Stop hovedløs kopiering - find din egen vej
Det slår mig gang på gang: Virksomheder er hurtige til at kopiere hinandens løsninger - så hurtige at de nogle gange glemmer at forholde sig kritisk til, om løsningen passer. Der er dog ingen hurtige genveje til at forstå, fokusere og forankre. Denne artikel er fra p360.dk.
Nogle gange synes mængden af projekter uendelig og endnu længere synes tiden det tager at arbejde på dem, og da de forekommer at være lige vigtige - hvor skal man så starte og slutte? Hvad endnu værre er, opstår ofte den oplevelse, at de samme projekter dukker op igen og igen. Man kunne kalde dem gengangerne. De fleste har erfaret, at det ikke er så spændende at blive sat til at arbejde på en genganger. Der må jo være en grund til, at projektet ikke er blevet afsluttet eller løst i første ombæring.
En virksomhed har typisk mange områder, hvor der kan forbedres, og vi bør konstant optimere vores processer og arbejdsgange for at levere bedre produkter, gøre vores kunder tilfredse og dermed tjene flere penge, så virksomheden kan overleve. Men skal man løse dem alle på en gang? Og hvorfor lader det til, at nogle af problemerne kommer igen?
Sæt farten ned
Jeg tror, mange har lidt for travlt. Vi vil så gerne løse og forbedre en masse her og nu og tager derfor ikke nødvendigvis tiden til at sætte os ned og virkelig forstå vores processer og problemer, inden vi implementerer et nyt koncept eller tiltag. Omend det er vigtigt at følge med i nye teorier, begreber og i andres erfaring og succes, skal man ikke ukritisk implementere nye koncepter, der er oppe i tiden eller kopiere andres løsninger uden at forholde sig til, om de passer til ens egne problemer. Hvis løsningen ikke passer, er problemet ikke løst og vil derfor dukke op igen.
Lean er et godt eksempel – et koncept, der diskuteres ivrigt, og som har givet meget til mange - og lidt til flere. Grunden er, at Lean er en løsning, som bilproducenten Toyota har udviklet til deres problemer – en værktøjskasse af løsninger, de har raffineret gennem en periode på mindst 60 år, hvorved de har løst deres problemer ét for ét. Toyota kalder det ikke Lean men daglig drift.
Læs videre på p360.dk