Effektiv logistik skal gøre København grønnere
Københavns Kommune vil reducere antallet af varebiler og lastvogne, der dagligt kører ind og ud af Københavns Indre By. Det sker gennem projektet Citylogistic-kbh, som blandt andet samarbejder med forskere fra CBS og DTU.
Logistikken skal være grønnere, når butikkerne i Københavns Indre By hver dag får leveret pakker.
Sådan lyder tankegangen bag det nye projekt Citylogistic-kbh, som er sat i søen af Københavns Kommune i samarbejde med CBS og DTU.
Formålet er at nedbringe antallet af de nuværende 750 varebiler og lastbiler, der hver dag leverer pakker til forretninger og andre erhvervsdrivende i Københavns Indre By. Det skriver CBS i nyhedsbrevet Insights.
Samler pakkerne i et fælles pakkecenter
I dag får hver butik i gennemsnit leveret pakker seks gange dagligt, og 20 procent af varebilerne kører ind i Indre By to gange om dagen.
Men det skal det nye projekt Citylogistic-kbh altså gøre op med. I den forbindelse har en række forskere udarbejdet en rapport, der viser, hvordan mængden af tung trafik i den indre bydel kan reduceres. Professor Britta Gammelgaard fra Institut for Produktion og Erhvervsøkonomi, CBS, er medforfatter på rapporten, og hun fortæller om resultaterne:
Læs også på csr.dk: København vinder international grøn pris
”Idéen er at etablere et såkaldt konsolideringscenter i udkanten af byen. Her skal transportørerne lægge varerne, før de bliver pakket om, så der kun skal leveres varer og pakker til den enkelte forretning eller virksomhed én gang om dagen. Vores beregninger viser, at hvis der bare er 150 brugere med i aftalen reduceres antallet af leveringer i Indre By med 40.000 om året,” siger hun.
Slipper for emballagen
For butikkerne og virksomhederne er det en oplagt gevinst, at de kun får leveret varer en gang om dagen, men der er også andre fordele i etableringen af et konsolideringscenter, siger Britta Gammelgaard:
”En oplagt serviceydelse er, at butikkerne ikke længere selv skal tage sig af pap, plast, paller og den øvrige emballage, som de dagligt slås med. Det sparer dem for omkostningerne, og det fjerner et dagligt irritationsmoment for butikker,” påpeger hun.
Projekt med globale perspektiver
Citylogistik-kbh-projektet er inspireret af et tilsvarende projekt i Nijmegen i Holland.
Det projekt har vist sig at fungere så godt, at ni andre hollandske byer har kopieret modellen, og Britta Gammelgaard er ikke i tvivl om, at den tiltagende urbanisering over hele kloden nødvendiggør, at langt flere byer tager initiativ til lignende projekter:
Læs også på csr.dk: København klar med ambitiøs klimaplan
"Set i forhold til den stigende urbanisering, som finder sted globalt set, har Citylogistik-kbh-projektet nogle markante perspektiver. Problemerne med transport og trafik i byerne vil kun blive større, og det er nødvendigt, at man aktivt går ind og forholder sig til, hvordan man kan nedbringe trafikken og dermed forureningen i byerne," vurderer Britta Gammelgaard.
Citylogistik-kbh-projektet fortsætter arbejdet for et grønnere miljø i Indre By, og på nuværende tidspunkt er folkene bag initiativet i gang med at skrive en ansøgning om midler til et demonstrationsprojekt, hvor elbiler skal være en integreret del af løsningen.
-OWG