17.05.2016  |  Strategi & ledelse

Indspark: Vis mig din forsyningskæde

Der er behov for, at topledere og andre funktionsledere får mere indsigt i de udfordringer og store muligheder, der gemmer sig i supply chain. Derfor skal supply chain ledere blive dygtigere til at synliggøre supply chain for topledelse, bestyrelse og kollegaer.

En aktuel amerikansk undersøgelse fra GT Nexus afslører, at 40 procent af de undersøgte produktionsvirksomheder var blevet påvirket forretningsmæssig negativt af en forstyrrelse i forsyningskæden, supply chain disruption, inden for de seneste 12 måneder. De havde altså tabt penge enten i form af direkte omkostninger eller/og tabt salg. Samtidig stiger presset fra kunder og kunders kunder sammen med presset fra myndigheder, aktionærer, ejere og andre interessenter.

Læs også: Du vil blive overrasket

Markederne kræver fx i stigende grad, at varer skal være produceret lokalt. Det er en stor udfordring, hvis man de sidste ti år har arbejdet på at globalisere virksomheden og agerer på et globaliseret marked. Effekten er, at en voksende andel af virksomhedens omkostninger, kompleksitet, risici og vækstpotentiale er direkte relateret til virksomhedens supply chain.

Succesfaktorer hviler med andre ord i stigende grad på virksomhedens supply chain. Men flertallet, helt præcis 76 procent, af amerikanske produktionsvirksomheder har ifølge en anden undersøgelse fra samme kilde, nemlig GT Nexus, ingen repræsentation af supply chain funktionen i direktionen. 

Der er forskel på amerikanske og danske virksomheder, men det er mit postulat fra mere end 20 års journalistisk dækning af, hvad der foregår i motorrummet i danske virksomheder inden for alle sektorer og brancher, at tendensen er den samme i danske virksomheder.

Supply chain disciplinen skal i endnu højere grad end andre funktioner binde hele værdikæden sammen. Supply chain lederen skal forstå hele værdikæden og alle aspekter, hvis han eller hun skal skabe en meningsfuld sammenhæng mellem de mange dele. Selvfølgelig skal finans, økonomi, HR, salg, R&D og alle andre funktioner også forstå og være orienterede mod den samlede værdikæde; men supply chain chefen har det som sin kerneopgave at binde enderne sammen på tværs af værdikæden.

Supply chain lederen skal få alle elementer i virksomhedens værdikæde til at spille fornuftigt sammen, så efterspørgsel og udbud bliver balanceret på en rimelig måde. Der er en forskel i fokus. Pointen er, at det er en vanskelig og meget tværfaglig opgave. Den er i virkeligheden en del vanskeligere, end mange erkender. Både supply chain ledere og andre ledere. Og det er et stort problem. Supply chain lever et skjult liv, hvor størstedelen af isbjerget er gemt under vandlinjen.

Læs også: Fælles fodslag

Der er behov for, at topledere og andre funktionsledere får mere indsigt i de udfordringer og store muligheder, der gemmer sig i supply chain. Og der er behov for, at supply chain ledere bliver 1) klogere på egen forsyningskæde, og 2) dygtigere til at synliggøre supply chain for topledelse, bestyrelse og kollegaer.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere