26.07.2017  |  Planlægning

Automatisering giver optimering i Skåne

Skånska Byggvaror har optimeret både flow og bestillingsniveau i forretningen via en supply chain-løsning, der har fuldautomatiseret en lang række processer og givet gode resultater. Men det har krævet tålmodighed undervejs.

Med over 50 år på bagen er Skånska Byggvaror, der handler med diverse færdigproducerede boligløsninger i det sydlige Sverige, ikke nogen ung virksomhed, og for et par år siden fandt man det så på tide at få opgraderet sit lagersystem, bestillingsflow og alt det ind i mellem.

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Primært handlede det om, at man havde en masse manuelle processer, papirarbejde og lidt for dårlige resultater på både indkøbsniveauer og service, man gerne ville løfte op til et mere tidssvarende plan, fortæller supply manager Mike Opdahl.

”Vi havde mange elementer og dele af forretningen, der havde brug for at blive optimeret; alt for meget papir, der bevægede sig rundt, for meget manuel håndtering af ordrer, for dårlige træf på vores lagervarer, et sortiment, der ikke altid var, hvor det burde være. Og det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering”, siger han.

Og det er netop, hvad man har fået. Hele virksomhedens lagerstyring er således blevet fuldautomatisk, og det samme gælder forecastingen og indkøbsprognoserne. Det har ifølge Mike Opdahl resulteret i mere optimeret sortiment og en effektivitet i arbejdet, der er steget fra mellem 80 og 85 procent til op på den gode side af 90.

Det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering. Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning

Mike Opdahl

Hav tålmodighed, så bliver forventningerne indfriet
Det har selvsagt kastet besparelser af sig, blandt andet på medarbejderfronten, hvor Mike Opdahl dog understreger, at man ikke har afskediget medarbejdere, men derimod frigjort dem til at arbejde med værdiskabelse og analyse.

Gevinsterne er således til at tage og føle på, men de er heller ikke kommet af sig selv, forklarer Mike Opdahl. Skånska Byggvaror valgte en løsning fra Optilon, og det har man bestemt ikke fortrudt, selvom det krævede tålmodighed undervejs.

”Vi kastede os ud i implementeringsprocessen med høje forventninger, og de er også blevet indfriet, men det har været en lang periode, omkring 18 måneder, hvor man nogen gange syntes, at det gik for langsomt. Men det var nødvendigt, og vi har haft et godt samarbejde med Optilon”.

På den baggrund er Mike Opdahl heller ikke i tvivl om, hvad der er det gode råd til andre virksomheder, der måtte stå overfor en lignende proces, eller måske kun er i overvejelsesstadiet.

”Tag jer tid til at gøre det rigtigt, og bevar tålmodigheden, så skal resultaterne nok komme”, siger han, og peger på de næste skridt for Skånska Byggvaror som et eksempel på, hvordan det er tilfældet set fra hans bord.

Læs også: E-indkøb – den nødvendige automatisering

”Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning. Vi har fx også en stor egenproduktion med en omfattende produktionsplanlægning og råmaterialehåndtering, som kan forbedres, og det ser vi meget frem til”, slutter Mike Opdahl. 

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere