Udenlandske sygehuse outsourcer logistikken
Det nationale engelske sundhedsvæsen NHS outsourcede i oktober 2006 al indkøb og varelogistik til samtlige 600 offentlige engelske sygehuse til 3. partslogistikudbyder på en 10-årig kontrakt. Noget lignende har en af Norges fem sundhedszoner, Helse Øst, kastet sig ud i.
Af Poul Breil-Hansen
I England og Norge er der eksempler på ambitiøse tiltag, der skal optimere indkøb og vareflow på sygehusene. Det er sket i form af outsourcing af indkøbs- og logistikaktiviteterne til private logistikvirksomheder. I England har det ikke overraskende - vakt kraftig debat og meget modstand, at en offentlig sundhedsmyndighed outsourcer en stor aktivitet til en privat aktør.
DHL har overtaget hele NHS logistikorganisation, NHS Logistics, der bestod af cirka 3000 medarbejdere. De 3000 medarbejdere har fået tilbud om at overgå til DHL på uændrede løn-, ansættelses- og pensionsvilkår i den nye organisation, som har fået navnet NHS Supply Chain.
Det var dog ikke nok til forhindre NHS Logistics-medarbejdere i at gå i strejke som reaktion på den engelske sundhedsminister Andy Burnhams annoncering af beslutningen i september 2006. Implementeringen startede i oktober 2006, og målsætningen er en besparelse på 1 milliard pund og 1000 nye jobs.
Indkøb af 500.000 varenumre
Aftalen omfatter også indkøb af mere end 500.000 varenumre. Den del af arbejdet har DHL overladt til den amerikanske specialist i indkøb af sundhedsvarer Novation.
"Vi forventer at levere en del besparelser alene i kraft af at reducere antallet af varenumre. Sygehusene havde for eksempel tidligere valget mellem 133 forskellige hæftemaskiner i varekataloget", fortæller lederen af NHS Supply Chain Patrick Johnson.
DHL Supply Chain er ansvarlig for at indkøbe et bredt sortiment af varer lige fra mad over papir og clips til medicin og levere dem til NHS-hospitaler rundt omkring i England. NHS Logistics håndterede tidligere mindre end en tredjedel af indkøb og vareflow på de offentlige sygehuse.
"Vi forventer, at NHS Supply Chain ved at tilbyde bedre priser og bedre servicegrader kan tiltrække en større del af sygehusenes samlede indkøb og vareflow, hvilket på den måde vil skabe grundlag for en større og mere effektiv organisation, hvor der vil blive behov for at ansætte flere medarbejdere", fastslog sundhedsminister Andy Burnham da aftalen blev offentliggjort.
NHS Supply Chain overtog de eksisterende NHS Logistics-lagre og forventer i løbet af de første to år at etablere et centrallager i det centrale England. NHS Supply Chain forventer endvidere at etablere endnu et centrallager senere i den 10-årige periode aftalen strækker sig over. Det sker for at centralisere og effektivisere logistikken.
Derudover har DHL forpligtet sig til at garantere det nuværende personale de samme løn-, arbejds- og pensionsvilkår som de ellers ville have modtaget som offentligt ansatte. Selskabet har også valgt at investere millioner af pund i medarbejdertræning og IT.
21.000 reservedele til rullestole
NHS årlige indkøb af varer løber op i 3.7 milliarder pund, men kun cirka 10 % af disse blev indkøbt gennem den tidligere centrale indkøbs- og logistikorganisation NHS Logistics, helt præcis indkøbte NHS Logistics for 1.1 milliard pund. Det betød, at vareindkøb for cirka 2.6 milliarder pund foregik gennem lokalt forhandlede indkøbsaftaler, hvor sygehusene ikke nødvendigvis har opnået den bedst mulige aftale.
NHS købte for eksempel 21.000 forskellige reservedele til rullestole uden, at en eneste af dem optrådte i NHS Logistics centrale varekatalog.
Udfordringen for den nye organisation NHS Supply Chain er altså at tiltrække indkøb for samtlige 3.7 milliarder pund og derved levere store besparelser både i kraft af bedre priser, samt lavere administrationsomkostninger og i kraft af bedre vareflow eller logistik. Bedre logistik betyder, at sygehusene altid har, hvad de har behov for, uden at de skal bruge tid, ressourcer og plads til at lagre, bestille og flytte rundt på varer. Tid, ressourcer og plads som sygehusene i stedet kan anvende til at forbedre patientplejen, som er sygehusenes og sygehuspersonalets primære mission.
Et spørgsmål om kernekompetence
"NHS Logistics har ydet en stor indsats; men vi bliver nødt til at erkende, at sygehussektoren ikke er eksperter i indkøb, lager og distribution. Det er DHL og Novation til gengæld, og vi forventer derfor, at hele området vil blive professionaliseret i en grad, så vi i løbet af den 10-årige aftaleperiode får frigivet omkring 1 milliard pund, som vi kan investere i bedre patientpleje", mener Andy Burnham.
Patrick Johnson peger på, at NHS Supply Chain vil opnå besparelsespotentialet på 1 milliard pund gennem følgende tiltag:
Reducere priser til sygehuse
Øge sygehusenes udnyttelsesgrad af indkøbskontrakter
Reducere logistikomkostninger per ordrelinie
Øge lageromsætningshastigheden
Øge lagerproduktiviteten
Øge transportproduktiviteten
NHS Supply Chain vil sortere under NHS Business Service Authority, alle medarbejdere vil bære uniformer med NHS' blå-hvide logo ligesom alle lagre, distributionscentre samt køretøjer vil være udstyret med det samme blå-hvide logo.
Norge er godt på vej
Helse Øst, der er en af fem sundhedszoner i Norge, har ligeledes outsourcet al varelogistik til DHL Exel Supply Chain. Aftalen omfatter ikke indkøb, men koncentrerer sig om logistikflowet til de otte sygehuse, som Helse Øst omfatter. Implementeringen startede 15. januar 2007 på ét sygehus, og den vil gradvis omfatte flere og flere sygehuse, så alle otte sygehuse vil være omfattet af aftalen i starten af 2008. Sygehusene vil fortsat selv varetage indkøb af varer, men aftalen er baseret på en minimumsstørrelse for ordrer som forudsætning for at kunne udføre en effektiv logistik. Logistikken vil blandt andet blive baseret på et slags Kanban-system på de enkelte afdelinger, hvor afdelingerne får et tydeligt signal, når det er tid at foretage en genbestilling af en given vare.
"Vi har oplevet en del børnesygdomme og barrierer i Norge. Det har taget længere tid end forventet at få alle aktører med på idéen, og vi har samtidig oplevet en del IT-udfordringer med opbygning af et centralt varekatalog. Så man må sige, at de første seks måneder har været en "learning experience". Men aftalen har allerede givet positive resultater i form af frigivelse af både medarbejderressourcer og plads", fortæller Business Development Director Kim Fischer, DHL Exel Supply Chain og tilføjer:
"Hospitalerne har en enorm viden om sengekapacitetsudnyttelse og dermed en betydningsfuld viden om forbrug og behovsmønster, hvor vi har en stor viden om optimering af vareflow. Kan vi kombinere de to ekspertiseområder, har vi alle muligheder for at optimere logistikken og dermed skabe bedre muligheder for, at sygehuspersonalet kan vende al sin opmærksomhed mod det, de er ansat til, nemlig behandling og pleje af patienterne", siger Kim Fischer..
DHL har blandt andet indført rullecontainere, der kan transportere varer ind på afdelingerne og samtidig også håndtere returflowet af brugte varer, der skal ud igen.