Aktør udfordrer det danske pakkemarked
Dao Distribution, der gennem mange år har leveret landets morgenaviser, vil nu erobre et andet marked: Pakkelevering alle årets 365 dage.
Virksomheden Dao Distribution vil med et nyt landsdækkende pakkeleveringskoncept, DAO 365, tilbyde levering alle dage hele året rundt. Dermed kan forbrugerne handle på nettet når som helst og få pakken leveret dagen efter. Det kan skabe et reelt mersalg for webshopejerne på mindst 10 procent, vurderer virksomheden.
Med øget fokus på hurtig varelevering, forsøger Dao Distribution, der ejes halvt af Syddanske Medier og JP/Politikens Hus at levere varer alle ugens dage og sågar helligdage. Det skal være nemt at finde og købe varerne, og pakken skal komme direkte til kundens dør så hurtigt som muligt.
Læs også: Ny app skal forbedre leveringsoplevelsen
Dao Distribution tror derfor, at hvis en webshop tilbyder hurtigere levering, vil man kunne skabe et reelt mersalg ved at efterkomme kundernes forventninger til, at nethandel er hurtig. En tese som DPD i Storbritannien blandt andet oplevede med mere salg hos online-forbrugere, efter virksomheden sendte pakker ud om søndagen.
Specielt for webshopejere, hvis kunder typisk køber på nettet, når de holder fri, dvs. om aftenen, i weekenden eller i ferier, vil det være et vigtigt konkurrenceparameter at kunne levere de bestilte varer dagen efter. For det er den hurtige levering, kunderne efterspørger i dag, siger John Romedahl, CEO hos DAO distribution.
Læs også: Amazon distribuerer pakker via undergrunden
DAO Distribution er ikke grønne i levering, da de i flere år har leveret aviser til landets mange abonnenter. DAO er dermed Danmarks største distributionsselskab på morgendistributionen med hovedsæde i Jylland. Og det er netop på grund af et meget velfungerende logistisk setup, at DAO nu kan tage kampen op mod nogle af branchens tunge drenge på levering af pakker.
Vi leverer allerede i dag i hele landet 365 dage om året også i weekenden eller når resten af Danmark holder ferie, og det er det koncept, vi gerne vil brede ud, siger John Romedahl.
-JPN