23.08.2016

Indspark: Smid rygmærkerne

Værdikæden har ikke kun indflydelse på omkostningerne. Smart ledelse af værdikæden åbner op for store muligheder for at vinde nye markedsandele, øge salget og måske etablere nye forretningsmodeller.

Værdikæden, forsyningskæden eller supply chain har stor indflydelse på stort set alle virksomheders omkostninger. Det ved de fleste. Men værdikæden har ikke kun indflydelse på omkostningerne. Smart ledelse af værdikæden åbner op for store muligheder for at vinde nye markedsandele, øge salget og måske etablere nye forretningsmodeller. Erfaringstal viser, at bare det at fokusere på forsyningskæden og høste lavt hængende frugter kan forbedre bundlinjen med 5-20 procent inden for 24 måneder. 

Oven i de lavt hængende frugter er der andre gevinster at hente ved at udvikle forsyningskæden. Leverandørnetværket er for eksempel en potentiel kilde til innovation af både processer og produkter, og vi ved, at en højere forecast-præcision via en forbedret sales & operations planning-proces kan have meget stor indflydelse på on-time-delivery, kundetilfredshed, omsætning og bundlinje.

Last-mile levering, lagerpluksomkostninger og håndtering af returvarer er en flaskehals for mange e-handelsvirksomheder og kan være afgørende for konkurrencen på det voksende e-handelsmarked. Men det kræver aktiv udvikling af værdikæden, hvis potentialet skal omsættes til konkurrencekraft. Og det kræver, at værdi- eller forsyningskæden tænkes sammen med den kommercielle del af forretningen. Gør man det, er der større muligheder for produktivitetsgevinster, end de fleste er opmærksomme på. Det påstår mine to medforfattere og jeg i en ny bog ”Den stærke værdikæde – sådan skaber du konkurrencekraft”, der udkommer i starten af oktober. Vi kan tage fejl, men læs bogen, del den med dine kollegaer, tag diskussionen og foretag jeres egen vurdering af potentialet.

I bogen konstaterer vi, at der er et pænt gab mellem teori og praksis, når det handler om ledelse af værdikæden i danske virksomheder. Vi kan se, at kæden desværre hopper af i mange virksomheder. Vi har stor respekt for, at det er vanskeligt og komplekst at udvikle værdikæden samtidig med, at driften kræver fuld fokus. Men vi tillader os alligevel at undre os og stille spørgsmålet: Kan det gøres bedre?

Læs også: Vis mig din forsyningskæde

Det handler om, at værdikæden ikke får den opmærksomhed, den fortjener, når bestyrelse og direktion lægger strategien. Og det handler om, at supply chain ledelserne nok er gode til at gøre tingene rigtigt, men at de ikke er klædt på til at styre arbejdet, så supply chain funktionen også gør de rigtige ting. Supply chain funktionerne ender alt for ofte med at være en ”kugle i et flipperspil”, der ikke selv sætter dagsordenen og styrer prioriteringen af drift/udvikling, tiltag, ressourcefordeling, kompetenceudvikling etc. 

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere