10.11.2014  |  Strategi & ledelse

Indspark: Supply chain stolthed

Det er tid til, at supply chain og sourcing folk løfter hagen og lader blikket fokusere på nye mål og midler, der ligger udover cost, cost og cost.

”I am really, really proud to be in sourcing and supply chain”, lød det igen og igen næsten som et mantra, da Paula Gildert, Head of Development, Strategic Sourcing, Norvartis Pharma, holdt oplæg på Den Danske Logistik og Supply Chain conference den 28. oktober. Men hun mener også, at indkøb og supply chain har en stor opgave foran sig. Hun refererede til aktuel presseomtale af den engelske detailgigant Tesco, hvor en whistleblower fra en af Tescos mange leverandører udstiller Tescos indkøbsmetoder som brutale og uetiske.

Læs også: Lad siloerne falde

Det har givet stor genlyd i den engelske offentlighed og illustrerer meget godt, at nogle virksomheders behandling af leverandører har udfordringer med tillid og omdømme. ”Vi er nødt til at se på andre kilder til værdiskabelse end costs, det er kilder som kvalitet og service, innovation og viden, leveringskvalitet og reducering af risici. Det kræver, at vi fokuserer bredere og mere langsigtet på at skabe tillid, dele viden med leverandører og investere i relationskompetencer”.

Paula Gilderts budskab blev suppleret af en af konferencens ordstyrere Jan Lythcke-Jørgensen, Implement og oplægsholder Torben Pedersen, indkøbsdirektør, Danfoss. Jan Lythcke-Jørgensen spurgte retorisk: ”Er costs blevet for dyre, har vi den rette balance mellem cost og responsiveness?”. Torben Pedersen konkluderede i sit oplæg, at indkøbere ikke længere kan trække flere costs ud ved at slå leverandører i hovedet: ”Der skal nye måder til, samarbejde med leverandører er sindssygt vigtigt, og det skal selvfølgelig være baseret på, at parterne deler gevinster”.

Konkurrencekraft for hele forsyningskæden
Ledelse af forsyningskæden handler som bekendt om at skabe konkurrencekraft for hele kæden og ikke kun for den enkelte virksomhed. Der er ifølge Paula Gildert stadig lang vej endnu, før de fleste virksomheder kommer udover det egocentriske stadium og begynder at dyrke seriøst samarbejde med leverandører og kunder. Det synspunkt bliver delt af Frits Thomsen, der har en lang baggrund som logistikdirektør i store danske detail- og industrivirksomheder bag sig.

Det er hans erfaring fra mange års praktisk logistikledelse på højeste niveau, at der hos topcheferne er store muligheder for at forbedre produktiviteten betydeligt ved at fokusere på SCM-processer, samarbejde, behov hos partnere etc. Han er nu iværksætter og i færd med at lancere Syncorder, der er en skybaseret løsning til effektiv deling og synkronisering af ordredata i samhandelen mellem virksomheder.

Læs også: Innovation handler ikke kun om produkter

Løsningen er et godt og praktisk eksempel på et nyt paradigme, hvor virksomheder i praksis glemmer stræben efter magt og i stedet tænker i at optimere samarbejdet med leverandører og kunder. Det er for øvrigt også en løsning, der har et globalt potentiale og flugter med ånden i de sociale mediers og mobile løsningers generation.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere