01.02.2021  |  Strategi & ledelse

Udfordrende tider styrker brancher med nye teknologiløsninger

Indhold fra partner Hvad er dette?

Pandemiens udfordringer gør virksomhederne stærkere gennem nye teknologier, der bliver relevante som aldrig før. Heldigvis er de fleste danske virksomheder gode til at tænke i nye baner.

Af Stefan Lindau, Nordisk country manager, Panasonic Toughbook

COVID-19 har vendt op og ned på verden. Meget har ændret sig, og vi har alle mødt helt nye udfordringer. Men resultatet har ikke kun været negativt. Imens nogle virksomheder har kæmpet med skrantende salgstal, har andre, I takt med de mange nye udfordringer, udviklet nye og bedre forretningsmuligheder – blandt andet ved at omfavne nye teknologiske platforme og løsninger.

Resultatet er sundere, mere agile og fleksible virksomheder, og den udvikling bør vi støtte op om for at få noget positivt ud af en af vor tids største økonomiske og menneskelige kriser.

Nye tider – nye tech-udfordringer

Verden står stille. Lockdowns, usikkerhed, frygt og social afstand dominerer vores liv. Livet handler normalt om forandring, men den måde hvorpå pandemien ændrer vores hverdag medfører store udfordringer, som vi er tvunget til at stå ansigt til ansigt med – både som privatpersoner og som virksomheder. Forskellige forretningssektorer bliver nu bedt om at tilpasse sig denne nye virkelighed på rekordtid. Og for nogle er det lettere sagt end gjort.

Vi skal hjælpe hinanden, og hos Panasonic støtter vi forskellige virksomheder i forandringsprocessen. Fx har Panasonics britiske afdeling omlagt dele af produktionen til at producere vejrtrækningsudstyr til hospitalspatienter, Panasonic har doneret 3D-printere til at producere beskyttelsesudstyr, ligesom en række produkter til at støtte op om fjernarbejde er blevet doneret.

Det er desværre ikke nok, og vi er derfor alle nødsaget til at støtte op om virksomhederne og skabe de bedste forudsætninger for bæredygtige og vedvarende forretninger. Og det sker blandt andet ved at overgå til mere digitale arbejdsprocesser.

Hvad er løsningerne inden for de forskellige brancher?

Lige så forskellige som virksomhederne og brancherne er, lige så forskellige er deres udfordringer. Det handler derfor om at identificere de forskellige behov og matche dem med de helt rigtige løsninger.

Eksempelvis findes der en lang række As a service-løsninger, som på en skalerbar og agil måde løser virksomhedernes problemer, uden at virksomhederne ender med at indkøbe for meget og dermed undgår en potentiel økonomisk klemme. Eksemplerne går fra Backup-as-a-service, Software-as-a-service og over til Hardware-as-a-service, såsom Panasonics Toughbook-as-a-service-løsning, hvor virksomheder kan leje de hårdføre Panasonic-enheder på en mere finansiel forsigtig måde.

Lad os derudover tage et nærmere kig på mulige løsninger på de udfordringer, de står overfor i detail-, uddannelses- og logistiksektoren.

Detailhandlen:

Før verden lukkede ned lå fokus i detailhandlen på innovation og digitalisering af butikkerne. Nu kigger man mere på, hvordan butikkerne kan sikres imod smittespredning, og hvordan man opfylder de offentlige COVID-19-retningslinjer. For hvis ikke man formår at sikre sin butik, så kommer kunderne ikke – og i visse tilfælde og lande må de ikke være i butikkerne.

Der findes mange måder, hvorpå kontrol af smittespredning kan håndteres teknologisk. Løsningerne inkluderer optimering af kundeflow ind, gennem og ud af butikken (fx automatisk indgangsadministration), teknologiske løsninger til at skabe afstand i områder med meget trafik, optegne og analysere heat mapping, optællinger, demografisk information og analyser af opholdstid samt at have digitale skærme/projektorløsninger eller elektroniske hyldeetiketter med rådgivende meddelelser.

Løsningerne er designet til at skabe en forbedret kundeoplevelse, skabe en fornuftig butiksdrift i pressede tider og sikre både kundernes og medarbejdernes sikkerhed.

Uddannelsessektoren:

Den globale pandemi har tvunget uddannelsesinstitutioner til at genopfinde sig selv. Videooptagelse og fjerndeling af forelæsninger online er ikke længere “nice to have” men derimod “need to have”. Det er den eneste måde hvorpå, institutioner kan fortsætte med at uddanne.

Her har det primært været nødvendigt for mange institutioner at få opbygget en hurtig, men stadig brugbar og velfungerende videoproduktionsløsning, så undervisere har kunne fjernundervise fra et auditorium og projicere det til eleverne hjemme i deres stuer, men samtidig også kunne undervise elever på bænkerækkerne på en forsvarlig måde, uden at eleverne sidder for tæt.

Løsningerne til uddannelsessektoren tæller blandt andet projektorer, der automatisk transmitterer undervisningen online, og som har gode betragtningsvinkler, så eleverne kan følge med, selvom de sidder spredt. Det handler om at gøre det muligt for de studerende at få mest muligt ud af læringsoplevelsen – på trods af den verdensomspændende pandemi.

Logistiksektoren:

Logistikkoordinatorer arbejder hårdt på at sikre, at forsyninger og varer når ud til butikker og kunder. Samtidig står de over for store udfordringer i forbindelse med omstrukturering og nytænkning af deres processer. Nøglen er innovative, smidige og digitaliserede forsyningskæder.

Der findes mange praktiske løsninger, men som inspiration leverer Panasonic Business selv løsninger til lagerstyring, transportstyring og kontrolprocesser, der tager højde for den nye virkelighed. Det gælder eksempelvis “Visual Sort Assist” – en kombineret løsning som understøtter sortering ved at reducere behovet for menneskelig interaktion og dermed skabe mere social afstand, ligesom at Panasonics serie af robuste, holdbare Toughbooks er rustet til at imødekomme de nye udfordringer.

Det handler om at tænke nyt og bedre

Når det kommer til produktdesign og kapaciteter, er IoT, big data, robotteknologi og AI nøgleemner i disse nye tider. Eksempelvis har Panasonic Business takket være AI og deep-learning introduceret sikkerhedskameraer, som automatisk registrerer indtrængen (mennesker, køretøjer eller cykler), har automatisk pixelering af eksempelvis ansigter (i overensstemmelse med GDPR) og mulighed for at integrere eksterne applikationer, der er skræddersyet til de enkelte virksomheders behov.

Bevægelsessporing, adgangsstyring, temperaturinspektion og ansigtsgenkendelse. Det er teknologier, som oprindeligt var tiltænkt helt andre scenarier end en verdensomspændende pandemi, der nu bliver relevante, og som kan hjælpe med at give virksomheder overblik over, hvordan de skal ændre en butiks indretning for at mindske trafikken eller spotte folk uden masker på.

Det handler dog ikke kun om at levere relevante løsninger, men også om at tackle virkeligheden i virksomhederne. Eksempelvis ligger meget af det udstyr, virksomhederne købte før COVID-19 og samler støv – især i underholdningssektoren. Udstyr, der tidligere blev brugt til at kommunikere, uddanne eller underholde et publikum, bruges i øjeblikket ikke.

Mange virksomheder står fortsat over for en svær tid, så lad os prøve at fokusere på det positive i det negative. Lad os bruge snublestenene på vejen til at opbygge noget nyt og bedre, og dermed skabe en stærkere fremtid for virksomhederne.

Mere fra Panasonic Danmark

Panasonic Danmark

www.panasonic.com/dk

  • 43 20 08 00
  • Telefonvägen 26, S - 126 26 Hägersten

 Panasonic Corporation består af forskellige forretningsområder, fra AV til husholdningsapparater til industrielle løsninger og andre elektroniske forbrugerprodukter. Hver virksomhed har sine særskilte R&D-, produktions- og salgsfunktioner, der imødekommer forbrugernes særlige behov overalt i verden.

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere