres vare i en fysisk butik for at slippe for at betale for fragten. Dette giver en dobbelt gevinst for detailhandlen, da kunderne derved kommer ind i den fysiske butik, og så er chancen jo til stede for, at kunderne køber flere varer i butikken, når de alligevel skal hente deres pakke", understreger Ganesh til wsj.com.
Læs også: Returlogistik uden bøvl
Kundetilfredshed i forhold til e-handel er ifølge undersøgelsen nogenlunde den samme, men forventningerne bliver hele tiden højere. Kunderne fokuserer mere på faktorer som livechat-kapaciteter, en personlig købsproces og en overskuelig hjemmeside. Det er alle faktorer, der er med til at sikre konkurrenceevnen, forklarer Ganesh.
-LRI