DB Schenker rydder vejen til Rusland

På trods af store forbedringer er der stadig sten på vejen til det russiske marked. Henrik Milling, leder af DB Schenkers ruslandsafdeling, ved, hvordan man styrer uden om dem.

Afdelingsleder Henrik Milling har lært sig russisk efter mange års ophold i landet og er desuden russisk gift..

18.11.2013

Joe Kristian Kipp Foto: DB Schenker , SCM.dk

Det russiske marked vokser i disse år markant mere end i de fleste europæiske lande og er dermed attraktivt for danske virksomheder. Selv om Sankt Petersborg og Moskva på mange måder i dag er internationale metropoler på linje med London og Paris, kan vejen dertil være besværlig for den, der ikke kender sine lus på gangen. For at finde vej gennem bureaukratiet kan det være nyttigt at alliere sig med en logistikpartner, der kan styre uden om de værste forhindringer.

Læs også: Logistik på russisk

Da erhvervsmagasinet møder Henrik Milling, der leder logistikudbyderen DB Schenkers danske ruslandsafdeling, lægger han ikke skjul på, at det først og fremmest er mødet med den russiske grænsekontrol, der kan være en udfordring. Hvis ikke transportpapirer, fragtbrev, certifikater med videre er korrekte, får man smidt dem i hovedet og kan prøve en gang til. Men Henrik Milling understreger, at hvis papirerne er udfyldt korrekt, er der som sådan ikke forskel på at køre til Moskva eller Paris.

Kontanter i baglommen
Et forhold adskiller dog Rusland fra de fleste europæiske lande. Ifølge organisationen Transparency International ligger landet stadig højt på listen over de mest korrupte lande, og det er almindeligt kendt i branchen, at de lokale vognmænd, der krydser grænsen, har lidt kontanter i baglommen til at afhjælpe ekspeditionstiden.

”Vi ved, at det foregår. Men DB Schenker kan og vil ikke deltage i det, og når vi støder på det, afviser vi det blankt”, fastslår Henrik Milling. Han vurderer, at udbredelsen er for nedadgående, fordi den russiske stat får skattekroner i kassen, når udenlandske firmaer etablerer sig i Rusland.

”Man har forsøgt at lave om på toldstrukturen ved at nedlægge toldstationer og flytte rundt på folk for at komme korruptionen til livs. Men så længe lønningerne er lave blandt toldere, politi og andre myndighedspersoner, vil nogle fortsat prøve at supplere lønnen med sideindtægter”, siger han.  

Henrik Milling (bagerst th.) har sammen med DB Schenkers syv mand store ruslandsafdeling til huse på det danske hovedkontor i Hvidovre. .

Hård konkurrence på logistikmarkedet
En anden udfordring ved at drive logistikforretning i Rusland er omkostningsstrukturen. For at være konkurrencedygtige i et benhårdt marked med små marginaler samarbejder DB Schenker i regionen med lokale vognmænd, det vil sige fra Baltikum, Polen, Hvide Rusland og Rusland.

”Økonomisk kan det slet ikke lade sig gøre at køre med danske og tyske vognmænd dér. De kan typisk heller ikke sproget og er ikke lokalkendt”, siger Henrik Milling. Grunden til, at de lokale vognmænd er billigst, er ud over generelt lavere omkostninger, at der ikke er de samme krav i Rusland som i EU.

Henrik Milling er dog ikke i tvivl om, at transportomkostningerne i Rusland, som vi har set det i Baltikum, vil stige, og miljøkravene på sigt vil komme til at minde om EU’s.   

Bedre infrastruktur
Ifølge Henrik Milling er infrastrukturen blevet væsentlig bedre de seneste ti år. Der er for eksempel bygget en ringvej rundt om Sankt Petersborg, der har afhjulpet trafikken, der kommer ind fra Finland, kolossalt. Hovedfærdselsårene fra Sankt Petersborg og Riga til Moskva er i dag store, lige veje med nyere asfalt, så det er slet ikke som tidligere med kæmpehuller i vejene. I dag er der, som i vesten, nye benzinstationer og cafeteriaer, fortæller han.

Hav tålmodighed
Den vigtigste dyd, når man vil gøre forretning i Rusland, er tålmodighed, mener Henrik Milling.

”Det kan tage mange år at etablere sig forretningsmæssigt i Rusland og etablere aftaler med russiske virksomheder. De er ofte tilbageholdende med at indgå nye aftaler, fordi bureaukratiet besværliggør et skift”. Det er også en kæmpefordel at kunne sproget, fortæller Milling, der har lært sig russisk efter mange års ophold i landet og er gift med en russer.

”Den yngre generation kan engelsk, men mange af dem, der sidder på magtapparatet og ældre virksomhedsledere, kan ikke”.  

Stort distributionsnet
Der kommer jævnligt nye virksomheder i ruslandsafdelingens kundeportefølje, og mange af de eksisterende kunder vækster.

<p>”Vejen ind på det russiske marked er en lang, sej proces. Brug ambassaden og DI. Tal med andre virksomheder, der allerede har etableret sig og tag selv derover”.</p>

Henrik Milling, DB Schenker

"Vi kan tilbyde et stort og veletableret distributionsnet fra Østersøen til Stillehavet og kører via 21 hubs og 24 lokalkontorer i det vestlige Rusland ud til den mindste flække med egne folk. Det appellerer kraftigt til multinationale selskaber, fordi der ikke er så mange af den slags omfattende distributionsnetværk i Rusland”, siger Henrik Milling.

Læs også: Menneskelig intuition er afgørende i logistikverdenen

Derudover er DB Schenker, qua investeringer i pakhuse, egen distribution, langtidskontrakter med underleverandører og solid knowhow om fortoldning, herre i eget hus. I dag har DB Schenker en vognpark på 1.200 trækkere og trailere i Moskva og Sankt Petersborg.  

Hvad er dine bedste råd til virksomheder, der gerne vil ind på det russiske marked?

”Det er en lang, sej proces. Brug ambassaden og DI. Tal med andre virksomheder, der allerede har etableret sig og tag selv derover. På trods af et grundigt fodarbejde, er en del af det stadig ’learning by doing’. Du vil møde embedsmænd, der fortolker loven forkert, og det kan du ikke gøre noget ved, fordi det er dem, du skal forbi for at komme videre. Selv om markedet er blevet mere internationalt, er det stadig anderledes og hårdt arbejde. Der er ikke en nem vej ind i Rusland”.  

Bedst og værst ved at drive forretning i Rusland
Bedst ifølge Milling: ”Størrelsen på mængderne og markedet er sjovt. Og hele det internationale perspektiv, da vi har kunder fra hele verden i den ’danske’ ruslandsafdeling”.

Værst ifølge Milling: ”Tossede dekreter, der ofte går i glemmebogen efter et stykke tid. De kommer typisk en til to gange om året og kræver, at vi har nogle løsninger parat til vores kunder. Det er bøvlet, men er sammen med andre besværligheder også en del af charmen”.

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online