Distribution af fødevarer kræver høj leveringskvalitet
PostNord Danmark har lanceret et koncept for distribution af fødevarer fra dag-til-dag i til hele landet.
E-handlen buldrer derudaf og vokser med to-cifrede vækstrater, mens butikshandlen oplever fald eller nogle steder ligefrem negativ vækst. Den danske e-handel voksede ifølge Den Danske E-handelsanalyse fra FDIH med godt 14 procent i løbet af 2013, hvilket giver en samlet forbrug på cirka 62,4 milliarder kroner.
Europæisk e-handel voksede i 2013 med 16 procent og rundede omsætningen 363 mia. euro (over 2.700 mia. kr.), heraf lå omsætningen alene i de 28 EU-lande på 318 mia. euro (2.388 mia. kr.), viser en ny opgørelse fra Ecommerce Europe.
Læs også: Sharing Copenhagen: Innovativ distribution i byen
E-handel med fødevarer
Fødevarer ligger langt fra i toppen over varer, der bliver e-handlet, og det gælder særligt i Danmark, hvor salget af fødevarer via e-handel repræsenterer under én procent af omsætningen. Men det kan der måske blive ændret på i fremtiden. Billedet ser i hvert fald helt anderledes ud i Storbritannien, der bliver betragtet som verdens pionerland inden for e-handel. Her var væksten i salg af fødevarer via nettet på 19 procent i 2013, og salget udgør nu 5,1 procent af omsætningen.
Detailgiganten Tesco står for cirka halvdelen af e-handlen af fødevarer og har foreløbig etableret fem dedikerede distributionscentre i London-området, som udelukkende servicerer e-handelskunder.
Forventer vækst i Danmark
PostNord Danmark har fornylig lanceret et nyt koncept for distribution af fødevarer i Danmark, som skal gøre logistikselskabet klar til at understøtte et voksende salg af fødevarer til private og arbejdspladser også i Danmark.
Vi forventer at se vækst på dette område. Vi kan se, at brede aktører som Nemlig.com, Irma.dk, Osuma.dk og Superbest.dk samt nichespillere som Aarstiderne.com og Skagenfood.dk har succes med at sælge føde- og dagligvarer på nettet, og vi forventer at se andre spillere på dette marked, fortæller Jeppe Trier, der er Head of Service Logistics i PostNord Danmark. Han tilføjer:
Vi vil derfor være klar og tilbyder nu et distributionskoncept, hvor fødevarevirksomheder kan outsource distributionen til os. Vi kan distribuere til alle adresser på brofaste øer i hele landet fra dag-til-dag som en fødevaregodkendt distributør og på en måde, der belaster miljøet mindst muligt.
Læs også: GLS Denmark får nyt pakke- og distributionscenter
Infrastruktur og it
Jeppe Trier fremhæver, at effektiv fødevaredistribution først og fremmest kræver en meget høj leveringskvalitet. Det stiller krav om en stærk infrastruktur og it-værktøjer som Track & Trace, der sikrer gennemsigtighed for alle parter og effektiv sporing af varen.
Vi ser i dag en masse aktører, der opererer og leverer fødevarer lokalt som forskellige varianter af gårdbutikssalg. Vi kan hjælpe lokale aktører til uden problemer at gå fra lokal til national. Vores koncept omfatter for eksempel modtagerflex, hvor vi efter aftale med slutkunden kan placere varerne på et aftalt sted, når slutkunden ikke er hjemme. Det gør leveringen langt mere fleksibel.
PostNord Danmarks fødevaredistribution foregår i kundernes egne køle- eller frostenheder.