Wienerbrødsproduktion fastholder lean resultater på den lange bane

Lantmännen Unibake har i et helhedsorienteret projekt arbejdet med lean i wienerbrødsproduktionen i Hatting. Resultatet er imponerende. Materialespildet er reduceret med 38 % per maskintime samtidig med, at effektiviteten og arbejdsglæden er steget. Men det største resultat er, at virksomheden formår at fastholde den gode tendens – også efter konsulenterne er gået hjem.

18.06.2012

SCM.dk

På Lantmännen Unibake i Hatting, der er den tidligere Hatting brødproduktion, som er opkøbt af den svenske fødevarekoncern Lantmännen, produceres der tusindvis af frostbrød og kager hver eneste dag. Wienerbrødene leveres som bake-off til bl.a. tankstationer og hoteller. I produktionen af wienerbrød arbejder cirka 100 medarbejdere i tre skift. I 2011 gennemførte virksomheden et forløb i samarbejde med konsulenthuset 4Improve, som har givet markante resultater.

Driftsleder Søren F. Kristensen og Lean Manager Charlotte Knudsen fra Lantmännen Unibakes fabrik i Hatting drøfter måltal. Foto: Lantmännen Unibake..

Hvordan skabes så markante resultater i driften?
Årsagen til de imponerende forbedringer skal ifølge konsulent Erik Gärtner findes i projektets helhedstænkning:

”Med afsæt i lean-værktøjerne kan man fokusere udelukkende på at reducere spild i produktionen. Arbejder man samtidig med en helhedsorienteret tilgang, reduceres risikoen for, at organisationen falder tilbage til de gamle metoder, når konsulenterne igen er ude af virksomheden. Alt hænger sammen i driften af en virksomhed, og netop forståelsen af dette, er en af årsagerne til Lantmännen Unibakes gode resultater. De har ikke alene opnået at fastholde deres performance, men fortsat forbedringerne efter forløbets afslutning. Det kan godt imponere en garvet konsulent.”


Helhedstænkning i et samlet forløb
Lantmännen Unibake vurderede i begyndelsen af 2011, at potentialet ved at gennemføre et leanprojekt i wienerbrødsproduktionen var stort. Virksomheden valgte ekstern konsulentbureau til at hjælpe med at gennemføre projektet, og i fælleskab lagde parterne en plan for forløbets gennemførelse. Forløbet blev delt op i tre projekter med fokus på henholdsvis vedligehold, drift og lederudvikling. De tre projekter blev ikke sat i gang på én gang. Lean Manager Charlotte Knudsen forklarer:

”Kombinationen af de ting, vi satte i gang, fungerede rigtig godt. Først satte vi et projekt i vedligehold i gang for at skabe forudsætningerne for at optimere i driften. Efterfølgende blev projektet i driften og ledelsesudviklingen startet op.”

Vedligeholdelsesprojekt sikrer gode resultater
Vedligeholdelseschef Klaus Toft tilrettelagde sammen med sine medarbejdere en optimal vedligeholdelsesorganisation for Lantmännen Unibake i Hatting. Derudover var det vigtigt, at alle medarbejdere kendte deres ansvar og mål, og at der blev fulgt op på det. Opfølgningsværktøjet bestod af daglige tavlemøder, hvilket har været en stor succes. Vedligeholdelseschef Klaus Toft fortæller:

“Medarbejderne føler et stort ansvar for deres område, men er samtidig også gode til at hjælpe hinanden. De har fået ansvar for deres eget budget, hvilket har resulteret i, at medarbejderne ser mere nuanceret på tingene.  Samlet set er vi blevet gode til at vurdere, hvor vi får mest for pengene.”
 

Drift med fokus på målstyring
Projektet i driften forløb over 12 uger og havde til formål at reducere spildet og øge effektiviteten og arbejdsglæden. Det skulle ske på flere fronter. Ansvarsområder og jobbeskrivelser på de to produktionslinjer blev klart defineret, der skulle kommunikeres tydeligere med vedligehold samt internt på de to produktionslinjer, tavlemøder skulle implementeres og endelig skulle der fokuseres på reduktion af spild i produktionen.

Reduktion af spild er det målbare resultat af flere indsatser.
Da først fundamentet var skabt i såvel vedligehold som drift, kunne der fokuseres på at reducere spild. Spildet i produktionen omfattede både dej, fyld og færdige kager. Hovedårsagerne blev identificeret og fælles for størstedelen af dem var, at der manglede standardisering, kommunikation og forventningsafstemning. 

Løsningen var ikke nye investeringer, men i stedet indførte afdelingen flere tiltag, der skulle effektivisere produktionen. Herunder “jobkort” og tavlemøder.

Jobkort sætter ord på ansvaret
Medarbejderne kan i dag læse, hvilke krav, der er knyttet til hver jobfunktion på linjen. 

Konsulent Erik Gärtner siger: ”Jobkortene handlede ikke om at indføre nye måder at løse opgaverne på. Medarbejderne skulle fortsat gøre det, de altid havde gjort. Forskellen består i, at opgaverne ikke var standardiseret og dokumenteret. Når roller og ansvarsfordelingen ikke er defineret, så opstår risikoen for fejl og misforståelser. Samtidig stiger mængden af underforståede arbejdsopgaver desto mere håndværkspræget, en produktion er. Gennem implementeringen af jobkortene blev ”Best practice” identificeret og standardiseret på tværs af alle skift.”

Målene bliver synliggjort i tavlerummet
Tavlerummet bruges dagligt i driften.  Gennem tavlerne planlægges næste skift med afsæt i produktionsstatus. Målopfyldelsen synliggøres, og fokusområder identificeres. I projektforløbet blev tavlerne udviklet, og der blev udviklet en fast struktur for, hvordan tavlemøder skulle forløbe. Metoden blev præsenteret for samtlige medarbejdere, og værktøjerne blev umiddelbart efter taget i brug:

”Tavlemøderne fungerer rigtig godt. De 10 minutter er rigtig godt givet ud. Her undgår vi mange misforståelser, alle er enige om den fremadrettede plan og kender målet. Når man ved, hvad målet er for dagen, så stræber man også efter at nå det”, fortæller driftsleder Søren F. Kristensen. 

Charlotte Knudsen tilføjer:
“I det hele taget er organisationen blevet mere sammentømret og ansvarlig. Alle bidrager med idéer, udviser ansvar for at få problemerne løst og er også nysgerrige for at finde de reelle årsager, når problemerne opstår”.

Ledelsesudvikling med fokus
Lederudviklingsforløbet strækker sig over et år og er stadig i gang. Det består blandt af udviklingen af en leanlederprofil, som dannede grundlag for for en 360 analyser af lederne, individuelle handlingsplaner og personlige coachingforløb. Charlotte Knudsen er meget begejstret for ledelsesudviklingsforløbet:

“Det er bare vildt godt. Der er meget fokus på vores egen lederrolle i forhold til virksomhedens strategi og specifikt lean-forløbet. Ledelsesudviklingen er et afgørende element i, at vi har været i stand til at forankre lean-projekterne og ikke mindst fastholde resultaterne.”

”Ledelsesudviklingen er et afgørende element i, at vi har været i stand til at forankre lean-projekterne og ikke mindst fastholde resultaterne”, fortæller Lean Manager Charlotte Knudsen, Lantmännen Unibake. Foto: Lantmännen Unibake..

 Helheden har skabt resultatet
De samlede resultater er imponerende. Spildet per produktionstime er reduceret med 38 %. Reduktionen af spild er det mest umiddelbart synlige resultat af de samlede tiltag i forløbet. Både konsulent Erik Gärtner og Lean Manager Charlotte Knudsen understreger, at helheden er vigtig for forløbets imponerende resultater. 

Charlotte Knudsen forklarer: ”Spildtallene fortsætter med at falde, og medarbejderne holder momentum. Resultatet i driften ville ikke have haft samme succes uden det samlede forløb. Projektperioden kunne måske godt have haft en tilsvarende succes, men vi havde ikke været i stand til at fastholde resultaterne og de kontinuerte forbedringer. ”

Erik Gärtner supplerer: ”Projektets resultater er primært skabt som synergi mellem ledelsesudviklingen, det fokuserede forbedringsarbejde og den samlede ledergruppes commitment.  Ledelsen i Lantmännen Unibake i Hatting har gennem leanforløbet defineret mål og midler, hvilket øger fokuseringen og sandsynligheden for, at de kontinuerte forbedringer kan fortsætte på virksomheden.”

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

24.04.2024SCM.dk

Robotter gør en arbejdsplads mere effektiv og attraktiv

23.04.2024SCM.dk

Cirkulær tilgang til affald giver anerkendelse

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

17.04.2024SCM.dk

Reservedelsleverandør styrker logistik og salg

16.04.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Dachser overtager logistikudbyderen Brummer

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle