Automatisering giver optimering i Skåne

Skånska Byggvaror har optimeret både flow og bestillingsniveau i forretningen via en supply chain-løsning, der har fuldautomatiseret en lang række processer og givet gode resultater. Men det har krævet tålmodighed undervejs.

Skånska Byggvaror leverer over hele Sverige. Foto: Skånska Byggvaror.

26.07.2017

SCM.dk

Med over 50 år på bagen er Skånska Byggvaror, der handler med diverse færdigproducerede boligløsninger i det sydlige Sverige, ikke nogen ung virksomhed, og for et par år siden fandt man det så på tide at få opgraderet sit lagersystem, bestillingsflow og alt det ind i mellem.

Supply manager hos Skånska Byggvaror, Mike Opdahl. Privatfoto.

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Primært handlede det om, at man havde en masse manuelle processer, papirarbejde og lidt for dårlige resultater på både indkøbsniveauer og service, man gerne ville løfte op til et mere tidssvarende plan, fortæller supply manager Mike Opdahl.

”Vi havde mange elementer og dele af forretningen, der havde brug for at blive optimeret; alt for meget papir, der bevægede sig rundt, for meget manuel håndtering af ordrer, for dårlige træf på vores lagervarer, et sortiment, der ikke altid var, hvor det burde være. Og det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering”, siger han.

Og det er netop, hvad man har fået. Hele virksomhedens lagerstyring er således blevet fuldautomatisk, og det samme gælder forecastingen og indkøbsprognoserne. Det har ifølge Mike Opdahl resulteret i mere optimeret sortiment og en effektivitet i arbejdet, der er steget fra mellem 80 og 85 procent til op på den gode side af 90.

<p>Det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering. Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning</p>

Mike Opdahl

Hav tålmodighed, så bliver forventningerne indfriet
Det har selvsagt kastet besparelser af sig, blandt andet på medarbejderfronten, hvor Mike Opdahl dog understreger, at man ikke har afskediget medarbejdere, men derimod frigjort dem til at arbejde med værdiskabelse og analyse.

Gevinsterne er således til at tage og føle på, men de er heller ikke kommet af sig selv, forklarer Mike Opdahl. Skånska Byggvaror valgte en løsning fra Optilon, og det har man bestemt ikke fortrudt, selvom det krævede tålmodighed undervejs.

”Vi kastede os ud i implementeringsprocessen med høje forventninger, og de er også blevet indfriet, men det har været en lang periode, omkring 18 måneder, hvor man nogen gange syntes, at det gik for langsomt. Men det var nødvendigt, og vi har haft et godt samarbejde med Optilon”.

På den baggrund er Mike Opdahl heller ikke i tvivl om, hvad der er det gode råd til andre virksomheder, der måtte stå overfor en lignende proces, eller måske kun er i overvejelsesstadiet.

SkanskaBygg_Drivhus: Sortimentet består blandt meget andet af drivhuse og havemøbler. Foto: Skånska Byggvaror.

”Tag jer tid til at gøre det rigtigt, og bevar tålmodigheden, så skal resultaterne nok komme”, siger han, og peger på de næste skridt for Skånska Byggvaror som et eksempel på, hvordan det er tilfældet set fra hans bord.

Læs også: E-indkøb – den nødvendige automatisering

”Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning. Vi har fx også en stor egenproduktion med en omfattende produktionsplanlægning og råmaterialehåndtering, som kan forbedres, og det ser vi meget frem til”, slutter Mike Opdahl. 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

06.02.2025SCM.dk

SCM Panel: Kan samspillet mellem salg/marketing og supply chain blive bedre i din virksomhed?

20.12.2024SCM.dk

SCM Agendaen – Stamdata og konkurrenceevne

11.11.2024Intempus ApS

Sponseret

GPS-baseret kørselsregistrering: Vejen til øget produktivitet og medarbejdertilfredshed

08.11.2024Intempus ApS

Sponseret

Digital tidsregistrering: Nøglen til ressourceoptimering og overholdelse af nye lovkrav

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online