Automatisering giver optimering i Skåne

Skånska Byggvaror har optimeret både flow og bestillingsniveau i forretningen via en supply chain-løsning, der har fuldautomatiseret en lang række processer og givet gode resultater. Men det har krævet tålmodighed undervejs.

Skånska Byggvaror leverer over hele Sverige. Foto: Skånska Byggvaror.

26.07.2017

SCM.dk

Med over 50 år på bagen er Skånska Byggvaror, der handler med diverse færdigproducerede boligløsninger i det sydlige Sverige, ikke nogen ung virksomhed, og for et par år siden fandt man det så på tide at få opgraderet sit lagersystem, bestillingsflow og alt det ind i mellem.

Supply manager hos Skånska Byggvaror, Mike Opdahl. Privatfoto.

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Primært handlede det om, at man havde en masse manuelle processer, papirarbejde og lidt for dårlige resultater på både indkøbsniveauer og service, man gerne ville løfte op til et mere tidssvarende plan, fortæller supply manager Mike Opdahl.

”Vi havde mange elementer og dele af forretningen, der havde brug for at blive optimeret; alt for meget papir, der bevægede sig rundt, for meget manuel håndtering af ordrer, for dårlige træf på vores lagervarer, et sortiment, der ikke altid var, hvor det burde være. Og det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering”, siger han.

Og det er netop, hvad man har fået. Hele virksomhedens lagerstyring er således blevet fuldautomatisk, og det samme gælder forecastingen og indkøbsprognoserne. Det har ifølge Mike Opdahl resulteret i mere optimeret sortiment og en effektivitet i arbejdet, der er steget fra mellem 80 og 85 procent til op på den gode side af 90.

<p>Det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering. Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning</p>

Mike Opdahl

Hav tålmodighed, så bliver forventningerne indfriet
Det har selvsagt kastet besparelser af sig, blandt andet på medarbejderfronten, hvor Mike Opdahl dog understreger, at man ikke har afskediget medarbejdere, men derimod frigjort dem til at arbejde med værdiskabelse og analyse.

Gevinsterne er således til at tage og føle på, men de er heller ikke kommet af sig selv, forklarer Mike Opdahl. Skånska Byggvaror valgte en løsning fra Optilon, og det har man bestemt ikke fortrudt, selvom det krævede tålmodighed undervejs.

”Vi kastede os ud i implementeringsprocessen med høje forventninger, og de er også blevet indfriet, men det har været en lang periode, omkring 18 måneder, hvor man nogen gange syntes, at det gik for langsomt. Men det var nødvendigt, og vi har haft et godt samarbejde med Optilon”.

På den baggrund er Mike Opdahl heller ikke i tvivl om, hvad der er det gode råd til andre virksomheder, der måtte stå overfor en lignende proces, eller måske kun er i overvejelsesstadiet.

SkanskaBygg_Drivhus: Sortimentet består blandt meget andet af drivhuse og havemøbler. Foto: Skånska Byggvaror.

”Tag jer tid til at gøre det rigtigt, og bevar tålmodigheden, så skal resultaterne nok komme”, siger han, og peger på de næste skridt for Skånska Byggvaror som et eksempel på, hvordan det er tilfældet set fra hans bord.

Læs også: E-indkøb – den nødvendige automatisering

”Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning. Vi har fx også en stor egenproduktion med en omfattende produktionsplanlægning og råmaterialehåndtering, som kan forbedres, og det ser vi meget frem til”, slutter Mike Opdahl. 

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

02.09.2024LOGISTIKCENTERET A/S

Sponseret

Løbende daglige forstyrrelser dræner logistikken

14.06.2024SCM.dk

5 benspænd for AI i supply chain planlægning

03.06.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online