Brexit vil ryste forsyningskæder i hele Europa

Briternes nej tak til fortsat medlemskab af den europæiske union vil få vidtrækkende konsekvenser for både hjemlige og udenlandske virksomheder inden for shipping og logistik. Mærsk og DSV mærker allerede effekten.

Briterne stemte sig i sidste uge ud af EU. Det vil få konsekvenser for forsyningskæder over hele Europa. Foto: Flickr/Ian Halsey.

28.06.2016

SCM.dk

I torsdags sagde et lille, men væsentligt flertal af de britiske vælgere nej tak til, at Storbritannien fortsat skal være medlem af EU, sådan som nationen, der omfatter England, Wales, Skotland og Nordirland, ellers – ligesom Danmark – har været det siden 1973.

Læs også: 2015 blev deleøkonomiens år – også i transportbranchen

At den beslutning vil få en lang række store og små konsekvenser kan ingen være i tvivl om. Et af de områder, der vil blive ramt – og som allerede nu kan mærke de første dønninger – er transport- og logistikbranchen. Handelssituationen mellem Storbritannien og det øvrige Europa skal finde nye ben at stå på i den kommende tid, og det vil forplante sig.

Shipping- og transportvirksomheder i det engelske snakker indtil videre om, at Brexit på kort sigt formentlig vil have to effekter; på den ene side vil bevægeligheden af vare blive begrænset, men på den anden side vil der opstå et behov for services, der kan hjælpe både detailhandlende og producenter med at håndtere de skiftende regler og handelsaftaler, skriver Wall Street Journal.

Også på den økonomiske front har Brexit allerede haft en markant effekt. Dels er det britiske pund faldet kraftigt i værdi på verdens valutamarkeder, og dels har adskillige store selskaber i logistikbranchen fået skåret procenter af deres aktiekurser på de toneangivende børser.

Aktiefald i både USA og Danmark
Eksempelvis havde det amerikanske fragtfirma UPS, der da også bakkede op om et ’remain’, allerede fredag eftermiddag, under et døgn efter resultatet af den britiske afstemning lå fast, mistet 2,2 procent af sin værdi i New York, og for FedEx lød minusset på 3,8 procent.

I Danmark har Brexit-bølgen også ramt med styrke. A.P. Møller-Mærsk tabte således 3,1 procent, mens DSV måtte notere en tilbagegang på 5,2 procent på Københavns Fondsbørs. Hos netop DSV, der begyndte at flytte britiske pund ud af sine investeringer tidligere på året, er man dog optimister og ser også muligheder i situationen.

”Hvis du er i Storbritannien i dag og køber varer fra et andet europæisk land, er det ligesom om du køber fra dit eget land. Men efter Brexit vil det blive meget mere besværligt; og der vil komme moms, skatter og importafgifter på produkterne. Dette er dog services, vi tilbyder vores kunder, så på den måde er det også en mulighed for logistikindustrien”, siger adm. direktør for DSV, Jens Bjørn Andersen.

På kort sigt kan britiske handlende, fx den UK-udgaven af Amazon, opleve en stigende handel på grund af det billigere pund, men på længere sigt ser billedet mere uklart ud. Nye handelsaftaler, parallelregler om skat og told og uforudsete restriktioner kan påvirke industrien, selvom virksomhederne fastholder deres langsigtede mål.

Læs også: Tysk lufthavn solgt til kinesere

”Vi tror stadig på den frie handel, og vi tror på, at åbne grænser er en god ting. Så på kort sigt er der ikke noget, der ændrer sig i den måde, vi handler med Storbritannien på”, siger, U.K. senior government relations director i UPS, Richard Currie.

-AK

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

Consafe Logistics

Sponseret

Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

04.11.2025SCM.dk

Naturen skal give afkast: Ny dansk virksomhed vil gøre det muligt at investere i biodiversitet

04.11.2025SCM.dk

Global handel demonstrerer overraskende modstandskraft

03.11.2025SCM.dk

Erhvervstilliden blandt SMV’er når laveste niveau i næsten to år

03.11.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Linerless labels: Spar penge, tag hensyn til miljøet og minimer spild

03.11.2025SCM.dk

Valg af søfragts-partner kan gøre kæmpeforskel for dit scope 3 (og bundlinjen)

31.10.2025PALOMAT

Sponseret

Kom til Automationsdag hos BILA - Oplev automation hands on🤖

31.10.2025SCM.dk

Kombinationen af fysisk og psykisk pres fordobler risikoen for tidlig tilbagetrækning

31.10.2025SCM.dk

150 ledere og futurister peger mod en ny verdensorden

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dematic
Messe
Logistik & Transport

Logistik & Transport is the Nordic region’s leading trade fair and conference for logistics and transport solutions, held annually at Svenska Mässan in Gothenburg. The event is the key meeting place for the entire logistics and transport industry. It brings together stakeholders from all parts of the sector to network, exchange experiences, and create new business opportunities.

Dato

04.11.2025

Tid

09:00

Sted

Gothenburg

Dansk Standard
Kursus
Sådan integrerer du et energi- og miljøledelsessystem, ISO 50001 og ISO 14001

Ledelsesstandarderne for miljøledelse ISO 14001 og energiledelse ISO 50001 har begge til hensigt at understøtte organisationer i at opnå løbende forbedringer af deres miljø- og energiforhold. På kurset bliver du introduceret til standardernes krav og får indsigt i, hvordan de to standarder kan integreres i et samlet ledelsessystem.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale 0, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller gennemføre et energisyn.

Dato

05.11.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
Intro til NIS2

- Hvad er det, hvad betyder det, og hvordan kommer vi i gang?

Dato

05.11.2025

Tid

08:00

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Afvigelseshåndtering og årsagsanalyse

I forbindelse med lukning af afvigelser og andre interne udfordringer er det meget vigtigt at få lavet en ordentlig årsagsanalyse. Årsagsanalysen laves for at identificere de grundlæggende eller underliggende årsager, få dem rettet og dermed forhindre gentagelser. Det sker jo af og til, at vi løser det samme problem igen og igen.

Dato

06.11.2025

Sted

Odense

Implement Consulting Group
Webinar
Unlock revenue growth in manufacturing’s after-sales business

The value of market data in transforming after-sales strategies

Dato

06.11.2025

Tid

08:00

Sted

Online