03.01.2017  |  Sourcing

Indspark: Sourcing skal erstatte indkøb

Mens 'indkøb' dækker en virksomheds indkøbsarbejde uafhængigt af, hvad der ellers foregår i værdikæden, er 'sourcing' en strategisk tilgang, hvor indkøb af underleverancer bliver tænkt ind i forretningsmodellen og værdikæden.

For få årtier siden producerede de fleste virksomheder 70 procent selv og indkøbte 30 procent. I dag er det omvendt, 70-80 procent af værdiskabelsen sker eksternt, og kun 20-30 procent sker inden for virksomhedens fire vægge. Det forandrer i sagens natur indkøbsopgaven fra at være et supplement til den primære værdiskabelse, der foregik i produktionen til i dag at være der, hvor den primære værdiskabelse foregår.

Spørgsmålet er: Har det skabt forandringer af virksomhedernes indkøbsfunktion? Ikke i voldsom grad, hvis du spørger forskeren Morten Munkgaard Møller fra Aalborg Universitet, der med finansiel støtte fra Industriens Fond i flere år i detaljer har undersøgt ni danske industrivirksomheders indkøbs- og sourcingpraksis.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

”Status i danske virksomheder er, at indkøbskompetencen halter langt efter udvikling, behov og omgivelser. Der sker en rivende udvikling på alle fronter både internt i virksomheder og eksternt i forretningsmiljøet, men vi må konstatere, at der generelt sker meget lidt i indkøbsafdelingerne”, fortæller han i en artikel i november/december-udgaven af erhvervsmagasinet SCM & Logistik. Han tilføjer:

”Strategisk sourcing fx i form af category management er ikke let. De første ti år jeg arbejdede med sourcing, forstod jeg det heller ikke. Det er vanskeligt. Men det er meget vigtigere end de fleste administrerende direktører, bestyrelser og virksomhedsledere erkender”.

Men der er undtagelser, og en af dem er virksomheden Wrist Ship Supply. Her har virksomheden taget sourcing og category management til sig som en strategisk disciplin, der har stor indflydelse på den værdi, virksomheden tilfører kunderne. Wrist Ship Supply har fx udviklet et ’Graduate Management Programme’, som har til hensigt at tiltrække nye talenter til organisationens 32 kontorer i 18 lande. Samtidig har virksomheden investeret i udviklingen af et ’Sourcing & Procurement Excellence Programme,’ som løbende udvikler både erfarne og nye indkøbere i category management.

”Det har været afgørende for os at udvikle kompetencen både for at klæde vores egne folk godt nok på til den professionelle og grundige tilgang til indkøb, som CM indebærer og for at gøre os attraktive for nye kandidater. Vi vokser hvert år og har derfor løbende brug for dygtige folk til at styrke vores indkøb”, fortæller CPO Lars Bomholt.

Han fremhæver, at category management kræver mere T-formede medarbejderprofiler, hvor den klassiske indkøber er mere I-formet. En I-formet medarbejder er stærk til det fagligt-tekniske og er introvert orienteret. En T-formet medarbejder er både fagligt velfunderet og ekstrovert orienteret mod relationer, samarbejde, kommunikation og forretningssammenhæng.

Morten Munkgaard Møller skelner mellem ”indkøb” og ”sourcing”, hvor indkøb er omtalte operationelle indkøbsarbejde løsrevet fra, hvad der ellers foregår i værdikæden. Sourcing er en strategisk tilgang, hvor indkøb af underleverancer bliver tænkt ind i forretningsmodellen og værdikæden.

”I sourcing lyder opgaven: Hvordan skaber vores forretningsmodel værdi for kunder og virksomhed – og hvordan bidrager sourcing bedst muligt til det? Det er en ganske anden tilgang, og det er en tilgang, der nemt kan spare 5-20 procent af omkostninger samt skabe helt nye konkurrenceparametre, der kan erobre nye markedsandele”, fortæller han.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere