Good Distribution Practice på Unicefs nye verdenslager
Selv om vores breddegrader er langt fra verdens katastrofeområder, er der flere gode grunde til, at Unicef Supply Division bliver i Danmark og netop er flyttet ind i et nyt højautomatiseret lager i København.
Unicef Supply Divisions nye 24 meter høje verdenslager dominerer nu ved indsejlingen til Københavns havn. Herfra har Unicef siden indflytningen i marts distribueret nødhjælpsudstyr og hovedparten af de medicinalvarer, der bliver sendt ud til verdens
Unicefs nye lager
• står for at distribuere ti procent af alle Unicefs forsyninger
• er på 20.000 kvadratmeter og har 37.400 pallepladser
nødlidende børn. Det er primært en kraftig stigning i behovet for nødhjælp, der har sat det gamle Unicef-lager på Marmormolen skakmat, men de meste transporttunge varer bliver dog stadig fordelt fra Unicef Supply Divisions tre fjernlagre, der med placeringer i Shanghai, Dubai og Panama, ligger tættere på verdens katastrofeområder.
"Nu er det hele plukkeprocessen automatiseret, hvilket gør lageret til det pt. mest avancerede inden for det humanitære område.
Kyungnan Park, lager og logistikchef i Unicef Supply Division
På Industrimesserne i Malmø i april kunne publikum høre Kyungnan Park, lager og logistikchef i Unicef Supply Division, fortælle om det nye verdenslagers kvaliteter. Det har, som det eneste af Unicef Supply Divisions fire lagre, opnået en GDP-certificering (Good Distribution Practice), hvilket er en standard for opbevaring og distribution af lægemidler.
Billige shippingmuligheder
”Selv om vores lager i Dubai ligger tættere på nødhjælpsområderne i Afrika, betyder de høje varmegrader på den arabiske halvø, at prisen for at opbevare medicinalvarer faktisk bliver dyrere end at sende medicinen helt fra København. Kostbar medicin skal opbevares under nøjagtigt kontrollerede temperaturforhold, og det kan vi i København,” sagde Kyungnan Park.
Hun pegede desuden på de gode, billige shipping-muligheder fra København:
”I Shanghai er afgangen af containere langt større end tilgangen, så det er til tider problematisk og dyrt at finde ledig containerplads ud af Kina. Det problem har vi aldrig i København, fordi der går megen tom containertrafik herfra til Asien og Afrika. ”
Mest avancerede lager
Den største fordel ved det nye lager er, at det er højautomatiseret, fortalte Kyungnan Park:
”På det gamle lager foregik de fleste arbejdsrutiner manuelt, hvor lagerarbejderne selv skulle finde varerne frem ved hjælp af gaffeltrucks. Nu er det hele den proces automatiseret, hvilket gør lageret til det pt. mest avancerede inden for det humanitære område.”
Automatiseringen har nødvendiggjort en omskoling af lagermedarbejderne, så de kan arbejde i det nye avancerede WMS.
Lageret skal være fuldt operationelt i sidste kvartal af 2012.