Forbrugerfokus bygger helt nye værdikæder
Det er ikke lang tid siden, vi gik fra industrisamfund til videns- og it-samfund, men vi er allerede på vej videre til den næste epoke, som vi ifølge Jeff D. Tew kan kalde consumer age of man. Det medfører, at eksisterende kæder skal rives ned og bygges op på ny fra grunden af.
Glem alt om at optimere på dine eksisterende kæder. De skal rives ned, og der skal tænkes og bygges helt nyt. Vi taler rodbehandlende transformationer her.
De værktøjer, den viden og den erfaring, som supply chain-folk har opbygget de sidste 15 år, vil være utilstrækkelige i de næste 15 år. Vi har været gode til at reducere omkostninger og optimere på de eksisterende kædestrategier. Men det er slet ikke nok i fremtiden. Vi skal ryste posen helt og transformere forsyningskæderne fuldstændig, hvis vi skal have en chance på fremtidens marked, hvor forbrugernes behov vil sætte spillereglerne.
Ordene bliver formuleret af Senior Scientist Jeff D. Tew over telefonen fra Cincinatti, USA. Han er leder af et af den globale konsulentvirksomhed Tata Consulting Services (TCS) mange udviklingscentre.
Læs også: Markedet indtager førersædet i kæden
TCS er en del af konglomeratet Tata Group, der er en af Indiens største virksomheder. Konsulenthuset beskæftiger mere end 276.000 konsulenter inden for it og business consulting, er repræsenteret i 44 lande inklusive Danmark og omsatte 11,6 milliarder US dollars sidste regnskabsår, hvilket var en vækst på 13,7 procent fra forrige regnskabsår. På nordisk plan beskæftiger TCS godt 5.500 medarbejdere. Jeff D. Tew fortsætter:
Fremtidens vinderforsyningskæder skal være designet og modelleret 100 procent med udgangspunkt i forbrugerens behov og adfærdsmønstre. Det lyder måske ikke nyt, men det er det. De eksisterende forsyningskædedesign er de sidste mange år i praksis et resultat af opkøb og fusioner, hvor man har overtaget en forsyningskædestruktur, som man så efter bedste evne har optimeret på. De er orienterede mod alt andet end kundernes behov. Den går ikke længere.
Mød Jeff D. Tew på CBS den 29. august
Ph.d. Jeff D. Tew er chef for Tata Consulting Services udviklingscenter i Cincinatti, USA og holder oplæg på CBS-konferencen "2nd Supply Chain Leaders Forum" den 29. august.
Han har 35 års erfaring med alle aspekter af supply chains fra flere amerikanske universiteter, General Motors, Accenture og TCS i USA, Indien og Kina.
Outsourcing er old school
Jeff D. Tew fortæller, han ikke bryder sig om termen outsourcing. Han mener, den antyder en relation, der aldrig rigtig kommer udover transaktionen. Undersøgelser viser, at cirka halvdelen af alle it-outsourcingaftaler ikke lever op til målsætninger og forventninger. Outsourcing har meget begrænset potentiale, og der skal helt andre dybere, tættere og mere tillidsbaserede relationer til, hvis virksomhedsnetværk skal have succes i den nye epoke forbrugerens tidsalder, som vi ifølge Jeff D. Tew er på vej ind i.
Multikanal og differentierede kæder
Fremtidens forbrugere og kunder vil købe via butikker, EDI-systemer, websider, smartphones og tablets etc. Det vil være nødvendigt at tilbyde stærke kundeoplevelser på mange forskellige platforme og det gælder både detail, industri, engros, service og den offentlige sektor.
Det vil kræve præcise forsyningskæder, der er ekstremt tilpassede til kundens ønsker og behov. Enhver aktivitet i forsyningskæden skal være baseret på detaljerede og opdaterede informationer om kunden. Det kræver i praksis mange differentierede forsyningskæder med forskellige serviceniveauer og strukturer. Ekstremt kundefokus, multikanaler, servicefokus i kombination med cost-fokus og høj grad af fleksibilitet bliver nøgleordene for fremtidens forsyningskæder, fortæller Jeff D. Tew.
<p> så lad os se virkeligheden i øjnene, viske tavlen ren og bygge helt nye kæder, der har fleksibilitet og dynamik som mål". </p>
Chief Scientist Jeff D. Tew, TCS
Fleksibilitet afløser stabilitet
Han peger på, at målet for mange forsyningskæder i dag i virkeligheden er at etablere stabilitet og fjerne varians. Men det er ifølge hans opfattelse en illusion.
I de 35 år jeg har arbejdet med supply chains har jeg ikke set en eneste stabil forsyningskæde. Der dukker altid uventede hændelser og udsving op. Den tendens vil kun bliver stærkere i fremtiden, så lad os se virkeligheden i øjnene, viske tavlen ren og bygge helt nye kæder, der har fleksibilitet og dynamik som mål.
TCS i Norden
TCS har været i Norden siden 1991. TCS har i dag mere end 5.500 konsulenter på projekter i Norden, heraf over 30 procent lokalt ansat i de enkelte lande.
TCS' virksomhed - som går på tværs af Sverige, Norge, Danmark og Island - servicerer nordiske kunder såsom Nokia, Carlsberg, Ericsson, TDC, ABB, Arla Foods, Telenor, B&O, NETS og SAS.