Fremtidens varer snakker med hinanden

Fremtidens teknologi vil give et hidtil uset overblik over forsyningskæden. Varer i supermarkedet vil have påsat hver deres lille sensor, som måler f. eks. temperatur, og de enkelte varer vil være i stand til at kommunikere med hinanden og give besked, hvis udløbsdatoen er overskredet, eller de er pakket forkert. Butikschefen flytter dermed beslutninger ud til varerne selv. Chefanalytiker fra InnovationLab forudser, at barriererne mellem mennesker og teknologi med tiden helt nedbrydes.

26.08.2008

SCM.dk

Af Peter Jürgensen
Stadig større dele af forsyningskæden er i disse år ved at blive digitaliseret via RFID tags, som benyttes til at give værdifuld information om indholdet i hele paller, så sporbarheden forbedres.
Det står ikke helt klart, hvor udbredt teknologien er. Til gengæld er det uden for enhver tvivl, at den lille radiobærer gradvis vinder stadig større udbredelse, primært i produktions- og fødevarevirksomheder samt i detailhandel. Meget tyder således på, at RFID i løbet af nogle år helt vil have fortrængt de velkendte stregkoder.
”Endnu er der ikke vedtaget nogen fælles RFID-standard, og foreløbig udkæmpes der en kamp om, hvilken standard der skal gælde”, forklarer chefanalytiker Peder Burgaard fra teknologi- og trend virksomheden Innovation Lab, som gennemfører teknologiske udviklingsprojekter i samarbejde med eksterne partnere.
”Her i Danmark er holdningen indtil videre afventende. Virksomhederne vil jo nødig risikere at satse på den forkerte standard. Endelig er den heller ikke helt modnet. Om nogle år vil det formentlig være muligt at placere tag’en direkte på varen og ikke kun på pallen, som tilfældet er i dag, og til den tid vil vi for alvor se et gennembrud", forudser Peder Burgaard.
Foreløbig er ”børnesygdommene” mange, hvilket begrænser teknologiens praktiske anvendelse. Det er ikke muligt at skanne samtlige tags på én gang. De skal befinde sig inden for en bestemt radius, hvis de skal kunne aflæses, og radiobølgerne kan ikke trænge gennem væsker eller sølvpapir. Imidlertid udvikles der på livet løs, og om nogle år vil teknologien formentlig være så forædlet, at det er muligt at identificere og aflæse hver enkelt vares tilstand i en lastbil, også selv om bilen har mange hundrede forskellige varer på ladet.

Bedre overblik i forsyningskæden
I USA og England stiller flere store detailhandelskæder nu krav om, at deres leverandører benytter RFID for at undgå fejl undervejs i forsyningskæden. I modsat fald bliver de pågældende leverandører ganske enkelt valgt fra. Af samme grund har f.eks. LEGO følt sig tvunget til at indføre teknologien, lige som Magasin du Nord overvejer det. Peder Burgaard er derfor ikke i tvivl om, at det er et spørgsmål om tid, før en række andre danske virksomheder vil anse det for en konkurrencemæssig fordel at benytte RFID.
”Det handler blot om, at nogen tager det første skridt. I fremtiden vil hver enkelt vare have sin egen unikke stregkode, som muliggør information på stedet om dens temperatur, tryk, vibrationer, fugtighed og retning. Det vil ydermere være muligt at simulere hele forsyningskæden, så man kan optimere processer og ressourceforbrug ud fra realtids data. Herved vil man samtidig kunne simulere, hvorledes forsyningskæden bedst kan organiseres. Et sådant samlet overblik har virksomhederne aldrig haft tidligere, så alt i alt vil det jo også være muligt at give kunderne en langt bedre service", siger han.

Fra post til transport af dyr
Virksomhederne vil også kunne bruge teknologien direkte i deres kundeinformation og marketing, idet en vares tilstand lynhurtigt vil kunne kommunikeres ud til brugeren.
"Jeg ved, at det vil være en drøm for alle postvæsener, hvis de med et sådant værktøj kan øge sporbarheden. Det samme gælder dagligvarekæder. Alle har jo behov for at vide, hvor varen kommer fra, samt hvordan den er blevet behandlet. Endelig vil RFID også skabe gennemsigtighed omkring forhold, som slet ikke kan gøres op i penge eller ressourceforbrug. Således vil det f.eks. kunne dokumenters, hvordan dyrs velbefindende har været under transport. Det sker allerede i begrænset udstrækning i dag.
Hvad er den forventede tidshorisont mht. et gennembrud for RFID?
”Formentlig to til tre år. Det springende punkt består i, at man skal finde en energiform, som gør teknologien uafhængig af batterier eller langtidsholdbare batterier, og der findes alternative muligheder. Enten kan man f. eks. benytte temperatur, som derefter konverteres til energi, eller man kan anvende vibrationsenergi. Den amerikanske hær benytter allerede en sådan form for energikilde, som de kalder en energihøster. De spreder tusindvis af små trådløse vibrationssensorer, som derefter kan kommunikere med hinanden og derefter sende informationer til en kommandocentral. Nogenlunde den samme slags energikilde kunne anvendes til RFID.”

Platform for nye eksperter
Fremtidens digitale forsyningskæde vil også stille nye krav til ledelsesprocesser, idet informationsmængden til stadighed stiger.
”Endnu i dag har vi ikke mange informationer om varerne under transporten, ud over at de er på vej fra punkt A til B. Men når vi begynder at få flere informationer, får vi samtidig flere advarsler, som der skal tages hånd om. Hvem tager en hurtig beslutning, når advarselslamperne blinker? Det spørgsmål vil i høj grad blive aktualiseret, når vi om nogle år har udviklet RFID-teknologien så meget, at vi - i realtime - kan kommunikere direkte med indholdet i lastbilen. Og dermed skabes samtidig en platform for nye eksperter, som virksomhederne vil blive afhængige af under beslutningsprocessen.”
Næste teknologiske udbygning af fremtidens forsyningskæde bliver små mikro-sensorer og trådløse netværkssendere. Hver enkelt vare vil have sin egen sensor, som måler temperatur, stød, fugtighed og retning, og de enkelte varer kan kommunikere direkte med hinanden og via et såkaldt Mesh Network give besked, hvis de f.eks. ikke er pakket ordentligt, eller hvis udløbsdatoen er overskredet. Derved får man mulighed for at flytte visse beslutninger fra butikschefen i Kvickly til varen selv. Denne teknologi bliver baseret på samme principper som RFID, og den praktiske anvendelighed vil også her være afhængig af den energi, som kan tilføres.

Intelligente netværk
”Lige som man kan simulere hele forsyningskæden med real time data, vil det om nogle år også være muligt at simulere arbejdsgange og produktionsprocesser på fabrikker. Det foregår allerede nogle steder, hvor samtlige arbejdsgange og maskinernes ideelle placering er simuleret i en 3D verden i det rigtige størrelsesforhold", siger Peder Burgaard.
"Akkurat som med RFID tags i forsyningskæden vil maskinerne på fremtidens fabrikker blive udstyret med intelligens, lige som de enkelte maskiner vil blive koblet sammen i netværk, så de kan kommunikere med hinanden og regulere sig selv. Det kaldes Intelligent Device Integration, og konsekvensen af denne teknologi bliver naturligvis færre fejl og langt mindre spildtid.”

Herre eller slave?
Hvordan tror du, udviklingen vil påvirke vores forståelse af os selv og vores samfund? Vil vi som mennesker få en ny selvforståelse i samspil med teknologien?
”Ja, det tror jeg bestemt. Teknologien bliver stadig mere komprimeret, og den vil på et tidspunkt kunne indbygges i stort set alle typer produkter. Det medfører et langt tættere samspil mellem mennesker og maskiner, end vi kender i dag, fordi maskinerne en dag vil kunne forstå os - og ikke kun omvendt. Resultatet bliver, at barriererne mellem mennesker og teknologi gradvis minimeres og bliver mere flydende, hvis man ser på den lange horisont.”
Tror du, at vi i fremtiden fortsat kan være herrer over teknologien, eller risikerer vi at blive dens slaver?
”Det er et meget hypotetisk spørgsmål. Men om et par årtier har vi måske nogle indikationer", siger Peder Burgaard.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

24.04.2024TrueCommerce

Sponseret

WEBINAR: E-fakturering i Tyskland

23.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Webinar: PEPPOL

19.04.2024Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Honeywell EDA10A entry-level industritablet

12.04.2024SCM.dk

Ny banebrydende automatisering af ordreplukning

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle