De digitale ledere performer bedst
IFS brugte en dag på at understrege en af tidens store trends: Data og digitalisering er uundgåelige områder for virksomheder, der vil have succes i fremtiden. Det ved de i Asien.
Hvis man som virksomhed vil frem i verden og fastholde eller styrke sin position på markedet i de kommende år, så er der ingen tvivl om, at digitalisering og data er elementer, man er nødt til at ikke bare forholde sig til, men også inddrage og anvende aktivt i sin forretning.
Læs også: IoT forudser servicebehov virksomhed sparer stort
Den besked er efterhånden ikke ligefrem ny, men ikke desto mindre stadig yderst aktuel, og ikke mindst stadig også en udfordring for adskillige virksomheder, herunder i transport- og logistikbranchen. Derfor inviterede den svenske softwarevirksomhed IFS i maj til Manufacturing Forum, hvor interesserede parter kunne få inspiration til og mulighed for at debattere om emnet.
IFS er for nylig blevet opkøbt af den svenske kapitalfond EQT, og herfra var Chief Digital Officer, Olof Hernell, dagens første taler. Han adresserede dagens tema fra det store perspektiv.
Teknologi udvikler sig i dag med eksponentiel hastighed, samtidig med at priserne falder. Det gør data og digitale løsninger langt mere tilgængelige for langt flere mennesker og virksomheder, og eksempelvis på purchasing-området giver det B2B-køberne superkræfter. Derfor vil data være redskabet, der kan fortælle om, hvilke firmaer der får succes i fremtiden, og dem, der performer bedst, er de digitale ledere, sagde han.
Hastigheden skal i vejret
På den baggrund pegede han videre på, at netop hastighed er et helt afgørende parameter i den digitale tilvænning eller deciderede omstilling mange virksomheder står over for eller er midt i.
Som virksomhed skal man gentænke den hastighed, man agerer med; det er ikke længere nok at være en fast follower. I mange tilfælde vil hastighed være vigtigere end kvalitet, når det kommer til at omfavne en ny løsning eller en anderledes tilgang til en kendt udfordring, sagde Olof Hernell.
I den sammenhæng fremhævede han Asien, der ifølge Boston Consulting Group står til at overhale Europa på digitaliseringsgrad omkring 2025. Det skyldes bl.a., sagde han, at asiatiske virksomheder ofte er mere agile, når det kommer til at tage nye teknologiske muligheder til sig, ikke mindst på softwareområdet, hvor man er meget bevidst om værdien i fx at kunne forudse produktionsbehov og efterspørgselsmønstre.
Den tråd samlede presale consultant for IFS, Brendan Viggers, straks op. Hans forretningsområde, Enterprise Operational Intelligence (EOI), er således et af de værktøjer, der kan give virksomheder et bedre overblik over organisationen, bl.a. gennem datavisualisering i real-time.
Løsningen kan eksempelvis præcist vise, hvor et problem er opstået i fx en produktionslinje, og give en specifik, detaljeret besked om det direkte til de relevante folk. Det kan hjælpe en virksomhed med dens forecasting-indsats og dermed knytte driften direkte til forretningsstrategien, sagde han.
<p>Det er ikke længere nok at være en fast follower</p>
Olof Hernell
Digitale hjælpemidler
Den type løsninger er noget af det der bliver forsket i på Chalmers University of Technology (Chalmers tekniska högskola) i Göteborg. Her er Björn Johansson professor, og han fortalte om nogle af de trends, hans team beskæftiger sig med i universitets Smart Industry Lab.
Der er rigtig mange teknologiske og digitale hjælpemidler, der kan være med til at effektivisere den moderne virksomhed, specielt i produktions- og transportbranchen. 3D-scanning og -printning, visualisering med 3D-briller i augmented reality og lignende værktøjer kan eksempelvis bruges til at levere præcise målinger til at forberede installationer af udstyr eller reparationer. Og så har vi et projekt i gang, hvor en fabrik er blevet koblet op på 5G for at måle effektivitet, fleksibilitet, sporbarhed og bæredygtighed, så der sker rigtig meget, sagde han.
Læs også: Digitale øjne og data i forsyningskæden
Dermed er der for alvor lagt op til, at de virksomheder, Olof Hernell kaldte frontier firms, som griber de digitale chancer, i de kommende år kan tage nogle solide og hurtige skridt fremad. Hvilke virksomheder, der gør sig fortjent til at være med i den gruppe, vil vise sig men langt hen ad vejen er det op til dem selv, som han sagde. Opskriften lader til at være digital.