Stigende nethandel i Norden
Handelen over internettet og via postordre er stadig stigende i de nordiske lande. Specielt danskerne og nordmændene er flittige e-shoppere.
Totalt set foretog indbyggerne i Norden 12 millioner handler for lige knap 50 milliarder kroner i 2008. Det viser rapporten Distanshandeln i Norden 2009 der er udarbejdet af Sifo Research International for svenske Posten Logistik AB og baserer sine resultater på ca. 4000 telefoninterviews med privatpersoner i hele Norden. I gennemsnit handler hver femte nordiske borger på nettet eller via postordre hver måned. Størst er andelen her i Danmark, hvor hver tredje dansker, 33 %, distancehandler hver måned, mens det for nordmændenes vedkommende drejer sig om 26 %, eller godt hver fjerde. I Sverige er vi nede på hver femte, 20 %, mens det i Finland kun er fire procent, der månedligt bruger penge via net eller post.
Og danskerne handler ikke alene oftest over distance, vi bruger også flest penge hver gang vi handler. I snit lagde hver dansker således ca. 5300 kr. på i de virtuelle butikker i 2008, en smule mere end i Norge, hvor hver handlende brugte 5234 kr. Derfra er et solidt hop ned til svenskerne og finnerne, der spenderede godt 4200 hhv. 4140 kr.
Rapporten viser også, at det i ganske høj grad er de udenlandske hjemmesider der trækker. Næsten 50 % af de mennesker i Norden der e-handler har prøvet at handle fra en udenlandsk hjemmeside og igen er danskerne og nordmændene førende, mens svenskerne og finnerne halter lidt bagud. Først og fremmest er det sider fra USA og Storbritannien der trækker. Danskere og nordmænd handler derudover i relativt stor udstrækning på svenske hjemmesider, mens svenskerne i mere begrænset omfang lægger penge på danske sites og kun sjældent besøger hjemmesider fra Norge og Finland.
Det her studie peger på en stigning i distancehandelen i hele Norden. Vi ser en tydelig trend mod at endnu flere distancehandelsvirksomheder vil udvide sit marked for at kunne nå alle Nordens 25 millioner indbygger. Det indebærer sandsynligvis at distancehandelen vil fortsætte med at vokse, hvis den bliver mere grænseoverskridende, siger Per Mossberg, kommunikationsdirektør i Posten Logistik AB.
På alle markeder er prisen det vigtigste incitament til at handle på nettet. Herhjemme peger 50 % på netop prisen som den vigtigste grund til at de handler elektronisk, mens andelen er 40 % i Sverige. Af andre årsager nævnes bekvemmelighed og større udvalg. -AK