Amazon og Google truer grossister
AmazonSupply og Google Shopping for Suppliers er eksempler på nye generationer af forsyningskanaler, som kan true traditionelle grossister.
De er endnu ikke aktive i Danmark, men i de sidste to år har de to online aktører spillet en voksende rolle i USA også på business-to-business indkøbsmarkedet.
Det viser undersøgelsen Modern Distribution Managements 2013 Distribution Trends Report.
Både Amazon og Google er meget kendte og stærke brands på forbrugermarkedet, og det kan vise sig at være en stor hjælp også på business-to-business markedet.
Der er ingen tvivl om, at traditionelle grossister har en fordel, når det kommer til produktviden og teknisk service, men efterhånden som handel mellem virksomheder bliver mere og mere digital, kan aktører som AmazonSupply og Google Shopping for Suppliers blive seriøse konkurrenter.
Amazon drager fordel af effektivt distributionsnetværk
AmazonSupply er en gren af Amazon-koncernen og drager fordele af Amazons brugervenlige platform og koncernens ekspanderende og effektive distributionsnetværk i Nordamerika og Europa.
Amazon-koncernen har gennem længere tid investeret tungt i at ekspandere både produktbredden og infrastrukturen i specielt Nordamerika, men også i Europa, og det kan i det lange løb vise sig at give pote på både business-to-consumer og business-to-business markederne.
Google Shopping er en avanceret digital markedsplads for leverandører og producenter, der gerne vil bredt ud med deres produkter.
Læs også: Amazon i Storbritannien hyrer 15.000 til jul
Googles tag i business-to-business markedet er indtil videre meget beskedent, men Googles store aktiv er deres styrke i søgemaskinemetoder, som i den grad er ved at vinde indpas som metode, når virksomheder søger efter informationer, viden og produkter.