Gør op med SCM-myterne
Syv udbredte SCM-myter kan forhindre virksomheder i at opnå de bedste resultater.
Under sin research til bogen Operations Rules: Delivering Customer Value Through Flexible Operations af MIT-professor David Simchi-Levi, stødte professoren, ifølge bloggen supplychainopz.com, på en række barrierer, der kan forhindre virksomheder i at opnå de bedste resultater.
De syv myter om SCM er:
1. Reducér omkostninger for enhver pris: Det er ikke altid, at omkostningsreducering er det allervigtigste. Virksomheder må balancere mellem omkostninger og serviceniveau samt investere i fleksible løsninger for at reducere risici og opbygge en it-infrastruktur, der kan sikre væksten på den lange bane.
2. Investér i mest mulig fleksibilitet: At fastlægge den rette afvejning mellem risiko-minimering og omkostninger er en vigtig udfordring. Virksomheder må forholde sig til, hvordan de opnår fleksibilitet gennem enten processer, systemer eller produktdesign, og hvor det er rigtigt at investere.
3. Brug den samme strategi på tværs af forretningen: Du kan ikke nøjes med at have den samme supply chain-strategi til forskellige kanaler, kunder og produkter. Hvert produkt og kundesegment har forskellige behov og karakteristika, der skal matches med strategien.
4. Anskaf den nyeste og bedste it: Investering i it skal drives af forretningsbehovet, og ikke fordi virksomheden vil være med på den seneste trend.
5. Ignorér it. Det er bare en handelsvare: Moden teknologi kan, når det kombineres med forbedringer af relevante forretningsprocesser, løfte resultaterne signifikant.
6. CSR er lig velgørenhed: CSR drejer sig ikke om velgørenhed, men er en strategi, der kan give nye indtægtsmuligheder og innovative måder at reducere omkostninger på.
7. Overlad den operationelle drift til førstelinjelederne: SCM skaber værdi, og selve driften påvirker signifikant virksomhedens indtægt og fortjeneste, for eksempel ved at formindske responstider og forbedre kundeservicen. Derfor bør hele den øverste ledelse være involveret i at fastsætte driftsmål.
Kilde: supplychainopz.com
- JKK