Avancerede robotter pakker Nettos frugt og grønt
Netto har formået at automatisere 80 procent af frugt og grønt-pakningen ved hjælp af nyudviklet robotteknologi.
Noget af det mest besværlige at håndtere for dagligvarekæderne er logistikken omkring frugt og grønt. Bananer, hvidkål og radiser ankommer i mange forskellige emballagetyper, der betyder, at pakningen på de centrale lagre i høj grad er foregået manuelt.
Den manuelle håndtering med mange tunge løft af kasser gav arbejdsmiljømæssige udfordringer med hensyn til ergonomien for lagermedarbejderne.
Derfor var der behov for en automatiseret løsning på Nettos grøntlager i Køge på Sjælland, der leverer frugt og grønt til discountsupermarkedskædens butikker øst for Storebælt.
Læs også: Seks tendenser for automatisering på lageret
I dag, hvor løsningen har været i drift godt et år, plukker, flytter og pakker 15 unikke robotter kasserne med frugt og grønt på paller. Det er især pakningen af de mest tunge og højfrekvente varer, der er blevet automatiseret, fortæller Nettos logistikchef Jørgen Larsen.
80 procent automatiseret
Robotterne har betydet, at cirka 80 procent af pakningen er blevet automatiseret. Det er langt over de forventede 50 procent, som var forventningen ved projektets start.
Status efter godt et års drift er, at automatiseringsgraden på 80 procent holder vand, siger Jørgen Larsen. De resterende 20 procent, der blandt andet omfatter alle kasser, der ikke opfylder standardmålene på 60 x 40 centimeter, bliver stadig håndteret manuelt. Det kan eksempelvis være kasser med persille, purløg eller sæsonvarer såsom jordbær.
Det er typisk kasser fra leverandører, hvor man af den ene eller anden årsag ikke kan styre emballagen, og som vi har korte aftaler med, siger Jørgen Larsen og fremhæver, at kasserne som regel har en lav gennemsnitsvægt og dermed ikke udgør et ergonomisk problem.
Derfor har vi ikke planer om at hæve automatiseringsprocenten yderligere. Når det drejer sig om grøntsager, vil en vis procentdel altid skulle håndteres manuelt.
Læs også: Dansk Industri: Der skal robotter til
Samtidig er plukkekvaliteten, det vil sige antallet af korrekt pakkede paller, langt bedre end tidligere, hvor der blev pakket manuelt, fortæller Jørgen Larsen.
- Stort grøntlager med meget manuelt arbejde og tunge løft. Forskellige varetyper udfordrede de tekniske løsninger og besværliggjorde automatisering.
- Et samlet plukke- og pakkesystem med pluk direkte fra lagerpalle til kundepalle
- 15 robotter, der hver kan arbejde med fire-fem varenumre
- Unikke løftehoveder, der kan håndtere flere typer kasser, kartoner og bakker
- Anvendelse af specielle pakkekassetter, som sikrer de ufolierede paller frem til automatisk foliering
- Præcedens for dagligvarebranchens frugt- og grønthåndtering
- 80 procent af alle pluk foretages automatisk
- Bedre arbejdsmiljø og ergonomi
- Kapacitetsforøgelse
- Mere præcise pluk
- Op til 3.000 pluk i timen
- Pluk til op til 60 butikker samtidigt
- ?Levering til 275 butikker dagligt og kapacitet til mange flere
Hele pakkeprocessen er indrettet, så robotterne plukker direkte fra de indkommende paller til de paller, der skal sendes ud til butikkerne. Det sparer tid, da det dermed ikke er nødvendigt at udpakke og placere de leverancer af frugt og grønt, som dagligt ankommer til Nettos lager.
Avanceret teknologi
Et af de forhold, der besværliggjorde automatiseringen, var at få robotterne til at håndtere de forskelligartede kasser som Nettos frugt og grønt bliver leveret i.
Systemet skal både kunne gribe, flytte og placere de grønne plastickasser, som varerne ligger i ude i butikkerne, men også kunne håndtere alt fra bløde papkasser med bananer til åbne kartonbakker med jordbær.
Løsningen blev at udstyre robotterne med avancerede gribehoveder, der med høj præcision og fleksibilitet er i stand til at tage fat i de forskellige emballagetyper uden at ødelægge varerne.
Læs også: Utidssvarende lagerstyring binder 22 milliarder kroner
En yderligere udfordring var gøre robotterne i stand til at stable pallerne stabilt. Inden de automatisk bliver flyttet til en anden robot, der folierer pallen med strækfilm, var der fare for, at de kunne falde sammen.
Dette problem blev løst ved at konstruere en særlig anordning, der støtter pallens sider under pakningen. Også denne løsning fungerer her et år efter idriftsættelsen tilfredsstillende, fortæller Jørgen Larsen.
Luft til øget kapacitet
Logistikchefen er desuden meget tilfreds med, at automatiseringsløsningen også har givet Nettos grøntlager en kapacitetsforøgelse i årene frem.
Anlægget kører fuldstændig som forventet, og vi har fået opfyldt både de økonomiske og ergonomiske forventninger. Desuden kan anlægget håndtere den mængde, vi havde regnet med, og der er stadig luft i systemet til at øge kapaciteten. Vi har jo en forventning om at åbne flere butikker, siger Jørgen Larsen. Det er Langebæk Logistik, der var rådgiver på projektet, og selve logistiksystemet blev leveret af Dematic.