Transparent emballage
En nyere markedsundersøgelse viser, at 98 procent af alt pålæg pakkes i dybtræk-pålægsbakker. Imidlertid er der nu et...
En nyere markedsundersøgelse viser, at 98 procent af alt pålæg pakkes i dybtræk-pålægsbakker. Imidlertid er der nu et stigende antal producenter, som mener, at de opnår en klar fordel ved at pakke pålægget i mere eksklusive bakker, som signalerer kvalitet. Det sender nemlig nogle helt andre signaler til forbrugeren, der ofte træffer hurtige valg og fravalg ved køledisken.
I takt med udviklingen stiller forbrugerne samtidig større krav, før fødevarerne ender i indkøbsvognen. Produktet må gerne være af høj kvalitet, lige som det har betydning, at pålægget ikke er gemt helt væk bag emballagen.
Et nyt materiale til emballering af fødevarer hedder APET. Det har en høj grad af transparens, som giver kunden mulighed for at se produktet inde i emballagen. Samtidig sender det ifølge producenten Færch Plast et signal om gennemsigtighed, troværdighed og kvalitet. Derudover forlænger materialet pålæggets holdbarhed og friskhed.
Hvis producenterne erstatter de traditionelle dybtræks-indpakninger med termoformede bakker, har man langt flere muligheder for at give varen en præsentabel indpakning. Eksempelvis kan pakken enten forsegles med låg eller med en pose, som trækkes omkring bakken og lukkes tæt, efter at pålægget er blevet placeret deri. Posen kan lukkes igen og igen af forbrugeren, så pålægget holder sig frisk i køleskabet.