Effektive pluk med iPad-lagerapp

Lagersystemet Quinventory, der kører som en app på iPad, har effektiviseret plukkeprocessen på ABUS’ lager i Horsens.

04.06.2015

SCM.dk

”Lager-appen giver overblik og hjælper også med at plukke i den mest optimale rækkefølge”, mener Kim Møller-Nielsen, direktør i ABUS. .

Siden efteråret 2014 har sikringsvirksomheden ABUS’ lagersystem heddet Quinventory. Systemet kører som en app på iPads og har givet betydelige fordele med hensyn til fleksibilitet, skalérbarhed og ikke mindst hurtigere oplæring af nye lagermedarbejdere. Det fortæller Kim Møller-Nielsen, direktør i ABUS, der ikke tøver med at kalde Quinventory for en kæmpe lettelse i forhold til Abus’ gamle løsning.

”Før vi fik iPads havde vi en PDA-løsning, som egentlig fungerede fint i forhold til de plukkesedler, vi oprindelig kom fra. Men problemet var, at PDA’erne var hundedyre og ikke gav den fleksibilitet vedrørende vores lagerprocesser, som jeg gerne vil have. Dertil kom, at det var svært for nye brugere at lære systemet”, siger Kim Møller-Nielsen.

Læs også: Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

Han ville gerne have et mere standardiseret system, hvor der for eksempel nemt kunne optages ordrer.

”Min erfaring er, at lagersystemer som regel er svære at arbejde med, fordi de er meget specialiserede. Der er altid en masse tilpasninger, og det kan nemt koste flere 100.000 kroner. Derfor kiggede jeg efter en iPad-løsning, blandt andet på grund af skalérbarheden. Hvis behovet var der, ville vi bare kunne købe ti iPads mere, få dem på netværket, downloade Quinventory-appen og bare køre. Det var tanken bag”.

Skulle være tablets
Kim Møller-Nielsen gik efter tablets, da han gerne ville have en større skærm og bedre grafik til lager-appen, der er sat op med ABUS’ eget logo og design.

”Jeg var træt af de små, fedtede PDA-skærme, hvor man skulle stå med en lille pen. Billedet skulle være stort og lækkert at se på, og så var det et ekstra plus, at med det indbyggede kamera kunne tage fotos af eventuelle problemer, som man måtte støde ind i på plukkevejen.Valget faldt på iPads, fordi de var mest ligetil og nemmest at programmere til”.

Han fortæller, at PDA’erne typisk kostede 10.000 kroner plus moms dengang, mens en iPad kan fås for cirka 2.200 plus moms.

Fordele med Quinventory

  • Hurtigere ekspeditioner (pluk)
  • Løbende status og optælling af lager
  • Lokalisering af fjern-lokationer lige ved hånden
  • Direkte integration til ERP (C5/Navision/e-conomic)
  • Hele organisationen er altid up-to-date på plukkestatus med mere
  • Automatisk udskrift af labels, følgesedler med mere ved pakkebord
  • Løbende allokering af ”døde” varer / glemte / ikke-registrerede varer
  • Let registrering af nye varer i varemodtagelsen og optimeret placering af varer på plukke og fjernlokationer

Kilde: quinventory.dk 

”Blev der smadret en PDA på lageret, var det nærmest katastrofalt, fordi genopretningen af data og reinstallation var bøvlet. Ryger der en iPad på gulvet, så tager vi bare en ny. Plukningen stopper ikke af den grund”.       

En kæmpe lettelse
Quinventory spiller sammen med ABUS’ ERP-system Microsoft Dynamics C5, så alt fra varemodtagelse, plukordrer, optælling, til intern rykken rundt på varer kan håndteres i appen.

”Det er en kæmpe lettelse for os. Når vi eksempelvis tidligere flyttede rundt på en palle internt, indtastede vi placeringen manuelt ved en computer. Nu skanner vi bare vare og lokation. Det er ikke den dybe tallerken, vi har opfundet – vi har bare fået alt integreret i én app. Det er supernemt for lagermedarbejderne”, siger Kim Møller-Nielsen.

De godt 30.000 ordrer, som ABUS pakker om året, bliver plukket på små rulleborde, hvor iPad’en sidder i en holder. Tabletten kan derfor hurtigt tages ud og sættes over på et andet rullebord. Desuden har hver medarbejder sit eget log-in til lagersystemet, så de bare kan tage en iPad og en bluetooth-skanner, når de møder ind. En anden fordel er, at medarbejderne kan skanne i den rækkefølge, de har lyst til. På PDA’en skulle de tage varelinje for varelinje, medmindre de aktivt sprang en over.

”Lager-appen giver overblik og hjælper også med at plukke i den mest optimale rækkefølge. Systemet kan relativt nemt finpudses mht. vægt- og volumen-oplysninger på varerne, der kan understøtte plukningen yderligere, men det tiltag har vi endnu til gode”.

Hurtig oplæring
Hos ABUS er det sæson fra marts til september, hvor der to gange om ugen er aftenhold med mange ungarbejdere på lageret. Før tog det lang tid at lære en ungarbejder op i lagersystemet, mens det nu tager fem minutter.

”En 15-årig knægt kender iPad’en i forvejen, appen er visuel enkel, og de kan stort set ikke begå fejl. Samtidig er plukkehastigheden forøget, så vi har fået en forbedret effektivitet. Desuden sover jeg roligere nu, hvor jeg ved, at vi kan få ti ekstra vikarer hurtigt ind, hvis det brænder på. Så det er klart blevet nemmere at for os at rekruttere, da lagersystemet ikke kræver nogen specialviden. Faktisk behøver man næsten ikke at vide noget om it”, fortæller Kim Møller-Nielsen.  

De faste medarbejdere, som der er seks af, er også glade for løsningen, fastslår han.

”Vores typiske lagermedarbejder er stadig en mand, og mænd kan generelt godt lide gadgets. Så de synes, at det er fedt at suse rundt på lageret med en iPad”.

De godt 30.000 ordrer, som ABUS pakker om året, bliver plukket på små rulleborde, hvor iPad’en sidder i en holder..

Integrationen med ERP
Selv integrationen med ABUS’ ERP-system kører ifølge Kim Møller-Nielsen, som det skal.

”Det er ellers altid et problem, når man vil indføre et nyt lagersystem, at der er et missing link til ERP-systemet. Men i vores tilfælde har et samarbejdsteam været på opgaven, hvilket gør, at det bare fungerer. Selvfølgelig har der været tilpasninger, men det har kørt fra første dag. Selve overgangen tog et minut. Det handlede bare om at downloade appen og fortsætte med at plukke”.

Ordentlige definitioner af, hvad appen skulle kunne, får æren for den smidige overgang.

Læs også: Fra tre tons til under ét gram

”Det fede er, at det ikke er stor forkromet specialløsning, der koster meget. Og det er nyt inden for den her verden. I bund og grund har vi bare nogle varer, der skal plukkes i en fart. Og det kan vores lager-app sikre.   

En fremtidsholdbar løsning
Kim Møller-Nielsen mener, at Quinventory med det lagersetup, som ABUS har i dag, er en løsning, der rækker langt ud i fremtiden.

”Jeg synes selv, at jeg følger godt med i de nye teknologiske muligheder, men med den måde vores lager er opbygget på, er vi godt i vej også fremadrettet. Måske kan det komme på tale at bruge RFID-tags, men det vil ikke ændre på vores proces. Jeg kan ikke for nuværende se, at vi kan gøre det væsentligt hurtigere, end vi gør i dag”.

Lagermedarbejderne kan desuden se frem til at slippe for den årlige lagerstatus, da der er bygget en endnu ikke-aktiveret rullende lagerstatus ind i Quinventory, oplyser ABUS-direktøren.     

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

SSI Schäfer

Sponseret

SSI SCHAEFER samarbejder med Coop om et af Europas største automatiserede distributionscentre

Relateret indhold

24.10.2025KUKA Nordic AB

Sponseret

Innovative koncepter til fremtidens produktion: Mobil robotteknologi hos KRONE

22.10.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Geek+ robotter effektiviserer moderne lagerdrift

22.10.2025BITO Storage Systems Nordic A/S

Sponseret

Black Friday: Sådan forbereder du dit lager til det store shoppekaos

20.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Lithium-ION er lykken i Løgstør

20.10.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Er det tid til at opgradere jeres truckflåde? Traigo_i sætter helt nye standarder

16.10.2025SCM.dk

Ny portal hjælper med kompensation for emballageaffald

10.10.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

09.10.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Robotstøvsugeren KEMARO gør industrien renere - helt af sig selv!

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
CQI and IRCA QMS Lead Auditorkursus baseret på ISO 9001:2015 (Engelsk)

5 dages intensivt kursus der giver dig den fornødne viden og færdigheder, så du efter endt træning kan organisere og lede audits af kvalitetsledelsessystemer baseret på ISO 9001:2015. CQI and IRCA Nr.: 17898

Dato

27.10.2025

Sted

Odense

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

27.10.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Kursus
EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret EMS ISO 14001:2015 Lead Auditor Miljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af miljøledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 14001:2015.

Dato

27.10.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft Security Update

Hold dig opdateret med hvordan du vedvarende beskytter din virksomhed mod cybertrusler med Microsoft Security.

Dato

27.10.2025

Tid

11:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 13485 - lær om kvalitetsledelse for medicinsk udstyr

På dette 2 dages kursus præsenteres ISO 13485 Kvalitetsledelse for medicinsk udstyr - samt koblingen til kvalitetsledelsesstandarden, ISO 9001, og relevant EU lovgivning. Endvidere inddrages ISO 14155 klinisk afprøvning og ISO 14971 risikoledelse.

Dato

28.10.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn