Stærke relationer er det bedste værn mod disruptions

Forsyningskæder i alle brancher blev ramt af pandemien. Det gik hårdest udover SMV’er, detailvirksomheder blev hårdt ramt på salg, mens produktionsvirksomheder blev hårdt ramt på ’operations’. Det viser en dansk undersøgelse, som også konkluderer, at virksomheder fremover satser på at bygge stærke relationer til leverandører og kunder som middel til at styrke resiliens.

”Vi kan se, at virksomhederne ikke planlægger at krybe i musehullet og etablere store lagre eller flytte sourcing tættere på virksomheden", fortæller Kim Sundtoft Hald. Foto: CBS/Lars Nybøll..

01.06.2021

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Danske virksomheder oplevede en vækst i supply chain disruptions fra 2019 til 2020, der var til at føle på. 80 procent lyder væksten på ifølge undersøgelsen ”Managing supply chain disruptions – The coronavirus crisis” gennemført af CBS, IDA Operations Management og Supply Chain Leaders Forum i foråret 2021.
”Vi har ikke empirisk belæg i undersøgelsen for at sige, at hele væksten på 80 procent skyldes covid-19 pandemien, men da væksten er bredt fordelt over et repræsentativt udsnit af virksomheder, tør vil godt lægge hovedet på blokken og sige, at størstedelen af væksten har sine rødder i pandemien. Hvis forstyrrelserne ikke er direkte relateret til pandemien, så er de relateret til følgeeffekter af pandemien, som i alvorlig grad har forstyrret stabiliteten i forsyningskæder”, fortæller professor Kim Sundtoft Hald fra CBS, der er en af hovedkræfterne bag undersøgelsen.

De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst

Kim Sundtoft Hald

Undersøgelsen viser, at alle brancher har været ramt, og at de små og mellemstore virksomheder (SMV’er, red.) har været hårdest ramt. De større virksomheder med mere end 500 medarbejdere har været ramt mindre hårdt. Det tolker Kim Sundtoft Hald på den måde, at de større virksomheder har mere modne processer, og at de derfor har været mere resiliente over for pandemiens forstyrrelser.

Han konstaterer også, at de mellemstore virksomheder på måske 100 til 500 medarbejdere og under 10 års levetid har været hårdt ramt. ”Jeg tolker det på den måde, at de mellemstore virksomheder er i et slags ’teenage-stadie’, hvor de er i vækst og i færd med en globaliseringsproces. De er i færd med at opbygge deres processer, organisationer og systemer, og de har derfor været sårbare over for pandemiens forstyrrelser”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

Undersøgelsen viser endvidere, at pandemiens negative effekt på detailsektoren først og fremmest har været på salgssiden, hvor efterspørgslen i nogle kategorier har været lavere – og at den negative effekt på produktionsvirksomheder først og fremmest har været på ’operations’ eller driften, fordi forsyningerne har været ustabile og upålidelige.

Gennemsigtighed er konge
De virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er kendetegnet ved høj grad af gennemsigtighed i deres forsyningskæde. ”De virksomheder, som har arbejdet systematisk med at etablere digitalt forbundne systemer og gennemsigtighed i data på tværs af både funktioner, kunder og leverandører, er tydeligvis også dem, der har klaret sig bedst”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

De fem vigtigste kendetegn for de virksomheder, der har klaret pandemien bedst, er ifølge undersøgelsen:

1. Gennemsigtighed i systemer og data.
2. Risikostyring som del af DNA’et i virksomheden og forsyningskæden.
3. Stærke og veletablerede procedurer for risikostyring.
4. Bruger informationssystemer til risikostyring.
5. Har en organisation dedikeret til risikostyring.

’Bridging’ slår ’buffering’
Hvordan har virksomhederne så tænkt sig at sikre sig mod fremtidige disruptions, hvad enten der er tale om pandemier, naturkatastrofer, politisk uro, terror eller andet? Det har undersøgelsen også kigget nærmere på.

LÆS OGSÅ: Pandemien har disruptet over 80 procent af forsyningskæder i produktion og i detailsektor

Når stormen raser, bygger nogle læhegn, mens andre bygger vindmøller. Sådan cirka lyder et gammelt kinesisk mundheld. Undersøgelsen afslører, at danske virksomheder satser på ’vindmøller’ og ikke ’læhegn’.

Om undersøgelsen

Undersøgelsen omfatter svar fra 213 supply chain professionelle i danske og amerikanske virksomheder. Den er gennemført af CBS, IDA Operations og Supply Chain Leaders Forum (SCLF). 32 procent af respondenterne er beskæftiget inden for ’operations’ eller ’produktion’ og 19 procent i indkøb. Cirka halvdelen af respondenterne kommer fra henholdsvis store (+5000 medarbejdere) og mellemstore virksomheder (100-5.000 medarbejdere) med en underrepræsentation af små virksomheder (under 100 medarbejdere).

Undersøgelsen har opdelt strategier for værn mod fremtidige disruptions i ”buffering” og ”bridging”.

”Vi kan se, at virksomhederne ikke planlægger at krybe i musehullet og etablere store lagre eller flytte sourcing tættere på virksomheden. Flertallet planlægger at styrke gennemsigtighed i supply chain, relationer internt i virksomheden og relationer eksternt med leverandører og kunder. Stærkere relationer ser ud til at være virksomhedernes vigtigste virkemiddel til at etablere værn mod fremtidige disruptions”, fortæller Kim Sundtoft Hald.

Undersøgelsen viser også, at virksomhederne fortsætter globaliseringsarbejdet uændret, og at de ser ud til at ville opprioritere dual sourcing mere i fremtiden.

Bredana Axcite A/S

Sponseret

SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema om produktion 2021

Relateret indhold

27.03.2024SCM.dk

Nyt projekt har fokus på at genanvende tæppefliser

27.03.2024SCM.dk

Medie: Maersk og DSV har budt på DB Schenker

22.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

How to successfully implement APQP4Wind

22.03.2024SCM.dk

Ultra fast fashion kan få det svært i Frankrig

22.03.2024SCM.dk

Nye værktøjer til SMV-virksomheders ESG-indsats

22.03.2024SCM.dk

ESG er på himmelflugt i alle typer virksomheder

18.03.2024SCM.dk

Behov for meget mere og hurtigere klimatilpasning

15.03.2024Bureau Veritas

Sponseret

Få viden om ISO 9001, ISO 14001 & ISO 45001

Jobmarked

Se alle

Körber Supply Chain DK A/S

Electrical Site Supervisor

Er du parat til at gøre verden til din arbejdsplads? Med 150+ rejsedage om året bliver du en af vores vigtigste repræsentanter på kundernes sites, hvor vi leverer og installerer komplekse og højteknologiske logistikløsninger. Vil du bidrage med din faglighed og dine evner for teknisk ledelse? Så er det netop dig, vi søger til en stilling som Electrical Site Supervisor!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Site Manager

Er du vores nye jonglør? Når vi installerer vores komplekse og højteknologiske logistikløsninger på kundernes sites overalt i verden, har vi brug for en Site Manager, der er i stand til at jonglere med adskillige opgaver og bevare overblikket. Samtidig skal det sikres, at vores stærke relationer både internt og til vores kunder bevares og udvikles. Er det dig? Så tilbyder vi en stilling som Site Manager!

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Shipping & Planning Coordinator, Barselsvikar

Hos Körber Supply Chain DK fokuserer vi på at skabe værdi gennem produktivitet og effektive logistikløsninger. Vi er i markant vækst og søger en barselsvikar til at overtage shipping-funktionen og være en nøglespiller i den kommende periode, når en af vores medarbejdere går på barsel ved udgangen af juni.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Frontend Software Developer til Apport Cloud WMS.

Synes du, at ny teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Fantastisk, så læs med her – vi leder efter dig, der bliver en del af Apport teamet som vores Frontend Software Developer.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Apport Systems A/S

Bliv vores Software Developer. Vores SQL Expert til udviklingsteamet.

Er du klar til at blive Apports nye softwareudvikler: et job med ansvar, selvstændighed og IT-kundskaber. Vi glæder os til at modtage din ansøgning.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Sikker implementering af systemer

Er det dit ansvar, når virksomheden skal sikre data under transport og ved opbevaring? Så er det vigtigt at vælger en sikker og tilstrækkelig hurtig kryptografisk algoritme.

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

04.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Ledelse af implementering

Få værktøjer til at lede din egen implementering af nye teknologier, systemer og strategier. Tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at skabe vellykkede implementeringer i din organisation.

Dato

08.04.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

TrueCommerce
Webinar
WEBINAR: Stay Compliant: E-invoicing Updates (April)

Webinar – Torsdag d. 11. april klokken 13.00

Dato

11.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bredana Axcite A/S
Konference
SCM-dagen 2024

Bliver AI en gamechanger i supply chain?

Dato

17.04.2024

Tid

08:30

Sted

AI Innovation House Innovations Allé 3 7100 Vejle

Bredana Axcite A/S
Seminar
SCM-dagen 2024: Bliver AI en gamechanger i Supply Chain?

Glæd dig til SCM-dagen 2024 - en inspirerende seminardag med 11 indlæg + to gæstetalere, hvor strategi, teknologi og stærke løsninger i Dynamics 365 Finance og Supply Chain Management er omdrejningspunkter

Dato

17.04.2024

Tid

09:00

Sted

AI Innovation House i Vejle