Effektive pluk med iPad-lagerapp

Lagersystemet Quinventory, der kører som en app på iPad, har effektiviseret plukkeprocessen på ABUS’ lager i Horsens.

04.06.2015

SCM.dk

”Lager-appen giver overblik og hjælper også med at plukke i den mest optimale rækkefølge”, mener Kim Møller-Nielsen, direktør i ABUS. .

Siden efteråret 2014 har sikringsvirksomheden ABUS’ lagersystem heddet Quinventory. Systemet kører som en app på iPads og har givet betydelige fordele med hensyn til fleksibilitet, skalérbarhed og ikke mindst hurtigere oplæring af nye lagermedarbejdere. Det fortæller Kim Møller-Nielsen, direktør i ABUS, der ikke tøver med at kalde Quinventory for en kæmpe lettelse i forhold til Abus’ gamle løsning.

”Før vi fik iPads havde vi en PDA-løsning, som egentlig fungerede fint i forhold til de plukkesedler, vi oprindelig kom fra. Men problemet var, at PDA’erne var hundedyre og ikke gav den fleksibilitet vedrørende vores lagerprocesser, som jeg gerne vil have. Dertil kom, at det var svært for nye brugere at lære systemet”, siger Kim Møller-Nielsen.

Læs også: Træk c-varer i en automat på produktionsgulvet

Han ville gerne have et mere standardiseret system, hvor der for eksempel nemt kunne optages ordrer.

”Min erfaring er, at lagersystemer som regel er svære at arbejde med, fordi de er meget specialiserede. Der er altid en masse tilpasninger, og det kan nemt koste flere 100.000 kroner. Derfor kiggede jeg efter en iPad-løsning, blandt andet på grund af skalérbarheden. Hvis behovet var der, ville vi bare kunne købe ti iPads mere, få dem på netværket, downloade Quinventory-appen og bare køre. Det var tanken bag”.

Skulle være tablets
Kim Møller-Nielsen gik efter tablets, da han gerne ville have en større skærm og bedre grafik til lager-appen, der er sat op med ABUS’ eget logo og design.

”Jeg var træt af de små, fedtede PDA-skærme, hvor man skulle stå med en lille pen. Billedet skulle være stort og lækkert at se på, og så var det et ekstra plus, at med det indbyggede kamera kunne tage fotos af eventuelle problemer, som man måtte støde ind i på plukkevejen.Valget faldt på iPads, fordi de var mest ligetil og nemmest at programmere til”.

Han fortæller, at PDA’erne typisk kostede 10.000 kroner plus moms dengang, mens en iPad kan fås for cirka 2.200 plus moms.

Fordele med Quinventory

  • Hurtigere ekspeditioner (pluk)
  • Løbende status og optælling af lager
  • Lokalisering af fjern-lokationer lige ved hånden
  • Direkte integration til ERP (C5/Navision/e-conomic)
  • Hele organisationen er altid up-to-date på plukkestatus med mere
  • Automatisk udskrift af labels, følgesedler med mere ved pakkebord
  • Løbende allokering af ”døde” varer / glemte / ikke-registrerede varer
  • Let registrering af nye varer i varemodtagelsen og optimeret placering af varer på plukke og fjernlokationer

Kilde: quinventory.dk 

”Blev der smadret en PDA på lageret, var det nærmest katastrofalt, fordi genopretningen af data og reinstallation var bøvlet. Ryger der en iPad på gulvet, så tager vi bare en ny. Plukningen stopper ikke af den grund”.       

En kæmpe lettelse
Quinventory spiller sammen med ABUS’ ERP-system Microsoft Dynamics C5, så alt fra varemodtagelse, plukordrer, optælling, til intern rykken rundt på varer kan håndteres i appen.

”Det er en kæmpe lettelse for os. Når vi eksempelvis tidligere flyttede rundt på en palle internt, indtastede vi placeringen manuelt ved en computer. Nu skanner vi bare vare og lokation. Det er ikke den dybe tallerken, vi har opfundet – vi har bare fået alt integreret i én app. Det er supernemt for lagermedarbejderne”, siger Kim Møller-Nielsen.

De godt 30.000 ordrer, som ABUS pakker om året, bliver plukket på små rulleborde, hvor iPad’en sidder i en holder. Tabletten kan derfor hurtigt tages ud og sættes over på et andet rullebord. Desuden har hver medarbejder sit eget log-in til lagersystemet, så de bare kan tage en iPad og en bluetooth-skanner, når de møder ind. En anden fordel er, at medarbejderne kan skanne i den rækkefølge, de har lyst til. På PDA’en skulle de tage varelinje for varelinje, medmindre de aktivt sprang en over.

”Lager-appen giver overblik og hjælper også med at plukke i den mest optimale rækkefølge. Systemet kan relativt nemt finpudses mht. vægt- og volumen-oplysninger på varerne, der kan understøtte plukningen yderligere, men det tiltag har vi endnu til gode”.

Hurtig oplæring
Hos ABUS er det sæson fra marts til september, hvor der to gange om ugen er aftenhold med mange ungarbejdere på lageret. Før tog det lang tid at lære en ungarbejder op i lagersystemet, mens det nu tager fem minutter.

”En 15-årig knægt kender iPad’en i forvejen, appen er visuel enkel, og de kan stort set ikke begå fejl. Samtidig er plukkehastigheden forøget, så vi har fået en forbedret effektivitet. Desuden sover jeg roligere nu, hvor jeg ved, at vi kan få ti ekstra vikarer hurtigt ind, hvis det brænder på. Så det er klart blevet nemmere at for os at rekruttere, da lagersystemet ikke kræver nogen specialviden. Faktisk behøver man næsten ikke at vide noget om it”, fortæller Kim Møller-Nielsen.  

De faste medarbejdere, som der er seks af, er også glade for løsningen, fastslår han.

”Vores typiske lagermedarbejder er stadig en mand, og mænd kan generelt godt lide gadgets. Så de synes, at det er fedt at suse rundt på lageret med en iPad”.

De godt 30.000 ordrer, som ABUS pakker om året, bliver plukket på små rulleborde, hvor iPad’en sidder i en holder..

Integrationen med ERP
Selv integrationen med ABUS’ ERP-system kører ifølge Kim Møller-Nielsen, som det skal.

”Det er ellers altid et problem, når man vil indføre et nyt lagersystem, at der er et missing link til ERP-systemet. Men i vores tilfælde har et samarbejdsteam været på opgaven, hvilket gør, at det bare fungerer. Selvfølgelig har der været tilpasninger, men det har kørt fra første dag. Selve overgangen tog et minut. Det handlede bare om at downloade appen og fortsætte med at plukke”.

Ordentlige definitioner af, hvad appen skulle kunne, får æren for den smidige overgang.

Læs også: Fra tre tons til under ét gram

”Det fede er, at det ikke er stor forkromet specialløsning, der koster meget. Og det er nyt inden for den her verden. I bund og grund har vi bare nogle varer, der skal plukkes i en fart. Og det kan vores lager-app sikre.   

En fremtidsholdbar løsning
Kim Møller-Nielsen mener, at Quinventory med det lagersetup, som ABUS har i dag, er en løsning, der rækker langt ud i fremtiden.

”Jeg synes selv, at jeg følger godt med i de nye teknologiske muligheder, men med den måde vores lager er opbygget på, er vi godt i vej også fremadrettet. Måske kan det komme på tale at bruge RFID-tags, men det vil ikke ændre på vores proces. Jeg kan ikke for nuværende se, at vi kan gøre det væsentligt hurtigere, end vi gør i dag”.

Lagermedarbejderne kan desuden se frem til at slippe for den årlige lagerstatus, da der er bygget en endnu ikke-aktiveret rullende lagerstatus ind i Quinventory, oplyser ABUS-direktøren.     

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

09.09.2025Norris Print-Tech A/S

Sponseret

Ringscanner i fjervægtsklassen

09.09.2025SCM.dk

Carl Ras tredobler kapaciteten på centrallageret med ny Autostore

03.09.2025Element Logic Danmark

Sponseret

Mød Element Logic på HI-messen 2025 – og mød morgendagens fuldautomatiske lagerautomationsløsninger

01.09.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

31.08.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Førerkomfort i fokus ved MillPart-truckvalg

26.08.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Fra eksterne krav til moderne lagerstyring hos Urtegaarden

26.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

FreeBee A/S skaber et mere sikkert arbejdsmiljø med ny halvautomatiseret lagerløsning

24.08.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ergonomi og driftssikkerhed i ét – kom og prøv Traigo48 i realistiske rammer

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO 37001 Lead Implementer

Behersk implementering og ledelse af et antibestikkelsessystem (ABMS) baseret på ISO 37001

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 27001 Lead Implenter - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer

Dato

01.09.2025

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
E-læringskursus: ISO/IEC 42001 - Lead Implementer

Behersk den viden og de færdigheder, der kræves for at fungere som specialist i kunstig ingtelligens (AI) baseret på kravene i ISO/IEC 42001.

Dato

01.09.2025

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

09:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

12.09.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense