Automatisering giver optimering i Skåne

Skånska Byggvaror har optimeret både flow og bestillingsniveau i forretningen via en supply chain-løsning, der har fuldautomatiseret en lang række processer og givet gode resultater. Men det har krævet tålmodighed undervejs.

Skånska Byggvaror leverer over hele Sverige. Foto: Skånska Byggvaror.

26.07.2017

SCM.dk

Med over 50 år på bagen er Skånska Byggvaror, der handler med diverse færdigproducerede boligløsninger i det sydlige Sverige, ikke nogen ung virksomhed, og for et par år siden fandt man det så på tide at få opgraderet sit lagersystem, bestillingsflow og alt det ind i mellem.

Supply manager hos Skånska Byggvaror, Mike Opdahl. Privatfoto.

Læs også: Greater Copenhagen vil have gang i den faste HH-forbindelse

Primært handlede det om, at man havde en masse manuelle processer, papirarbejde og lidt for dårlige resultater på både indkøbsniveauer og service, man gerne ville løfte op til et mere tidssvarende plan, fortæller supply manager Mike Opdahl.

”Vi havde mange elementer og dele af forretningen, der havde brug for at blive optimeret; alt for meget papir, der bevægede sig rundt, for meget manuel håndtering af ordrer, for dårlige træf på vores lagervarer, et sortiment, der ikke altid var, hvor det burde være. Og det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering”, siger han.

Og det er netop, hvad man har fået. Hele virksomhedens lagerstyring er således blevet fuldautomatisk, og det samme gælder forecastingen og indkøbsprognoserne. Det har ifølge Mike Opdahl resulteret i mere optimeret sortiment og en effektivitet i arbejdet, der er steget fra mellem 80 og 85 procent til op på den gode side af 90.

<p>Det var tydeligt, at vi havde brug for mere automatisering. Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning</p>

Mike Opdahl

Hav tålmodighed, så bliver forventningerne indfriet
Det har selvsagt kastet besparelser af sig, blandt andet på medarbejderfronten, hvor Mike Opdahl dog understreger, at man ikke har afskediget medarbejdere, men derimod frigjort dem til at arbejde med værdiskabelse og analyse.

Gevinsterne er således til at tage og føle på, men de er heller ikke kommet af sig selv, forklarer Mike Opdahl. Skånska Byggvaror valgte en løsning fra Optilon, og det har man bestemt ikke fortrudt, selvom det krævede tålmodighed undervejs.

”Vi kastede os ud i implementeringsprocessen med høje forventninger, og de er også blevet indfriet, men det har været en lang periode, omkring 18 måneder, hvor man nogen gange syntes, at det gik for langsomt. Men det var nødvendigt, og vi har haft et godt samarbejde med Optilon”.

På den baggrund er Mike Opdahl heller ikke i tvivl om, hvad der er det gode råd til andre virksomheder, der måtte stå overfor en lignende proces, eller måske kun er i overvejelsesstadiet.

SkanskaBygg_Drivhus: Sortimentet består blandt meget andet af drivhuse og havemøbler. Foto: Skånska Byggvaror.

”Tag jer tid til at gøre det rigtigt, og bevar tålmodigheden, så skal resultaterne nok komme”, siger han, og peger på de næste skridt for Skånska Byggvaror som et eksempel på, hvordan det er tilfældet set fra hans bord.

Læs også: E-indkøb – den nødvendige automatisering

”Vi er blevet meget mere præcise i vores arbejde, og det kan vi udvikle endnu mere på i forhold til andre dele af vores forretning. Vi har fx også en stor egenproduktion med en omfattende produktionsplanlægning og råmaterialehåndtering, som kan forbedres, og det ser vi meget frem til”, slutter Mike Opdahl. 

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Bæredygtig materialehåndtering i logistikterminalen

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

16.07.2024SCM.dk

Maersk tager levering af første 777 fragtfly

16.07.2024SCM.dk

Logistikvirksomhed får global anerkendelse for bæredygtighedsindsats

28.05.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Klarhed i timemåling på truck: A-tid kontra S-tid

29.04.2024Oracle Danmark A/S

Sponseret

Gartner anerkender igen Oracle som Leder i den seneste Magic Quadrant™ for Supply Chain Planning

11.12.2023RELEX Solutions

Sponseret

RELEX recognized as a Leader in 2023

08.12.2023TECSYS A/S

Sponseret

Modernisering og effektivisering af distribution gennem Tecsys Transport Management System

01.12.2023Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Supply chain planning er 90 procent mennesker

27.10.2023SCM.dk

Udviklingen af demand planning står bomstille

Jobmarked

Se alle

Tasklet Factory

Softwareudvikler til Tasklet

Vi søger lige nu en dygtig kollega til vores #TeamCode til at bidrage med at udvikle vores mobilapp, der effektiviserer lagre verden over.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.08.2024

Apport Systems A/S

Sales And Administration Coordinator

Her hos Apport Systems A/S er vi på udkig efter en ny medarbejder, der skal være med til at få dagligdagen på vores kontor i Risskov til at glide let. Er du en haj til administrative opgaver inden for bogholderi, salg og kontor? Perfekt, så læs med her.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Technical Documentation Engineer / Technical Writer

Kan du formulere og forenkle tekniske instruktioner og skabe gode brugeroplevelser i interaktionen mellem menneske og maskine? Og motiveres du af en varieret hverdag som en del af et stærkt team og muligheden for at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger? Så er det dig vi leder efter!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Service Specialist

Har du en dybdegående teknisk viden og en passion for fejlfinding, og drømmer du om at udforske verden? Vi leder efter en dygtig Service Specialist med en solid baggrund og kendskab til både mekanik, elektronik, samt PLC.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværkssikkerhed

Vil du opkvalificere dine færdigheder inden for netværkskommunikation? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at sikre virksomhedens netværk mod angreb.

Dato

26.08.2024

Tid

13:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Udviklingsmetoder og udviklingsprocesser

Vil du styrke dine kompetencer inden for systematiske metoder til analyse, design og implementering af objektorienterede systemer? Så er dette kursus, som også er et diplommodul, interessant for dig.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

26.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bredana Axcite A/S
Webinar
Sådan får I (bedre) styr på jeres varer i transit

Landed Cost modulet i Dynamics 365 giver jer en stribe fordele

Dato

27.08.2024

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Fra specialist til leder

Vil du have mere viden om de krav, der stilles til ledere i erhvervslivet? Og vil du udvikle dine ledelseskompetencer? Så tag dette kursus, som også er et diplommodul modul, og få sat fokus på dit potentiale i overgangen fra rollen som specialist til rollen som leder.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

27.08.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup